Gå til hovedindhold

En stor del af de forberedende anlægsaktiviteter på Femern-projektet er tildelt anlægsfirmaer fra Lolland-Falster og Sydsjælland, viser opgørelse.

Rødbyhavn. (Arkivtoto)
Foto: Simon Skipper/Scanpix

Det er ikke kun de største i byggebranchen, der i fremtiden kan skrive Femern-projektet til over 50 milliarder kroner på cv'et.

En stor del af det arbejde, der allerede er sat i gang omkring den kommende byggeplads i Rødbyhavn, er nemlig gået til små- og mellemstore entreprenører fra Lolland-Falster og Sydsjælland, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Ifølge en opgørelse fra bygherren Femern A/S har i alt 28 entrepriser været i udbud på de såkaldte fremrykkede og forberedende aktiviteter, og heraf er 12 kontrakter gået til virksomheder, der har hovedadresse på Lolland, Falster eller i sydsjællandske Næstved.

- Resultatet harmonerer fint med vores intentioner. Det har været en bevidst strategi fra begyndelsen, at mindre virksomheder fra lokalområdet også skulle have mulighed for at byde, og den trend vil vi fortsætte med fremover, siger teknisk direktør Henrik Christensen fra bygherreselskabet Femern A/S til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Femern A/S har ansvaret for at anlægge den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland.

Femern-selskabet har blandt andet indrettet udbuddene, så pris ikke er det eneste kriterium.

I nogle tilfælde bliver der for eksempel lagt vægt på, hvor hurtigt en virksomhed kan komme ned til byggepladsen. Noget der umiddelbart er en fordel for de lokale.

Anlægsfirmaet MSE Entreprise A/S fra Nørre Alslev på Falster er med fire kontrakter delt topscorer sammen en af landets største anlægskoncerner, Arkil, på de forberedende arbejder, der begyndte i 2013-2015, og siden blev genoptaget i foråret 2018.

Tidligere og igangværende aktiviteter løber samlet op i omkring 25 millioner kroner, anslår MSE Entreprises ejer og direktør, Jan Sørensen.

- Det foregår godt nok i hård konkurrence med de store, men det er nedbrudt i mindre størrelser, så vi også kan være med, siger Jan Sørensen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.