Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Endnu et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, er i problemer. Chefer er sat i husarrest, og 200 ton byggematerialer er forsvundet fra tunnelbyggeri mellem to lande, der blev beordret lukket af frygt for sikkerheden.

Et skandaleramt tunnelbyggeri i alperne er det nyeste problem for Storstrømsbroen.
FOTO: Anas/Nuevo Tunnel Colle di Tenda

Den kommende Storstrømsbro har ikke været forskånet for belastende sager, og nu står et af de to tilbageværende firmaer i byggekonsortiet anklaget i en stor byggeskandale i Italien.

Sagen handler om firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), som er hovedentreprenør på et stort tunnelbyggeri i alpeområdet Colle di Tenda mellem Italien og Frankrig.

Det italienske politi har stærke beviser for, at ledende medarbejdere fra GLF har medvirket til systematisk tyveri og videresalg af vigtige byggematerialer til tunnelen.

Byggeriet er blevet beordret stoppet af frygt for sikkerheden, og politiet har sat to chefer fra GLF i husarrest.

Som Fagbladet 3F tidligere har fortalt, er GLF i forvejen ramt af en kæmpe sag om korruption og bestikkelse i forbindelse med et anlægsprojekt i Venedig.

I den sag skal de forsvare sig i retten sammen med storentreprenøren Condotte - firmaet, som de danske politikere for nylig udelukkede fra at være med til at opføre Storstrømbroen.

Knud Erik Busk er mangeårig dommer i Klagenævnet for Udbud og en af landets mest erfarne figurer inden for byggebranchen.

Han har ikke tidligere oplevet en sag, hvor der er kommet så mange belastende oplysninger frem om firmaer, der skal bygge for det offentlige Danmark.

- Man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om Vejdirektoratet har gjort deres arbejde godt nok, da de lavede en prækvalifikation af de her italienske selskaber, siger Knud Erik Busk.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Vejdirektoratet ‘googlede’ efter negativ omtale af italienske brobyggere

- Som bygherre skal man være enormt omhyggelig med at undersøge de firmaer, man godkender til prækvalifikation. For derefter fanger bordet, og man er bundet til de firmaer, der går hen og vinder kontrakten, uddyber Knud Erik Busk.

‘Nogen risikerer at dø’

Firmaet har allerede fyret de i alt fem medarbejdere, som politiet sætter i forbindelse med skandalen, og har også truet med at sagsøge dem.

Kort efter, at politiet i maj 2017 skred til anholdelser og lavede en razzia på tunnelbyggeriet, dukkede indholdet af telefonaflytninger fra efterforskningen op i den italienske presse.

Her taler nogle af de mistænkte sammen om, at der ‘kommer vand ud alle steder’ i tunnelen, og at ‘nogen risikerer at dø’.

Sagen har vakt stor opsigt, og både fra fransk og italiensk side frygter man for sikkerheden og er nu ved at forstærke tunnelen.

I alt skal der være stjålet omkring 200 ton byggematerialer og omsat for mindst 750.000 kroner på svindlen.

Det bekræfter Chiara Canepa, anklager ved domstolen i Cuneo, over for Fagbladet 3F.

Anklageren fortæller også, at efterforskningen stadig er åben, og at det endnu er uvist, om selve firmaet Grandi Lavori Fincosit vil blive retsforfulgt i sagen.

Storstrømsbroens kontrakt skrives snart under

Sekretariatsleder i byggeriets paraplyorganisation BAT-kartellet, Gunde Odgaard, frygter for, hvordan opførslen af Storstrømsbroen kommer til at forløbe med det skandaleramte konsortium i spidsen.

- Virkeligheden begynder snart at overgå fantasien i den her sag. Der er ikke længere tale om enkelte dårlige sager, der er et helt klart mønster. Myndighederne burde have opdaget, hvad det var for nogle firmaer, man inviterede ind for at bygge Danmarks tredjestørste bro. Eller i det mindste tage konsekvensen nu, hvor vi ved, hvad de italienske firmaer kommer med i bagagen, siger Gunde Odgaard til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Bro-skandalen: Politikere undlod at smide italienere ud

- Men vi er for naive i Danmark, og jeg føler mig desværre overbevist om, at byggeriet bliver langt mere problematisk og dyrere, end nogen kan forestille sig lige nu, siger Gunde Odgaard.

Italienere: Ikke tilfreds med sagerne

Fagbladet 3F har spurgt det italiensk konsortium til skandalesagerne, hvor Grandi Lavori Fincosit er indblandet.

Silvio Fascio, europæisk direktør i Itinera, som står i spidsen for det italienske konsortium, understreger, at sagerne mod GLF stadig efterforskes.

- Derfor kan vi ikke drage nogen konklusioner. Men vi er selvfølgelig ikke tilfredse med sagerne, skriver han i en mail til Fagbladet 3F.

- Vi går langt for at leve op til det ansvar, som vi bliver betroet med store byggeprojekter, og vi ser frem til samarbejdet i Danmark, skriver den italienske byggechef.

Dom kan føre til udelukkelse

Vejdirektoratet, der er ansvarlig for opførslen af Storstrømsbroen, skriver i et svar, at de italienske skandalesager i yderste konsekvens kan betyde udelukkelse fra Storstrømsbroen:

- Hvis det skulle ske, at der falder dom over virksomheden eller enkeltpersoner, der på nuværende tidspunkt er ansat i virksomheden, har vi mulighed for at aktivere den såkaldte eksklusionsklausul, der bliver indføjet i kontrakten. Den omfatter ikke kun den tidligere omtalte sag i Venedig, men gælder helt generelt, skriver Vejdirektoratet til Fagbladet 3F.

Storstrømsbroen koster 2,1 milliarder kroner at opføre og kommer til at blive landets tredjestørste bro efter Storebælt og Øresundsbroen, når den står færdig i 2023.

Opdatering 21. februar: Den omtalte byggeplads er åbnet igen, og tunnelbyggeriet er genoptaget.