Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

SAS har opsagt en aftale om, at bagageportører i Københavns Lufthavn skal have syv procent i kapitalpension. Det mener 3F ikke, at de har ret til. Og det skal Arbejdsretten nu afgøre.

I snart et år har SAS stoppet for indbetalinger af kapitalpension til deres ansatte.
Joachim Rode (arkiv)

Kan SAS uden videre afskaffe pension for deres lufthavnsarbejdere – eller kræver det en frigørelseskonflikt, som når en virksomhed vil opsige en overenskomst? 

Det er det afgørende spørgsmål i en længe ventet sag i Arbejdsretten, der starter mandag.

Striden handler om en gammel aftale, som bagageportørerne har haft siden 1980’erne. Her er de sikret en kapitalpension på syv procent af deres løn. Og det kan løbe op i rigtig mange penge, når man har været ansat i en årrække.

Den opsagde SAS i 2020 med virkning fra 2023. Det vil sige, at siden 1. marts sidste år har de omkring 650 ansatte i SAS Ground Handling (SGH) mistet den pension. 

Vi har aldrig været i tvivl

SAS argumenterer for, at der er tale om en lokalaftale. Og sådan én kan man godt opsige som arbejdsgiver.

Det er 3F og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) lodret uenige i. De mener, at aftalen er en overenskomst – at det var det, parterne mente, da de indgik den – og at det kræver en frigørelseskonflikt at komme ud af overenskomsten.

- Der er tale om en helt grundlæggende aftale, som de faglige klubber har indgået med SAS. Vi har aldrig været i tvivl om, at den var en fast bestanddel af vores medlemmers ansættelsesforhold siden 1980’erne, som det for eksempel fremgår af deres ansættelsesbeviser, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.

Han mener, at der er en “klar sondring” imellem denne aftale og lokalaftalerne:

- Det har skiftende ledelser i SAS også anerkendt. De har ofte drømt om at få afskaffet pensionen, men har erkendt, at de ikke kunne.

Ifølge Henrik Bay-Clausen betyder det, at SAS enten må forhandle sig til ændringer i aftalen eller lockoute sig ud af den.

En lockout vil sige, at en arbejdsgiver udelukker de ansatte fra at arbejde, indtil de finder en løsning på den opståede konflikt.

Dårligere lønnet

Ud over kapitalpensionen på syv procent sikrer aftalen også “funktionærlignende forhold”, altså opsigelsesvarsler, fratrædelsesgodtgørelser, løn under sygdom med videre. Det giver SAS dog deres ansatte for tiden, men der er ikke en egentlig aftale om det.

Henrik Bay-Clausen peger også på, at de ansatte i SGH bliver aflønnet en del dårligere end deres kollegaer i Aviator, Menzies og de andre handlingselskaber i Københavns Lufthavn, når de ikke modtager deres kapitalpension.

De ansatte i lufthavnen får fortsat deres sædvanlige arbejdsmarkedspension, som er sikret via Industriens Overenskomst.

Under coronaen i sommeren 2020 opsagde SAS samtlige lokalaftaler hos SGH til stor utilfredshed hos 3F. Det er dog ikke på bordet i Arbejdsretten, da 3F anerkender, at de har status af lokalaftaler og derfor gerne må opsiges.

Kan blive stort problem

Selvom det hænder, at virksomheder opsiger lokalaftaler, er det i dag kutyme hos alle de store firmaer som Danfoss, Siemens, Lego, Novo Nordisk og Grundfos, at løn og vilkår bliver aftalt lokalt.

Her er flybranchen speciel, fordi selskaber som SAS er ramt af benhård konkurrence fra lavprisselskaber som Ryanair og også har været igennem en corona-nedlukning.

- Men hvis arbejdsgiverne begynder at opsige lokalaftaler i flæng, er det selvfølgelig et stort problem, siger Christian Lyhne Ibsen, lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) på Københavns Universitet.

Han peger også på, at det er en “helt central” del af Industriens Overenskomst, at man får de lokale relationer til at fungere ved at indgå lokalaftaler.

- Så her er det selvfølgelig et problem, hvis det kommer til at ske i et stort omfang. Det kan også være omkostningsfuldt i forhold til forholdet mellem ledelse og lønmodtagere og få fagbevægelsen til at overveje, om man i højere grad skal aftale lønnen centralt, siger Christian Lyhne Ibsen, der ikke kan forholde sig til, om der i dette tilfælde er tale om en overenskomst eller en lokalaftale.

Dom om cirka fire uger

Der skal hele tre højesteretsdommere til at afgøre sagen sammen med de seks dommere, som FH og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har udpeget.

Hovedforhandlingen starter mandag klokken 14:30 i Arbejdsretten på Sankt Annæ Plads i København. Dommen bliver nok først afsagt om cirka fire uger.

Hverken SAS eller Dansk Industri (DI) har ønsket at kommentere sagen over for Fagbladet 3F.