Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Hård kritik fra 3F af trafikselskaber for at sige ja til urealistisk lave priser, når vognmændene byder på personkørsel. 222 vinderbud ud af 266 bud ligger under COWI's mindstepris i ny udbudsrunde. Det er social dumping, mener professor, der vil have lovgivet.

Vognmændenes underbud på flextrafik er et kæmpe problem, mener 3F.
arkiv

Vognmænd underbyder hinanden med så urealistisk lave bud på personkørsel, at økonomien ikke kan hænge sammen - og trafikselskaberne siger ja tak. Taberne er chaufførerne og passagererne.

Sådan lyder kritikken fra 3F efter en netop færdig udbudsrunde i trafikselskaberne Fynbus, Midttrafik og Sydtrafik.

De fleste bud fra vognmændene ligger under, hvad mindsteprisen skal være for at køre med syge, børn og ældre, hvis økonomien skal hænge sammen.

- Det er et kæmpeproblem, der ødelægger branchen og lader ræset mod bunden fortsætte. Det handler om at få kørslen billigst muligt for de offentligt ejede trafikselskaber, siger forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe Jørn Hedengran.

Konsulentfirmaet COWI har vurderet økonomien i rapporten “Omkostninger ved persontransport under forskellige overenskomster” fra juni 2018. Mindsteprisen, ​​hvor udgifterne til løn, bil og øvrige omkostninger er blevet samlet, skal ligge på mellem 301 og 333 kroner i timen, konkluderer COWI.  

I den seneste udbudsrunde for den såkaldte flextrafik ligger 222 vinderbud ud af i alt 266 bud under COWI’s mindstepris.

Det viser trafikselskaberne Fynbus’, Midttrafiks og Sydtrafiks lister over, hvilke vognmænd, der har vundet. Det fremgår også, at der er vinderbud på ned til 225 kroner i timen.

Med COWI-rapporten i hånden mener 3F, at udbudsrunden bør gå om.

Flere skurke

- Selskaberne godtager alt for lave bud, selvom de ved, at de ikke dækker vognmandens udgifter til bil, brændstof, pension, feriepenge og forsikring. Vognmændene byder lavt for at få kørslen og er ligeglade med resten, siger han.

Konsekvensen er, at lønningerne rammer bunden, og trafiksikkerheden rammes af trætte chauffører, der skal køre alt for mange timer for at hente en løn hjem, påpeger han.

- Trafikselskaberne og vognmændene er skurkene. I udbudsmaterialet står der klokkeklart, at de skal følge lovgivningen, og dermed har trafikselskaberne et ansvar. Også for at inddrage kørselstilladelserne, hvis vognmændene ikke følger loven, siger han.

Midttrafik: Vi har skærpet krav 

Fagbladet 3F har forelagt kritikken for Midttrafik, hvor funktionsleder Thomas Dalgaard Mikkelsen sender ansvaret videre til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. 

I en mail svarer han, at Midttrafik beder Trafikstyrelsen kontrollere vognmænd med billige tilbud.

- Da det er Trafikstyrelsen, der udsteder vognmandens tilladelse til offentlig servicetrafik, har styrelsen nemlig også den lovmæssige hjemmel til at følge op på, om vognmanden sikrer sine chauffører de rette løn- og arbejdsvilkår, skriver han.

Med hensyn til løndumping oplyser han blandt andet, at Midttrafik har skærpet kravene, så vognmanden skal følge en af de repræsentative overenskomster, og meget gerne have indgået en egentlig overenskomst. Endelig peger han på, at vagtplanlægningen er vognmandens ansvar.

Professor: Det er social dumping

Professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen, Aalborg Universitet, pointerer, at både vognmænd og trafikselskaber har et medansvar, som de ikke kan løbe fra.

- Problemerne med underbud ser vi igen og igen, hvor økonomien på ingen måde hænger sammen. Underbud på ned til 225 kroner i timen kan aldrig dække alle udgifter. Det har sagkundskaben i form af COWI jo klart vist. Underbuddene lugter langt væk af social dumping, siger han og fortsætter:

- Hvis man vil væk fra, at billigste bud vinder, og moral, der er til salg, må der lovgives. Strammet lovgivning med flere sanktioner og øget kontrol er et middel, der virker. Ellers er den gal igen næste år.

Kontrol har ikke høj prioritet

Færdselsstyrelsen, som er en del af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, har kontrolfunktionen. Kontorchef Kasper Bruun Graversen oplyser, at det gælder kørsel med såkaldte Offentlig ServiceTrafik (OST) tilladelser, som er givet efter den gamle taxilov.

Han fastslår også, at vognmanden skal følge løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de kollektive overenskomster på området.

 - Højesteret har i den såkaldte Nortra-dom fra februar 2015 fastslået, at enhver overenskomst for chauffører – uanset indhold – lever op til dette krav. Det er derfor for eksempel muligt at provisionsaflønne OST-chauffører, siger han og fortsætter:

- Færdselsstyrelsen kontrollerer overholdelse af overenskomstkravet, men som følge af den omtalte højesteretsdom er effekten af tilsyn med kravet på OST-området begrænset, hvorfor det ikke har højeste prioritet, siger Kasper Bruun Graversen.

Han oplyser, at OST-tilladelser ikke kan fornyes, og at sidste tilladelser udløber omkring årsskiftet 2007/2028. Derefter bliver tilladelserne givet efter den nye taxilov, der trådte i kraft 1. januar 2018.

Han forklarer, at herefter skal vognmanden følge bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår. Og de må ikke være mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Og som gælder på hele det danske område.