Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

SAS har opsagt lokalaftaler og hyrer nu bagageportører, der skal have 10 procent mindre i løn end de nuværende ansatte. Tiltaget møder hård kritik fra fagforening.

Under coronaen har SAS-fly stået parkeret på landingsbanen. Nu åbner trafikken op igen, og SAS hyrer personale ind til langt lavere løn.
Joachim Rode

Når SAS Ground Handling (SGH) i Københavns Lufthavn fremover ansætter bagageportører, må de tage til takke med en løn, der er 10 procent lavere end i dag.

Det har SAS netop besluttet. Beslutningen kommer i kølvandet på, at flyselskabet har opsagt flere lokalaftaler med de lokale 3F-klubber, som i årevis har reguleret løn- og arbejdsvilkårene for bagageportørerne i lufthavnen.

Udmeldingen bliver mødt med hård kritik fra de lufthavnsansatte.

- De hælder vores lokalaftaler ud med badevandet. SAS bruger corona-krisen som løftestang til virkelig at trykke lønnen ned. Nu bliver vi lønmæssigt laveste fællesnævner i lufthavnen, siger Bo Larsen, der er tillidsmand i SGH.

Ifølge SAS’ nye lønmodel kommer en bagageportør til at have en bruttoløn på 28.371 kroner om måneden. I dag ligger den på 31.562.

Ingen solnedgangsklausul

Kritikken fra tillidsfolkene går blandt andet på, at der ikke er en såkaldt solnedgangsklausul i det nye tiltag. 

Det betyder, at SAS ikke forpligter sig til at stoppe besparelserne, når flytrafikken er oppe igen på den anden side af corona-krisen.

 Joachim Rode)
Bo Larsen (foto: Joachim Rode)

- Vi er godt klar over, at vi er i krise, og vi vil selvfølgelig gerne give vores bidrag til at hjælpe SAS gennem den. Men der må være en udløbsdato. Vi skal ikke betale for corona-krisen de næste 30-40 år. Vi har budt ind med mange løsninger, men det var der desværre ingen interesse for, siger Bo Larsen.

Den nye løn bliver en realitet allerede om få uger. SGH har nemlig stillingsopslag ude og vil hyre 10-20 nye portører ind, når flytrafikken så småt vender tilbage i takt med, at flere bliver vaccineret.

A- og b-hold

Kim-John Christiansen er tillidsmand i Spirit Air Cargo, den del af SGH, som laster og losser fragt. Han frygter for konsekvenserne af, hvad han kalder et “a- og et b-hold”:

- Når firmaet indfører forskellig løn for ansatte, der går ved siden af hinanden og udfører samme arbejde, er det dårligt for begge parter. Og hvis der kommer overskud af ansatte, vil kollegaerne blive enormt nervøse for, om de dyreste medarbejdere bliver fyret, siger Kim-John Christiansen.

Halvdelen fyret

Siden corona-krisen ramte i marts 2020, og flytrafikken nærmest gik i stå fra den ene dag til den anden, er der blevet fyret omkring 450 portører i SGH, hvilket svarer til halvdelen. Resten har været på tvunget deltid.

 Linda Johansen)
Kim-John Christiansen (foto: Linda Johansen)

I sommeren 2020 opsagde SAS lokalaftalerne, og siden er det ikke lykkedes at nå til enighed om nye aftaler med de lokale 3F-klubber.  

I forbindelse med corona-krisen er SAS blevet støttet med ni milliarder kroner, heraf 3,5 milliarder kroner fra den danske stat.

Også stewardesser og piloter har udsigt til at blive ansat på anderledes vilkår. For nylig indgik SAS overenskomst med Flyvebranchens Personale Union for ansatte i deres irske datterselskab SAS Ireland (SAIL), der opretter base i København. Dermed kommer det flyvende personale i den danske hovedstad til at være ansat på to konkurrerende overenskomster.

SAS: Tvunget til langsigtede besparelser

Fungerende pressechef i SAS, Alexandra Lindgren Kaoukji, udtaler i skriftligt svar:

- I lyset af den igangværende pandemi og det hårde konkurrencemæssige landskab, vi ser foran os efter Covid, er der behov for kontinuerlig tilpasning af forretningen med det formål at skabe et stærkt SAS og sikre skandinaviske arbejdspladser og infrastruktur. SAS foretager løbende vurderinger fra et økonomisk, ressource- og kommercielt perspektiv.

- Disse vurderinger foretages naturligvis med fuld respekt for den danske aftalemodel, men vi er tvunget til at se på langsigtede besparelser for at sikre en rentabel fremtid for SAS på det nye marked, der opstår efter Covid, hvor vi vil se ændrede rejsemønstre med flere konkurrenter i spil.

Opdateret 14. juni kl. 12.50 med kommentar fra SAS.