Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Landsretten har dømt en vognmand til at betale manglende pension og godtgørelse for overtrædelse af reglerne om maksimal arbejdstid.

Den 56-årige 3F'er Henrik Matthiassen har vundet en sag ved Vestre Landsret imod sin tidligere arbejdsgiver, vognmandsfirmaet Møller Sæby ApS.
Privat

Ophold i eget hjem under vagter skal betragtes som arbejdstid. Det har Vestre Landsret afgjort i en principiel sag om en chaufførs arbejde for en vognmand.

Landsretten har i sagen dømt det nordjyske vognmandsfirma Møller Sæby ApS til at betale i alt knap 80.000 kroner til 56-årige Henrik Matthiassen. 

Vestre Landsret lægger ved sagens afgørelse vægt på, at chaufføren måtte være klar til at forlade sit hjem med meget kort varsel. Og at det har begrænset hans muligheder for at “hellige sig sine personlige og sociale interesser” under vagterne i hjemmet. Derfor skal chaufførens ophold i hjemmet under vagterne betragtes som arbejdstid, har landsretten afgjort.    

- Det er en befrielse, at jeg har fået rettens ord for, at man ikke skal stå til rådighed på den måde, som jeg har gjort. Det var nogle lange arbejdsdage, og nogle gange var jeg lige ved at falde i søvn bag rattet. Jeg er glad på andre chaufførers vegne, for denne dom vil også komme dem til gavn, siger Henrik Matthiassen til Fagbladet 3F.   

3F: Groft lovbrud

Han blev i maj 2016 ansat hos Møller Sæby ApS og kørte både ture med skolebørn og handicappede under vognmandens aftale med Nordjyllands Trafikselskab om offentlig servicekørsel.

Som regel tjekkede Henrik Matthiassen ind klokken 06.03 om morgenen på en såkaldt vognportal - og først ud igen klokken 23.55 om aftenen. Via denne portal blev han sendt ud på køreture, når der var nogen. I hele tidsperioden havde han uniform på og var klar til at køre de ture, som han ikke på forhånd vidste, hvornår ville komme. Ofte tilbragte han ventetiden i sit hjem, hvor han stort set bare sad og ventede på, at telefonen ringede. Han kunne se fjernsyn og læse en bog, men kunne ikke lave havearbejde, fordi uniformen bestående af blandt andet hvid skjorte og slips skulle være pæn, når han fik en køretur.

Flexchaufføren arbejdede omkring 55 timer om ugen i perioden fra 31. oktober 2016 til 1. maj 2017.

Det er alt for meget, mener 3F Frederikshavn, som førte sagen for ham i både by- og landsretten.

- Vores medlem har i mange uger stået til rådighed for arbejdsgiveren i mere end 48 timer om ugen og endda uden at få løn for alle timerne. Det er ikke bare urimeligt over for chaufføren, ulovligt eller reglerne, men også direkte livsfarligt for ham og andre trafikanter i trafikken. Virksomheden har groft tilsidesat reglerne, siger Per Thorup, faglig sekretær hos 3F Frederikshavn.

Vestre Landsret har tilkendt Henrik Matthiassen en godtgørelse på 25.000 kroner. Det skyldes, at Møller Sæby ApS overtrådte reglerne i arbejdstidsloven om, at medarbejdere maksimalt må arbejde 48 timer om ugen i løbet af en periode på fire måneder.    

Landsretten: Væsentlig forringelse af forhold

Derudover har landsretten dømt det nordjyske vognmandsfirma til at betale over 54.000 kroner i manglende pension til Henrik Matthiassen.

- Det var hårdt og lange arbejdsdage, siger Henrik Matthiassen om arbejdet som flexchauffør hos Møller Sæby ApS.
- Det var hårdt og lange arbejdsdage, siger Henrik Matthiassen om arbejdet som flexchauffør hos Møller Sæby ApS. FOTO: Privat

I januar 2017 meldte virksomheden sig ind i Kristelig Arbejdsgiverforening, og medarbejderne skulle underskrive nye ansættelseskontrakter. Det skete på et møde i vognmandens stue, hvor medarbejderne skulle spise og hygge sig med god mad.

Ifølge Henrik Matthiassen var der på mødet ingen snak om hans konkrete pensionsforhold. Han skulle bare skrive under.

Chaufførens underskrift betød, at han mistede sin ret til pension. Ifølge Kristelig Arbejdsgiverforenings overenskomst ville han først få delvis pension efter ni måneder og først fuld pension efter to år.

Det var en “væsentlig forringelse” af Henrik Matthiassens ansættelsesforhold, skriver Vestre Landsret i dommen. Landsretten fastslår, at chaufføren ikke er bundet af det nye ansættelsesbevis, og at han ifølge sit første ansættelsesbevis havde krav på pension.

Ingen kommentarer

Hos Møller Sæby ApS oplyser ejeren og direktøren, Finn Møller Christensen, at han ingen kommentarer har til Vestre Landsrets dom.

Fagbladet 3F har onsdag forgæves forsøgt at få kommentarer til dommen fra Kristelig Arbejdsgiverforenings advokat på sagen.

Direktøren hos Kristelig Arbejdsgiverforening, KA, Karsten Høgild, siger i en skriftlig kommentar på foreningens hjemmeside:

- Vi tager afgørelsen til efterretning. Vi har haft et ønske om at få afklaret det konkrete spørgsmål, og det er sket nu.

- I KA går vi selvfølgelig ikke ind for, at man knokler 18 eller 20 timer i døgnet. Det siger sig selv, og det er heller ikke billedet i den konkrete sag, eftersom medarbejderen havde meget ventetid i eget hjem, nogle dage over ti timer, siger Karsten Høgild.

Kristelig Arbejdsgiverforening skal betale 45.000 kroner i sagsomkostninger for sagerne ved Retten i Hjørring og Vestre Landsret.

I byretten blev Møller Sæby ApS i juli 2018 dømt til at betale 10.000 kroner til Henrik Matthiassen, fordi der manglede oplysninger i hans ansættelsesbevis. Få måneder inden han fik disse penge, betalte Møller Sæby ApS efter et forlig med 3F Frederikshavn cirka 300.000 kroner til fire andre chauffører for manglende pension og mangefulde ansættelsesbeviser. 

Henrik Matthiassen stoppede i juli 2017 som flexchauffør hos Møller Sæby ApS. Han arbejder nu som vagt i et vagtfirma i Nordjylland. 

 

--

Artiklen er opdateret 6. september 2019 klokken 13.58 med kommentarer fra Kristelig Arbejdsgiverforenings formand, Karsten Høgild.