Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I en tid fyldt med dårligt corona-nyt, er der nu godt job-nyt i byggebranchen. Næste år starter byggeriet af Femern-forbindelen. Stor glæde i 3F.

Togpassagerer og bilister ventes at kunne køre fra Rødby og Puttgarden samt retur fra 2029. Det vil tage 10 minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.

Smilet når helt op til ørerne på Lolland i dag.

- Det er den bedste nyhed i en corona-tid, lyder det fra Jørgen Erik Kozak Nielsen, der er Femern-konsulent i 3F Lolland.

Begejstringen skyldes, at transportminister Benny Engelbrecht (S) har annonceret, at byggeriet af Femern-forbindelsen starter op 1. januar 2021.

Og ministeren sparer da heller ikke på superlativerne:

- Det er en historisk beslutning, vi i dag har truffet om at igangsætte de store anlægskontrakter og påbegynde byggeriet på den danske side. Femern Bælt-forbindelsen bliver en ny port til Europa og en ny port til fremtidens grønne transportløsninger.

I arbejdstøjet

Ifølge Jørgen Erik Kozak Nielsen giver beslutningen ro på:

- Nu er der givet politisk garanti for, at byggeriet går i gang næste år, og der er ikke længere usikkerhed om projektet.

Og nu skal fagbevægelsen for alvor i arbejdstøjet:

- Vores opgave er nu at få opkvalificeret vores lokale folk og tilbyde god arbejdskraft til projektet i samarbejde med jobcentre og erhvervsskoler. Vi skal også have lavet aftaler med entreprenørerne og forhandle overenskomster hjem, så vi er sikre på, at arbejdet kommer til at foregå på ordnede vilkår, siger Jørgen Erik Kozak Nielsen.

Nej til social dumping

Ved store anlægsprojekter her i landet er der en kedelig historie med dårligt arbejdsmiljø og underbetaling. Det gælder for eksempel metroen i København og den nye storstrømsbro.

Det vil 3F Lolland gøre alt for at undgå også sker på Femern-forbindelsen.

- Der er en stor risiko for social dumping, når vi taler om så stort et projekt med så mange udenlandske entreprenører. Vi skal kontrollere i samarbejde med politi, Skat og arbejdstilsyn, siger Jørgen Erik Kozak Nielsen.

Tre konsulenter fra henholdsvis Dansk Metal, BAT-kartellet og 3F er allerede ansat til at følge projektet.

Verdens længste tunnel

Togpassagerer og bilister ventes at kunne køre fra Rødby og Puttgarden samt retur fra 2029. Det vil tage 10 minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog. Tunnelen bliver verdens længste af sin slags med sine 18 kilometer og bliver danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Det var tilbage i 2011, at en sænketunnel blev valgt som den foretrukne løsning for Femern Bælt-forbindelsen. Der er tale om en kombineret bil- og togtunnel.

Bag beslutningen står et bredt politisk flertal på Christiansborg.