Gå til hovedindhold
Duccio Astaldi er bestyrelsesformand for italienske Condotte. Her skriver han under på en milliardkontrakt i Norge. Nu sættes han i forbindelse med en korruptionssag for millioner.
FOTO: Terje Bendiksby

Italiensk firmas øverste chef efterforskes i kæmpe sag om korruption og bestikkelse. Transportminister og Vejdirektoratet vil stadig lade firmaet bygge den nye Storstrømsbro.

Det er ikke kun tidligere chefer fra de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, som sættes i forbindelse med korruption og bestikkelse.

Nu bliver den nuværende øverste topchef for et af de tre firmaer, Condotte, selv sat i forbindelse med en stor sag om korruption.

Det viser et retsdokument fra bagmandspolitiet i Venedig, som Fagbladet 3F har fået.

Her fremgår det, at Duccio Astaldi, der er bestyrelsesformand for Condotte, risikerer at blive retsforfulgt for at have underskrevet falske regninger for over syv millioner kroner.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Regningerne var en del af en stor korruptions-karrusel, som - ifølge det italienske bagmandspoliti - i årevis pumpede penge ud af et gigantisk dæmningsbyggeri i Venedig, kaldet MOSE-projektet, og ned i lommerne på ledere af entreprenørerne på byggeriet.

Som Fagbladet 3F tidligere har beskrevet, blev en tidligere projektchef hos Condotte allerede i 2014 anholdt og tildelt bøde og fængselsstraf for sin rolle i korruptionsskandalen. Condotte afskedigede kort efter projektchefen.

Men ifølge bagmandspolitiet i Venedig fortsatte bestyrelsesformanden Duccio Astaldi med at underskrive falske regninger, efter at den tidligere projektchef blev fældet i sagen. Politiet mener derfor, at Astaldi burde have anet uråd, fremgår det af retsdokumentet.

Derfor har det italienske politi nu sendt sin efterforskning videre til anklageren i Venedig, der skal afgøre, om sagen skal tages videre.

Condotte: Vi har opført os korrekt

Condotte er en af de tre italienske entreprenører, der har vundet kontrakten på at bygge Storstrømsbroen til en samlet pris på 2,1 milliarder kroner.

I et mailsvar til Fagbladet 3F forklarer Condotte, at de mener, at de har “opført sig korrekt” og ikke er bekymrede.

- Sagen om Mr. Astaldi huer os ikke, men det sker ofte i Italien, at en topleder for et selskab bliver udsat for en efterforskning, og at denne topchef bliver underrettet om efterforskningen, skriver Condotte i sit svar.

LÆS OGSÅ: Trækker i håndbremsen: Minister udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

- Condotte afventer roligt sagens gang ved retten og vil vidne om, at vores finansielle data er korrekte.

Sagen mod Condottes øverste chef fremgår også af den nye rapport fra Kammeradvokaten, som Transportministeriet offentliggjorde onsdag aften. 

Rapporten fra Kammeradvokaten blev netop igangsat, efter at Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af de tre italienske entreprenører, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, står midt i et retsdrama i Italien i sagen om korruption og bestikkelse for millioner.

Artiklerne fra Fagbladet 3F fik Transportministeren til at sætte underskrifterne på kontrakten om Storstrømsbroen i bero.

Kammeradvokat: Italienske brobyggere i fare for konkurs

Ifølge Kammeradvokatens undersøgelse om Storstrømsbroens italienske firmaer er Condotte lige nu i fare for at gå konkurs.

For at redde firmaet fra en omfattende gæld har Condotte således bedt retten i Rom om at hjælpe med en såkaldt rekonstruktion. Det skete den 8. januar i år - altså for blot tre dage siden.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner væk

- Der er tale om en domstols-styret proces, som selskaber, der er insolvente eller i en økonomisk krisesituation, kan benytte sig af. Formålet med processen er at forsøge at undgå en konkurs baseret på kreditorernes godkendelse af et forslag fra selskabet i forhold til håndtering af gælden, skriver Kammeradvokaten i sin rapport om Condotte.

De økonomiske problemer får Kammeradvokaten til at anbefale, at en mulig kontrakt med det italienske konsortium skal afhænge af, om de to andre firmaer kan klare opgaven med at bygge Storstrømsbroen alene.

Minister: Alle regler er overholdt

På trods af de mange sager, som Fagbladet 3F har beskrevet, og de nye, som Kammeradvokaten selv har fundet frem til, anbefaler Kammeradvokaten alligevel Transportministeriet at indgå en kontrakt med det italienske konsortium i sin rapport.

Og ifølge Transportminister Ole Birk Olesen er der intet til hinder for, at kontrakten bliver skrevet under:

- Der er sat klare retningslinjer op for, hvordan et udbud af en offentlig anlægsopgave skal finde sted. Disse retningslinjer er nedfældet i udbudsreglerne, som Kammeradvokaten i dag har bekræftet, at Vejdirektoratet har fulgt, siger Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

LÆS OGSÅ: Minister efter Kammeradvokatens undersøgelse: Alle regler er overholdt i Storstrømsbro-kontrakt

Det forventes, at Vejdirektoratet er klar til at underskrive kontrakten med det italienske konsortium om 14 dage - blot en måned inden to af de tre italienske firmaer skal møde ved retten i Venedig og forklare sig om deres rolle i korruptionsskandalen.

TEMAERSe alle