Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ved afgørelser om uheld og fejl på hospitaler skal der også tages hensyn til sundhedsvæsenets ressourcer, og de er ramt af corona-epidemien, advarer Patienterstatningen.

Patienter risikerer under corona at få afslag på erstatning, som de ville have fået under normale omstændigheder, for eksempel for fejl eller uheld under en operation.
Arkiv / Preben Madsen / Ritzau/Scanpix

Patienter kan få sværere end normalt ved at få tilkendt erstatning, hvis de kommer til skade på hospitaler under corona-epidemien. Det skyldes, at lovgivningen forlanger, at der ved afgørelserne også skal tages hensyn til, hvilke ressourcer sygehuset har haft til rådighed.

Det er den offentlige institution Patienterstatningen, der træffer afgørelser om erstatning. Patienterstatningen advarer nu om, at corona-epidemien kan begrænse nogle borgeres mulighed for erstatning.

Det kan for eksempel være, hvis en fejl skyldes, at der ved en akut behandling manglede udstyr, som var flyttet til en covid-19-afdeling. Men vicedirektør Martin Erichsen fra Patienterstatningen tror, at ressourcerne især kommer til at spille en rolle i eventuelle erstatningssager, der vedrører operationer, der er udsat på grund af corona.

- Hvis en patient kommer til at gå ekstra to måneder med smerter i et knæ, så vil det sandsynligvis ikke kunne give erstatning i den nuværende situation. Det giver nok heller ikke erstatning, hvis knæet er blevet lidt værre i perioden, siger Martin Erichsen.

Få anmeldelser i øjeblikket

Typisk går der et stykke tid fra en skade, til patienten anmelder. Derfor har Patienterstatningen endnu ingen anmeldelser fra perioden med corona.

Men Martin Erichsen fortæller, at der i øjeblikket heller ikke kommer ret mange sager fra før corona. Han tror, det hænger sammen med, at mange borgere for tiden ikke vil forstyrre sundhedsvæsenet, men give fred til at behandle corona.

- Det kan så bare have den fare, at sagerne blive forældet i mellemtiden, advarer Martin Erichsen.

Sådan er loven

Advokat Karina Kellmer behandler en række sager om patientskader. Hun siger, at der tidligere i afgørelser har været taget hensyn til ressourcer.

- Er det rimeligt? Det er et lovgivningsmæssigt spørgsmål, siger Karina Kellmer, der arbejder i advokatfirmaet HjulmandKaptain.

- Det er ikke ret tit, vi ser sager, som Patienterstatningen har afgjort med udgangspunkt i ressource-vurderingen. Men vi ved endnu ikke hvilken indflydelse corona-situationen får på afgørelser fra Patienterstatningen, tilføjer Karina Kellmer.

Forstående borgere

Det akutte beredskab og kræftpakkerne fungerer uforandret under corona. Derfor skal de patienter have den normale behandling.

- Det er svært at forestille sig, at et sygehus kan undskylde sig med manglende ressourcer i forhold til dem. I hvert fald sådan som epidemien foreløbig har udviklet sig.

- Men det handler også om, hvor mange sager patienterne vil anmelde. Jeg tror, at mange borgere i øjeblikket har en forståelse for, at hospitalerne er pressede og derfor ikke indgiver anmeldelse til Patienterstatningen, siger Karina Kellmer.

Ingen må blive skræmt væk

Mange hospitaler har flyttet rundt på personale og efteruddannet nogle til at klare andre opgaver end deres normale. Martin Erichsen forestiller sig, at der også kunne opstå fejl, fordi de ansatte ikke er så rutinerede i deres nye opgaver.

- I sådan en situation kan ressourcespørgsmålet måske også spille ind. Men foreløbig har jeg indtryk af, at det normale personale har kunnet klare for eksempel respiratorbehandlinger af corona-patienter, siger Martin Erichsen.

Han vil ikke på nogen måde skræmme nogen væk, der er berettiget til erstatning.

- Har lægerne overset for eksempel tegn på meningitis, et brud på en arm eller en betændt blindtarm, så vil det stadigvæk udløse erstatning, hvis det har påført patienten en skade, understreger Martin Erichsen.