Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

De mange afsløringer om forholdene på metroen får nu ledelsen i metroen til at gå i clinch med de udenlandske firmaer.

Administrerende direktør Henrik Plougmann vil gribe ind over for brodne kar på metroen.

De mange skandaler på metrobyggeriet får nu Metroselskabet til at gå hårdere til værks over for firmaerne på det 21 milliarder dyre projekt.

Den offentlige bygherre har netop lavet en aftale med den italienske hovedentreprenør CMT. Den skal gøre det lettere at forhindre lønsnyd på metroens byggepladser.

- Desværre opstår der indimellem mistanke om, at enkelte virksomheder ikke overholder reglerne, hvilket naturligvis er helt uacceptabelt. Med den nye aftale får vi bedre redskaber til at gribe ind over for de brodne kar, siger Metroselskabets administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen i en pressemeddelelse.

Fagbladet 3F har afsløret, at der er langt flere sager om social dumping på metroen end normalt i branchen. I en sag blev Cinterex fra Portugal smidt ud, efter det blev afsløret, at de snød de ansatte for millioner.

Nye værktøjer

Den nye aftale kom på plads med italienske Copenhagen Metro Team som led i forhandlinger om forsinkelse på metroen. Bygherren og hovedentreprenøren blev samtidig enige om, at metroen nu er syv måneder forsinket. Og at prisen bliver 1,2 milliard kroner højere.

Palle Bisgaard fra 3F er meget glad for de ny tiltag fra Metroselskabet. Det er resultat af et pres fra de mange skandaler.

- Vi hilser aftalen velkommen. Men det har også været nødvendigt, for vi har set trusler, snyd, svindel og dokumentfalsk på byggeriet, fortæller Palle Bisgaard, der er næstformand for byggegruppen i 3F.

Et af de nye værktøjer i aftalen er, at Metroselskabet i fremtiden kan nedlægge veto mod bestemte firmaer, hvis det viser sig, at virksomheden tidligere har snydt. Det ville have forhindret polske Kormal i af få opgave på metroen. De blev smidt ud af metroen, efter 3F afslørede snyd i firmaet. Men Kormal havde allerede to år tidligere gjort sig skyldig i lønsnyd for én million på Søfartsmusset i Helsingør.

Luge ud

Det er udelukkende udenlandske entreprenører, der har fået kontrakter på betonarbejdet på metroen. De hyrer stort set kun udenlandske byggearbejdere til arbejdet. Og de er sjældent medlem af en dansk fagforening. Blot 10 procent af de godt 1.000 byggearbejdere på metroen er medlem af en fagforening.

3F ser frem til, at det bliver lettere at få kendskab til løn- og arbejdsvilkår hos de udenlandske firmaer.

- Det kan få stor betydning for at afsløre de virksomheder, der ikke følger de danske overenskomster. Metroselskabet får bedre mulighed for at gribe ind, og vi ser frem til, at der bliver luget ud, siger Palle Bisgaard.