Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Østre Landsret afgjorde i december, at en flextrafikchaufførs ventetid mellem køreturene er arbejdstid og ikke privat tid for chaufføren. Sagen skal nu i Højesteret, og dommen får betydning for hele branchen.

Flextrafikchauffør Erik Biersted, Ålsgårde, må nu vente på Højesterets afgørelse.
Privat

Østre Landsret afsagde i december en dom med stor betydning for flextrafikchauffører. Men sagen er alligevel ikke slut, for procesbevillingsnævnet har givet chaufførens vognmand tilladelse til at anke sagen til Højesteret.

Østre Landsret afgjorde, at flextrafikchaufførers ventetid også skal regnes for arbejdstid og tilkendte flextrafikchauffør Erik Biersted, Ålsgårde, 25.000 kroner i godtgørelse og efterbetaling af 11.485 kroner i pension. Arbejdsgiveren blev dømt for at lade chaufføren arbejde for mange timer.  

Dommen har stor betydning for flextrafikchauffører, der typisk kører med syge, ældre og børn. De har ofte meget ventetid mellem kørslerne på en vagt, der i den aktuelle sag var på 12-13 timer dagligt.

To sager afgjort i landsretter 

Dommen åbnede for en række andre lignende søgsmål fra andre flextrafikchauffører. Men det hele er sat på hold, indtil højesretsdommen falder. Det samme gælder Eriks Biersteds efterbetaling på de 25.000 kroner.

- Det bliver interesssant at se, hvad modparten vil køre på i Højesteret. Erik Biersted vandt en klar sag, ligesom en lignende sag er vundet i Vestre Landsret. Vi må se, hvad det ender med, men det er træls for Erik Biersted, at han nu skal vente endnu længere, siger Elaine Larsen, fagligsekretær hos 3F Frederiksborg, der har haft sagen lokalt.

Hun henviser til en dom fra Vestre Landsret i september 2019, der afgjorde, at ophold i eget hjem under vagter skal betragtes som arbejdstid. Det kostede vognmanden en efterbetaling på knap 80.000 kroner i manglende pension og godtgørelse for overtrædelse af reglerne om maksimal arbejdstid.  

Vognmand: En vigtig dom

Vognmand og indehaver af transportfirmaet TMC Transport, Thomas Mikael Christiansen, er glad for, at sagen kommer i Højesteret.

- For branchens skyld. Det er en exceptionel vigtig dom, der vil få betydning for alle, der er beskæftiget i branchen. Vi får én gang for alle slået fast, hvad vi har at rette os efter, siger Thomas Mikael Christiansen.

Omdrejningspunktet i Erik Biersteds sag er EU’s arbejdstidsdirektivgennemførelseslov, som arbejdsgiveren blev dømt for at have overtrådt. Loven tillader en ugentlig arbejdstid på højst 48 timer målt over en periode på fire måneder.

Forventer afgørelse inden for et år 

Erik Biersted stod til rådighed på vagter, der normalt løb fra klokken 06 om morgenen til klokken 18 om aftenen, men ventetiden mellem køreturene - eller rådighedstiden, som den kaldes, blev ikke regnet med som arbejdstid.

Advokat Claus Hanghøj, der førte sagen i Østre Landsret, forventer, at arbejdsgiveren fastholder synspunktet om, at opgørelsen af arbejdstiden skal ske uden hensyntagen til de perioder, hvor Erik Biersted var hjemme. Med det argument, at der var kort køretid fra hjemmet til det område, hvor han kører.

- Det kommer ikke bag på mig, at sagen skal i Højesteret. Jeg forventer en afgørelse inden for et års tid, siger Claus Hanghøj.