Ministeren bør give et ordentligt skrald til de metrofirmaer, der snyder med skat, mener politikere.
Firmaerne på metroen, der snyder i skat, skal straffes. Sådan lyder det fra Enhedslisten og Dansk Folkeparti, efter at Fagbladet 3F har afsløret, at der er mistanke om omfattende skattesnyd på det offentlige kæmpebyggeri.
- Vi skal vise de udenlandske virksomheder, at det ikke går at bryde de danske regler. Derfor må vi skride ind med bøder. De skal have et ordentligt skrald, mener Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten.
Staten ejer 42 procent af metroen, mens Københavns og Frederiksberg Kommuner ejer resten. Henning Hyllested mener, at skattesnyd er brud på kontrakten med den italienske hovedentreprenør. I den er alle firmaer på metroen forpligtet til at overholde danske love og overenskomster.
Nu vil han og Kim Christiansen (DF) bede transportministeren om at bruge kontrakten til at straffe de firmaer, der snyder.
- Jeg er meget enig i, at vi skal sanktionere de her virksomheder. Der skal gives klækkelige bøder, og det vil jeg spørge transportministeren, om han vil se på, siger Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti.
Minister tilfreds
Dokumenter fra Skat viser, at de sidste år fandt snyd på metroen i 82 ud af 100 sager. Og i år har de sat gang i undersøgelser hos otte virksomheder, som de mistænker for at snyde med skat for 600 medarbejdere.
Transportminister Magnus Heunicke (S) har tidligere udtalt, at der ikke er plads til flere undskyldninger fra metroen efter problemer med lønsnyd, arbejdsulykker og dårlige boligforhold.
Det har ikke været muligt at lave et interview med ministeren og høre, om han er enig i ordførernes forslag.
Magnus Heunicke skriver i en mail, at han er tilfreds med Skats kontrol.
- Derfor mener jeg, det er helt rigtigt af min kollega i Skatteministeriet at holde skarpt fokus på, om problemerne bliver løst. For underentreprenørerne skal selvfølgelig overholde dansk lovgivning, meddeler Magnus Heunicke.
Frygter for Femern
Ordførerne fra Enhedslisten og Dansk Folkeparti understreger, at det er vigtigt at slå hårdt ned på snyd på metroen. Det vil hjælpe til at undgå, at det ikke gentager sig på andre byggerier som tunnelen under Femern.
- Virksomhederne på metrobyggeriet har aldrig haft til hensigt at overholde danske løn- og arbejdsvilkår. Vi er nødt til at sende et stærkt signal til andre, der regner med at underbyde danske vilkår, siger Henning Hyllested.