Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Det italienske entreprenørfirma Condotte, der er udpeget til at bygge den nye Storstrømsbro, er netop blevet frataget to kæmpekontrakter på Norges største transportprojekt. Ordførere er stærkt bekymrede.

Det norske milliardprojekt Follobanen står endnu engang stille, fordi italienske Condotte ikke kan betale sine regninger. Nu har nordmændene fået nok.

Det norske baneselskab Bane NOR har nu mistet tålmodigheden med det italienske entreprenørfirma Condotte og smidt dem på porten.

Det oplyser Bane NOR i en pressemeddelelse, der netop er sendt ud.

- Bane NOR har annulleret aftalerne med totalentreprenøren Condotte, der har haft to af hovedenterpriserne på Follobane-projektet. Condotte har økonomiske problemer, og Bane NOR viderefører nu arbejdet selv. 

- Bane NOR har frataget Condotte kontrakterne, fordi det giver større kontrol over projektets økonomi, kvalitet og fremdrift. Bane NOR mener, at det ville have givet en større risiko, hvis man havde valgt at fortsætte samarbejdet med Condotte.

Mister kontrakter for 3,5 milliarder

Condotte, der er et ud af tre firmaer i det italienske konsortium, som er udvalgt til at bygge Storstrømsbroen, har haft to store kontrakter på Norges hidtil største transportprojekt, Follobanen. Condottes to aftaler på Follobanen har ifølge Bane NOR en værdi af 3,5 milliarder norske kroner. Det italienske firma skulle blandt andet stå for at bygge en 1200 meter lang tunnel og lægge spor.

Det er Condottes massive økonomiske problemer, der nu har udelukket dem fra at arbejde videre på det norske projekt. 

- Entreprenøren har ubetalte regninger til firmaets underentreprenører, som har standset anlægsarbejdet, siger projektdirektør Per David Borenstein fra Bane NOR.

Fagbladet 3F har tidligere fortalt, at det norske milliardbyggeri også stod stille i sommeren 2017, fordi Condotte ikke kunne betale sine underleverandører og havde ubetalte regninger for 100 millioner kroner.

Også konsekvenser i Danmark

Condottes kaotiske økonomi har også haft konsekvenser i Danmark.

Efter Fagbladet 3F’s artikler om de italienske brobyggere, der også er ramt af en korruptionssag i Italien, kunne Kammeradvokaten konstatere, at Condotte er på randen af konkurs.

8. januar i år erklærede den italienske storentreprenør sig så under rekonstruktion og stoppede udbetalingerne på sine byggeprojekter.

Det er endnu uvist, om Condotte også vil blive udelukket fra at være med på opførslen af Storstrømsbroen.

Både Transportministeriet og Vejdirektoratet siger til Fagbladet 3F, at de ingen kommentarer har til sagen.

For SF’s transportordfører Karsten Hønge vækker den nye oplysning bekymring, og han vil have sagen undersøgt.

- Den her nye oplysning er ekstrem vigtig for min indstilling til at give adgang til, at det firma kan bygge i Danmark, og det håber jeg også, det er for Vejdirektoratet.

- Det her bekræfter, at vores processer op til store udbud skal være bedre, og nu må sagen undersøges til bunds, siger han.

Vigtigt møde i eftermiddag

Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen.

På et møde i eftermiddag skal Vejdirektoratet over for transportministeren og forligskredsen omkring Storstrømsbroen redegøre for, hvordan det står til med økonomien hos Condotte og de to andre selskaber i det italienske konsortium.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen vil afvente redegørelsen fra Vejdirektoratet, inden han udtaler sig nærmere om sagen.

- Jeg forventer at få et svar i aften på, om Condotte skal være med i Storstrømsbroen, eller om de to andre firmaer kører videre uden dem, siger han.

Henning Hyllested fra Enhedslisten vil have Condotte frataget retten til at arbejde på Storstrømsbroen.

- Hvis man i Norge har vurderet, at man er nødt til at smide dem ud på grund af dårlig økonomi, så må det også gælde for Storstrømsprojektet.

- Jeg mener, at ministeren og Kammeradvokaten lynhurtigt skal henvende sig i Norge og spørge, hvad den eksakte baggrund er, siger transportordføreren.

Kunne ikke holde løfte

Bane NOR oplyser i pressemeddelelsen, at de havde stillet krav til Condotte om, at firmaets rekonstruktion ikke måtte påvirke det norske milliardbyggeri på Follobanen.

Det kunne Condotte ikke leve op til.

- Når Condotte på centrale områder ikke opfylder sine forpligtelser, må Bane NOR selv stå for at sikre fremdrift og begrænse de økonomiske følgevirkninger af deres misligholdelse, skriver Bane NOR.

Det norske baneselskab vil nu selv stå for det videre samarbejde med underleverandørerne og forventer, at byggeriet snart vil være oppe at køre igen.

Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar fra Condotte og det øvrige konsortium, der er udvalgt til at bygge Storstrømsbroen.