Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Vejdirektoratet har indgået kontrakt med skandaleramt italiensk konsortium - tirsdag skal to af firmaerne møde til høring i italiensk korruptionssag.

Projektdirektør Erik Stoklund Larsen fra Vejdirektoratet fremhæver det gode samarbejde med det italienske konsortium.
FOTO: Vejdirektoratet

Efter tre udskydelser, en række skandalesager og kritik fra flere sider er der nu skrevet under på kontrakten om at bygge den nye Storstrømsbro.

Det er det italienske konsortium ‘Storstrøm Bridge Joint Venture’ (SBJV), der har fået opgaven, som i dag har skrevet under med Vejdirektoratet, der er bygherre på opførslen af broen.

- Med dagens underskrifter af totalentreprisen på Storstrømsbroen er aftalen nu formelt på plads mellem Vejdirektoratet og SBJV. Med kontraktunderskrivelsen kan SBJV nu tage hul på de praktiske forberedelser til byggeriet af Danmarks tredjestørste bro med en entreprisesum på knap 2,1 milliarder kroner, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Det italienske konsortium består af de tre selskaber Itinera, Grandi Lavori Fincosit og Condotte.

Condotte var egentlig sparket ud af byggeprojektet efter flere sager om milliongæld og en truende konkurs, men selskabet har fået lov at blive i konsortiet med en ejerandel på 0,01 procent.

LÆS OGSÅ: Italiensk firma får sparket fra Storstrømsbroen

- Condotte er uden bestemmende indflydelse i konsortiet, og det er aftalt med parterne, at selskabets ejerandel kun kan ændres efter aftale med bygherre, hvilket vil sige os, siger projektdirektør i Vejdirektoratet Erik Stoklund Larsen.

Høring i Italien i morgen

Både Grandi Lavori Fincosit og Condotte er involveret i skandalesager, der lige nu er ved at blive oprullet i det italienske retssystem.

I morgen, tirsdag, skal begge selskaber møde op i retten i Venedig i en sag om korruption for millioner af euro og bestikkelse af myndighedspersoner i forbindelse med et stort dæmningsbyggeri.

Anklageren mener, at Condotte og Grandi Lavori Fincosit har nydt godt af et omfattende korruptionsnetværk, som to tidligere ledere i de to firmaer allerede er dømt for at have deltaget i.

LÆS OGSÅ: Minister trækker i håndbremsen: Udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

Ved tirsdagens høring vil det formentlig blive besluttet, om myndighederne går videre med sagen mod de to firmaer.

Sagen indskriver sig i en længere række af skandalesager, som Fagbladet 3F har afdækket.

Senest med sagen om et tunnelbyggeri mellem Italien og Frankrig, hvor italiensk politi har beviser for, at ledende medarbejdere for Grandi Lavori Fincosit har medvirket til systematisk tyveri og videresalg af mere end 200 ton byggematerialer. Efter en razzia blev tunnelbyggeriet beordret lukket af frygt for sikkerheden.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Italiensk firma i stor byggeskandale 

Trods hård kritik fra både politikere, 3F, Dansk Byggeri og et af de danske firmaer, der blev forbigået til fordel for de billige italienere, føler Vejdirektoratet sig trygge ved at overlade opførslen af Danmarks tredjestørste bro til konsortiet SBJV.

Projektdirektør Erik Stoklund Larsen fremhæver det gode samarbejde, Vejdirektoratet har haft med de italienske firmaer.

- Der har været skrevet og sagt meget om SBJV i den seneste tid. Vi har imidlertid haft en god dialog med deres hold hele vejen igennem udbudsprocessen, og med den aftalte selskabskonstruktion er vi klar til at fortsætte samarbejdet om at få bygget broen, siger han.

Skal stå færdig i 2023

Projektdirektør i Itinera Ennio Buson, der repræsenterer SBJV, understreger, at konsortiet ser frem til et tæt samarbejde med de danske myndigheder og fagforeninger.

- For os handler det først og fremmest om at levere et anlæg, der lever op til alle krav under udførelsen og naturligvis bagefter, når det bliver taget i brug. For at nå det mål har et stærkt partnerskab med lokale og regionale myndigheder og samarbejdsorganisationer absolut en høj prioritet hos os, lyder det fra den italienske projektdirektør.

Den nye Storstrømsbro kommer til at forbinde Sjælland med Falster via Masnedø.

Vejdirektoratet forventer, at første spadestik bliver taget i efteråret 2018. I 2022 skal vejdelen stå klar og i 2023 skal hele broen med banedelen være færdig.