Ingen hænder på rattet
Hvis der er ét område, hvor debatten om ny teknologi virkelige hamrer derudad i disse år, er det inden for selvkørende biler. Vi ser ind i en fremtid, som revolutionerer vores opfattelse af tid og rum: Hvad betyder det, om vi bor 100 kilometer fra jobbet, når vi bare kan gå ind i bilen og sove videre på vej til arbejde? Og hvis biler kan køre selv, hvad skal vi så overhovedet med taxi-, bus- og lastbilchauffører? Teknologien er ret langt. Bilproducenter som Volvo, Tesla, Audi, BMW og Mercedes har alle fremstillet biler, der kan køre selv, og som kan købes her i landet - hvis ellers man har dybe lommer.
- Der er nogle fantastiske perspektiver med førerløse biler, og vi er godt i gang med at udvikle teknologien til dem. Rigtig meget kommer til at ske, som kan vende op og ned på en række af de jobs, vi har i transportbranchen i dag, siger Torben Arent, bilekspert og nyhedsredaktør på FDM’s blad Motor.
En tur på motorvejen
Fagbladet 3F fik mulighed for at prøvekøre en Mercedes S63’er, som er den nok mest avancerede selvkørende bil, der sælges i Danmark i dag. Bilen er forsynet med sensorer, som genererer et væld af data, så den hele tiden ved, hvor den befinder sig på vejen.
På motorvej E20 mellem Avedøre Holme og Københavns Lufthavn aktiverede vi de selvkørende systemer. Fagbladets udsendte holdt ikke på rattet, trådte ikke på speederen og kiggede ikke ud af forruden. Imens fulgte bilen selv vejen rundt i kurverne og regulerede farten i forhold til hastighedsbegrænsninger og de andre biler på vejen.
Her kan du se, hvordan det ser ud, når en bil kører selv:
Arizona har åbnet op
I lukkede miljøer på lagerhaller, havne og campusser har der i flere år været shuttlebusser og andre køretøjer uden chauffør, som tøffer rundt. Og københavnerne har i efterhånden 15 år vænnet sig til at køre i førerløse metro-toge.
Men i de fleste lande er det endnu ikke lovligt bare at køre rundt i den almindelige trafik i sin førerløse bil. Enkelte steder er der dog blevet åbnet op for muligheden.
For tiden drager alle bilfabrikanter til Arizona i det sydvestlige USA, fordi det her er blevet lovligt at køre i selvkørende biler i den almindelige trafik. Det er Googles bilproducent Waymo allerede i fuld gang med.
- Waymo er langt fremme og nyder godt af både lovgivningen og det gode vejr i Arizona, siger Torben Arent.
Ro på, taxachauffører
Det er ikke længere lovligt for det kontroversielle firma Uber at stå for taxa-lignende kørsel her i landet. Men en del andre steder i verden er Uber ret aktiv, og firmaet vil købe op mod 24.000 selvkørende Volvoer.
Skal taxachauffører så til at ryste i bukserne og begynde at kigge efter andet arbejde? Ikke lige med det samme, vurderer Torben Arent:
- Hvis jeg var taxachauffør, ville jeg ikke være specielt bekymret. Jeg kan ikke forestille mig, at selvkørende biler de næste 15-20 år kan køre rundt i et bymiljø i København, der er meget komplekst med vejarbejde, cyklister, dårligt gående og så videre.
Trucks uden chauffører
Hvor taxachauffører nok kan sove roligt om natten en rum tid endnu, kan den selvkørende revolution hurtigere blive virkelighed, når det kommer til lastbiler. Kørsel på motorveje er nemlig en del mindre kompliceret end i bytrafik.
Under stor mediehype og med vanligt store armbevægelser lancerede Teslas Elon Musk sin første selvkørende el-lastbil i november sidste år. Se her, hvordan det så ud.
Førerløse busser på gaden i år
Til gengæld er de selvkørende busser tæt på at blive virkelighed i Danmark.
Japan længst fremme
Japan er et af de steder, hvor der hurtigst vil komme førerløse biler på gaderne.
- Her er en disciplineret trafikkultur, hvor alle følger reglerne. Der er gode veje, max hastighed på 100 kilometer. i timen og i det hele taget en god infrastruktur. Det er noget lettere at søsætte førerløse biler her end i en by som Rom, siger Torben Arent, bilekspert og nyhedsredaktør på FDM’s blad Motor.
Her taler vi altså ikke om at afskaffe chaufføren i myldretiden i Linje 5C på Nørrebrogade i København lige med det samme. Den første danske førerløse bus blev lanceret en hel del længere ude på landet, nemlig i Aars mellem Aalborg, Viborg og Hobro. Under stor mediebevågenhed lancerede Vesthimmerlands Kommune planer om selvkørende minibusser, der blandt andet skulle transportere sosu-assitenter rundt mellem byens borgere.
Sidste år vedtog Folketinget en lov, som gjorde det lovligt at prøvekøre disse busser. Men trods millioninvestering i projektet i Aars er det indtil videre lagt i graven.
Men ikke langt derfra – i Aalborg – er planen, at de allerede i år skal i rutekørsel i boligområdet Aalborg Øst. Det bliver nok det første sted i Danmark, hvor almindelige mennesker kan blive transporteret rundt i busser i fast rutefart uden en buschauffør ombord.
Også i Albertslund tester man for tiden førerløse busser med 25 millioner kroner i støtte fra EU. Planen er, at den skal køre i den almindelige trafik i 2019. I 2016 kørte seks (næsten) selvkørende biler gennem Danmark som et forsøg. Men der går stadig et stykke tid, før det bliver hverdagskost med selvkørende lastbiler.
I Storkøbenhavn vil man fra 2021 indsætte førerløse s-toge. Det betyder, at over 500 lokomotivførere vil miste deres arbejde.
Når robotter dræber
Når der introduceres ny teknologi, fægter man ofte i blinde, før man får juraen på plads. Sådan har det altid været.
I starten af 1900-tallet krævede loven, at en mand med flag og signalhorn skulle gå foran hver bil og advare trafikanterne på vejen om dette nye stykke teknologi.
Det er levende mennesker, som diskuterer juraen og vedtager lovene, og lige nu står politikere verden over midt i en række kæmpestore dilemmaer.
- De moralske spørgsmål er meget store: Det kan godt være, at førerløse biler bliver langt mere sikre end manuelt kørte biler og fører til færre trafikdræbte. Men vi vil ikke slås ihjel af en robot. Og det skal nok komme en dag, siger Torben Arent.
Med andre ord: Hvem har ansvaret, hvis en førerløs bil er skyld i et trafikuheld? I 2016 døde 211 personer i trafikken i Danmark. Kan vi acceptere en situation med førerløse biler på vejene, som ”kun” er skyld i 100 trafikdræbte på et år?