Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der er behov for et omfattende serviceeftersyn af den udskældte Flextrafik, mener formanden for Region Syddanmark, Stephanie Lose (V). Også Region Midtjylland vil have sikkerhed for ordnede forhold.

Stephanie Lose (V) efterlyser dialog, drøftelser og i sidste ende et bedre samarbejde mellem de parter, der står bag Flextrafik. Arkivfoto: Sydtrafik

Flextrafik-ordningen har længe været under hård beskydning, klagerne vælter ind fra utrygge borgerne, trafikselskaberne kritiseres for kun at tænke på penge i deres udbud af flexkørsel og eksempler på dødtrætte chauffører, der kører mange timer til underbetaling, står i kø.

Men nu er det nok. Der er behov for et lokalt, regionalt og landsdækkende serviceeftersyn af den udskældte Flextrafik, mener formanden for Region Syddanmark, Stephanie Lose (V). Også region Midtjylland vil have vished for, at chaufførerne kører under ordnede forhold.

- Der er al mulig grund til at se nærmere på kontrol og ansvarsfordeling, når det gælder den offentlige transport af syge og ældre medborgere, lyder meldingen fra Stephanie Lose ifølge Politiken, der i en række artikler den senere tid har beskrevet problemerne i den udskældte Flextrafik.

Men problemerne med Flextrafik, der blandt andet transporterer syge, ældre og børn, har været kendt i årevis, og der er mange eksempler på misbrug af chauffører og utrygge forhold for passagererne.

Timeløn på 4,85 kroner

Der er aktuelt eksempler på flex-chauffører, der tjener helt ned til 35 kroner i timen. Men den har været gal længe.

Et af de grelle eksempler, der ligger flere år tilbage, er chauffør Lissi Sommer, Horslunde, der var flex-chauffør og kørte for det offentlige for en timeløn ned til 4,85 kroner. Minus skat og med vagter på op til 13,5 timer i træk. 

Højeste indtjening var på 1.315 kroner minus skat for en vagt fra klokken syv morgen til syv aften. Den laveste timeløn, hun nåede ned på, var på de 4,85 kroner. Hun var tæt på at brænde sammen og skiftede job efter tre måneder, forklarede hun dengang til Fagbladet 3F.

3F Transport har i årevis kritiseret, at dumpingpriser rammer både chauffører, passagerer og trafiksikkerhed.

3F Transport har blandt andet kritiseret landets trafikselskaber for ukritisk at acceptere urealistisk lave priser, når vognmændene byder på flex-kørsel. Vognmændenes forretning hænger ikke sammen økonomisk, og det går i sidste ende ud over trafiksikkerhed og chaufførernes indtjening.

Ansvaret skal placeres

Stephanie Lose efterlyser dialog, drøftelser og i sidste ende et bedre samarbejde mellem de parter, der står bag Flextrafik, der bliver drevet af landets fem regionalt- og kommunalt ejede trafikselskaber.

- Det er vist tydeligt, at der er brug for yderligere dialog med de relevante parter, siger Stephanie Lose i en skriftlig kommentar til Politikens artikler om de stærkt problematiske arbejdsforhold, der præger chaufførernes arbejde.

Politiken har beskrevet, at regionerne og deres trafikselskaber har vidt forskellige opfattelser af, hvem der har ansvaret for at kontrollere chaufførernes arbejdsforhold og sikre passagerernes tryghed.

Det er derfor, Stephanie Lose nu efterlyser dialog og drøftelse af ansvar og arbejdsfordeling både regionalt i forhold til trafikselskaberne og nationalt i forhold til Færdselsstyrelsen, der har den overordnede tilsynspligt på området.