Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En verserende sag om korruption er ingen hindring for at lade italienske firmaer bygge Storstrømsbroen, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter at han har fået en redegørelse fra Kammeradvokaten. Kontrakten kan underskrives om 14 dage, oplyser S-ordfører efter møde.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA)
FOTO: Jens Dresling/Polfoto

Alle regler omkring kontrakten på Storstrømsbroen er overholdt, og dermed er der intet, der lovmæssigt forhindrer, at et italiensk konsortium kan skrive under på at bygge Storstrømsbroen.

Det fortæller Transportminister Ole Birk Olesen selv fra Folketingets talerstol som svar på et §20-spørgsmål fra Enhedslisten.

Som oplyst på et samråd i december har jeg anmodet Kammeradvokaten om en vurdering af, om der er grundlag for at kunne udelukke det af Vejdirektoratet udpegede italienske entreprenørkonsortium (på Storstrømsbroen, red.), og om en annullering af udbuddet ville kunne begrundes juridisk.

- Jeg har nu modtaget Kammeradvokatens skriftlige vurdering, siger Ole Birk Olesen (LA) og konkluderer efterfølgende:

- Og jeg kan afsløre så meget, at reglerne er fulgt.

Dermed er der intet, der forhindrer det skandaleramte italienske konsortium Itinera Joint Venture i at bygge Storstrømsbroen.

Minister stoppede selv Storstrømsbro-underskrift

Kort før jul måtte transportministeren ellers selv trække i håndbremsen og standse en planlagt underskrift på kontrakten om at bygge Storstrømsbroen.

Det skete, efter at Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af de tre italienske entreprenører stod over for en retssag i Venedig om korruption og bestikkelse for millioner.

LÆS OGSÅ: Trækker i håndbremsen: Minister udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

Her skulle firmaerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit deltage i et retsmøde bare to dage efter, kontrakten på Storstrømsbroen efter planen skulle underskrives.

Efter et hasteindkaldt samråd i Transportudvalget valgte ministeren at udskyde underskrifterne på kontrakten til en værdi af 2,1 milliarder kroner - og i stedet bede Kammeradvokaten om at undersøge sagen nærmere.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

Det er den undersøgelse, som nu er færdig, og som ministeren har læst. I sit svar fra talerstolen gjorde han klart, at alle regler tilsyneladende er overholdt i udbudsprocessen:

- Det handler om, at der er nogle regler for, hvordan man laver en udbudsproces. Det er reglerne, der fastsætter, hvordan en udbudsproces skal foregå, og ikke hvad en tilfældig minister synes. Man skal følge de regler. Og jeg kan afsløre så meget, at reglerne er fulgt, siger Ole Birk Olesen fra Folketingets talerstol.

S: Kontrakt på Storstrømsbro skrives under om 14 dage

Onsdag eftermiddag fremlagde transportministeren selv rapporten fra Kammeradvokaten for transportordførerne i forligsgruppen bag beslutningen om at bygge Storstrømsbroen.

I morgen, torsdag, fremlægger ministeren så hele rapporten for Transportudvalget.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner kroner at slippe ud af kontrakt med italienere

Ifølge transportordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, som deltog i mødet onsdag eftermiddag, lægger ministeren efter redegørelsen selv op til, at der kan skrives under på en kontrakt mellem Vejdirektoratet og det italienske konsortium Itinera Joint Venture inden for en kort fremtid.

- Vi fik en gennemgang af sagen fra ministeren, og det, der bliver lagt op til på mødet, er, at der kan skrives under på kontrakten om 14 dage, forklarer Rasmus Prehn til Fagbladet 3F.

Dermed er det altså tilsyneladende planen, at kontrakten med Storstrømsbroen skrives under, en måned inden de to italienske entreprenører Condotte og Grandi Lavori Fincosit skal møde til en retslig høring i sagen mod dem om korruption og bestikkelse.

Fagbladet 3F ville gerne have talt med ministeren om dette, men har ikke kunnet træffe Ole Birk Olesen for en kommentar personligt.

Ny Storstrømsbro-kontrakt får en nødudgang

Rasmus Prehn vil ikke afsløre for meget fra selve mødet med ministeren, men fortæller dog, at Kammeradvokaten understregede, at en ny kontrakt mellem Vejdirektoratet og den italienske storentreprenør vil komme til at indeholde en nødudgang i form af en annullerings-klausul.

- Vi får en mulighed for at trække os og ophæve kontrakten, hvis der er problemer. Og det gør, at jeg er mere positiv over for at skrive under med det italienske konsortium nu end tidligere.

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, hvordan en nødudgang i kontrakten netop har været et krav fra flere ordførere. En mulighed, som flere eksperter også understreger er lovmæssigt mulig.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Politikere kræver nødudgang i kontrakt

Men selv hvis der indføres en nødudgang i kontrakten, er det muligvis svært at benytte den.

Det oplyser transportministeren selv fra talerstolen i Folketinget:

- At annullere (kontrakten, red.) er ikke uden problemer. Vi står med et behov for ny Storstrømsbro, og hvis man annullerer kontrakten med dem, der har vundet det her udbud, så skal man igangsætte en ny udbudsproces og finde et nyt firma til at tage over. Det vil kunne forlænge den dato, man skal køre hen over broen med 1,5-2 år. Og vi har behov for en ny bro. Så det er ikke uden problemer bare at annullere, forklarer Ole Birk Olesen.

Storstrømsbroen skal efter planen stå færdig i 2023. På det tidspunkt vil den være Danmarks tredjestørste bro.