Gå til hovedindhold
Erik Stoklund Larsen, projektdirektør i Vejdirektoratet, har hvert år fået en bonus på knap 85.000 kroner, mens han har haft ansvaret for den udskældte Storstrømsbro.
FOTO: Linda Kastrup/Ritzau Scanpi

To chefer i Vejdirektoratet har sammenlagt fået mere end en halv million kroner i bonus, mens de har haft ansvaret for Storstrømsbroen. Provokerende for almindelige skatteborgere, siger professor.

To chefer i Vejdirektoratet har modtaget store bonusser oveni deres løn i den periode, hvor de har haft ansvaret for det udskældte projekt med at udpege de firmaer, der skal bygge den nye Storstrømsbro.

Det viser en aktindsigt fra Vejdirektoratet.

Vejdirektoratets arbejde med projektering og udbud af Storstrømsbroen begyndte i 2013, og det er projektdirektør Erik Stoklund Larsen og projektchef Niels Gottlieb, der har stået i spidsen for projektet.

Indtil videre har de to chefer fået henholdsvis 339.000 og 219.000 kroner i såkaldt resultatløn, mens de har haft ansvaret for Storstrømsbroen.

Kritikken af forløbet omkring den nye Storstrømsbro er haglet ned fra alle sider, og politikere fra begge sider af Folketingssalen, eksperter og byggeriets største erhvervsorganisation har alle højlydt undret sig over, hvordan det ikke lykkes Vejdirektoratet at opdage korruptionssager og katastrofal økonomi hos de italienske firmaer, der er udpeget til at bygge Storstrømsbroen.

Læs også: Dansk byggegigant: Italienske brobyggere næppe færdige til tiden

Kan virke provokerende

Den store lønbonus er udbetalt over fire år som belønning for deres præstationer i 2013-2016.

Erik Stoklund Larsen har i perioden haft mulighed for at score 90.000 kroner årligt oveni sin løn, mens loftet for Niels Gottliebs vedkommende har været på 60.000.

Om cheferne også skal belønnes med en lønbonus for 2017, hvor problemerne med Storstrømsbroen blev kendt, tages der først stilling til senere på foråret.

Læs også: Efter skandalesager og kritik: Nu er kontrakten på Storstrømsbroen underskrevet

Ifølge professor i økonomistyring på Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh kan den slags bonusordninger virke som en rød klud i ansigtet på skatteborgerne.

- Det er ikke usædvanligt, at chefer i det offentlige får udbetalt bonus, selvom der har været rejst kritik af deres arbejde, og der er gået hårknude i de projekter, som de har haft ansvaret for. Det kan provokere både politikere og almindelige borgere, og det er en problemstilling, man ikke kan ignorere, siger han.

Spørgsmålet om lønbonus til chefer i det offentlige er højaktuelt, efter en række chefer for problemramte og udskældte projekter er blevet belønnet for deres arbejde.

Læs også: Offentlige OK-forhandlinger: Bonusser kan ramme arbejdsgivere hårdt

Det gælder blandt andet for Banedanmark, Aarhus Letbane og Sundhedsplatformen, hvor direktørerne har fået bonusudbetalinger, selvom deres projekter har været stærkt forsinkede og modtaget hård kritik.

Sagerne har fået et flertal udenom regeringen til at kræve en kulegravning af bonusordninger i det offentlige.

Undersøgte ikke firmaer - fik fuld bonus

Den gennemgående kritik af Vejdirektoratets håndtering af Storstrømsbroen har været, at de ikke har opdaget, at to af de italienske firmaer, der skal bygge broen, har en stor sag om korruption og bestikkelse hængende over sig i det italienske retssystem.

Projektchef Niels Gottlieb.
Projektchef Niels Gottlieb. FOTO: Vejdirektoratet

Det er projektchef Niels Gottlieb, der sammen med sine kolleger har haft ansvaret for at undersøge firmaerne, og Fagbladet 3F har tidligere afsløret, at de hverken kontaktede de italienske myndigheder for at indhente oplysninger eller undersøgte, om firmaerne optræder på den italienske hvidliste over selskaber, der er clearet for mafiamistanke.

Læs også: Vejdirektoratet ‘googlede’ efter negativ omtale af italienske brobyggere

Det fremgår imidlertid af Niels Gottliebs resultatkontrakt, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i, at et af kriterierne for at tildele ham lønbonus handler om risiko og styring:

‘Projektlederen sikrer, at der i projektet proaktivt arbejdes med at håndtere identificerede risici’, står der i kontrakten.

Niels Gottlieb har fået sin fulde bonus på 60.000 kroner for 2014, 2015 og 2016, hvor han arbejdede på udbuddet af Storstrømsbroen.

Kurt Klaudi Klausen, der er professor i offentlig organisation og styring på Syddansk Universitet, mener, at sagen skriver sig ind i en længere række af problematiske sager om bonusløn.

- Ligesom de andre tilfælde, der har været fremme i offentligheden, så lyder det besynderligt. Det vil altid virke underligt i offentligheden, når der opleves alvorlige fejl med et projekt, og de ansvarlige stadig får fuld bonus, siger han.

Chefen har ansvaret

Vejdirektoratet understreger, at Storstrømsbroen indtil sidste år kun har udgjort ‘en meget begrænset del’ af projektdirektør Erik Stoklund Larsens arbejdsportefølje.

Professor Kurt Klaudi Klausen fastslår dog, at den øverste chef også har et ansvar, selvom han har andre projekter at holde styr på.

- Den pågældende chef har jo ikke siddet og lavet sagsbehandlingen på egen hånd. Det er medarbejderne, der gør det, men det er chefens ansvar at sikre, at der er orden i tingene, siger han.

Læs også: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Han vil ikke blive overrasket, hvis de to chefer i Vejdirektoratet får lønbonus i år, selvom man nu kender til problemerne med Storstrømsbroen.

- Det ville desværre ikke undre mig, hvis de får deres fulde bonus eller en meget stor procentdel af den. Det, der kunne gøre, at de ikke får den, er, at der har været så meget blæst i offentligheden om både den konkrete sag og forvaltningen af hele bonussystemet.

Har handlet som de skulle

Direktør i Vejdirektoratet Jens Holmboe mener, at det er fuldt berettiget, at de to chefer under ham har fået bonusudbetalinger i den periode, hvor de har haft ansvaret for Storstrømsbroen.

- De har fået den resultatløn, de har fortjent. De har haft ansvaret for en række meget store anlægsprojekter, som de har styret i mål til fuld tilfredshed. Nogle af dem har de endda afsluttet hurtigere og billigere end budgetteret. Og det er min opfattelse, at Vejdirektoratet bestemt ikke er lønførende, når man ser på ansvaret og kompleksiteten i de pågældende funktioner. Storstrømsbroen er et rigtigt vanskeligt projekt. Men mine to ledere har handlet præcis, som de skulle, siger Jens Holmboe.

Direktøren hæfter sig også ved, at Kammeradvokaten har vurderet, at Vejdirektoratet har fulgt reglerne i den omstridte udbudsproces på Storstrømsbroen.

Kontrakten på Storstrømsbroen blev underskrevet 26. februar, og broen skal stå helt færdig i 2023.