Gå til hovedindhold
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) mener, at reglerne forhindrer staten i at vælge et andet konsortium end skandaleramte italienere til at bygge Storstrømsbroen til 2,1 milliarder kroner.
FOTO: Nanna Navntoft / Ritzau Foto

Økonomisk rod i et af de italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, skal afklares de næste 14 dage, før en mulig kontrakt kan underskrives, siger ministeren. Det ender galt, siger Enhedslisten.

Skeletterne bliver ved med at vælte ud af skabet hos de italienske entreprenører, som er blevet udvalgt til at bygge Storstrømsbroen.

Senest kan Fagbladet 3F afsløre, at Condottes øverste chef nu bliver efterforsket af det italienske bagmandspoliti for sin rolle i en korruptionsskandale for millioner.

Alligevel er der formentlig ingen vej udenom, at de tre italienske firmaer ender med at skulle bygge Storstrømsbroen for den danske stat til en pris på 2,1 milliarder kroner.

Sådan lyder konklusionen fra transportministeren efter et udvalgsmøde i Transportudvalget.

LÆS OGSÅ: Nye afsløringer: Øverste chef for italienske brobyggere skal forsvare sig i korruptionssag

- Vi kan ikke gøre andet. Det er ikke en lovlig udelukkelsesgrund, at der foregår en efterforskning. Det er en lovlig udelukkelsesgrund, hvis der foreligger en endelig dom. Men det gør der ikke, og indtil det sker, opererer vi med princippet om, at man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist, forklarer Ole Birk Olesen (LA) til Fagbladet 3F.

- Man må forstå, at det ikke er en politisk beslutning, om man vil gøre det ene eller det andet her. Det er fastsat i lovgivning, hvad man må gøre og ikke må gøre, forklarer han.

Økonomisk rod udsætter underskrift med 14 dage

Dermed tegner ministeren selv en fremtid, hvor de tre italienske firmaer Condotte, Grandi Lavori Fincosit og Itinera i fællesskab bygger Storstrømsbroen.

Det er på trods af, at Fagbladet 3F har afsløret, at to af firmaerne står over for en retslig høring 27. februar, hvor de skal forsvare sig imod korruptionsanklager.

I forvejen er to tidligere topchefer idømt millionbøder og fængselsstraffe for korruption og bestikkelse.

Og på et milliardbyggeri i Oslo har ét af firmaerne måttet kæmpe med gæld på 100 millioner til underentreprenører, som førte til en konkurs og flere ansatte, der blev sendt hjem uden løn.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner væk

I en rapport fra Kammeradvokaten fremgår det også, at det ene af firmaerne læner sig så kraftigt op af en konkurs, at de har bedt retten i Rom om hjælp til at komme ud af problemerne ved at lave en såkaldt rekonstruktion af selskabet.

Og det er netop de økonomiske problemer, der får Ole Birk Olesen til at afvente 14 dage mere, før en eventuel kontrakt kan skrives under.

- Nu beder Vejdirektoratet om en redegørelse for, hvordan man vil håndtere økonomien i konsortiet, hvis det ene firma har økonomiske problemer. Den redegørelse skal vi tygge på i 14 dages tid, og det er så tidligst dér, at der er mulighed for at underskrive kontrakten, forklarer ministeren.

- Men det er ikke sådan, at problemer er ukendte i entreprenørfaget. Og vi vil jo meget gerne have en ny Storstrømsbro rimelig hurtigt, siger Ole Birk Olesen.

Se transportministeren forklare om, hvorfor det italienske konsortium lovmæssigt står til at vinde Storstrømsbroen

EL: Alle advarselslamper blinker

Henning Hyllested, der er Enhedslistens transportordfører, står efter dagens møde i Transportudvalget tilbage med en følelse af, at han og den danske stat vandrer lige ind i problemer.

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer i problemer med de firmaer, der nu skal til at bygge Storstrømsbroen. Der er så mange advarselslamper, der blinker, at vi alle burde være utrygge ved situationen, siger han.

Enhedslisten står uden for forligskredsen, der besluttede at bygge en ny Storstrømsbro. Derfor står Henning Hyllested også udenfor, når der træffes beslutninger om, hvem der skal have kontrakten. 

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner kroner at slippe ud af kontrakt med italienere

Alligevel sender han en verbal ørefigen afsted mod forligskredsens partier.

Jeg synes, at forligskredsen har været lige hurtige nok til at sige, at det hele er i orden. Man har ladet sig overbevise om, at nu udbeder man sig de her ekstra redegørelser fra det her firma, og at man får muligheden for at komme ud. Men altså, jeg synes ikke, det er tilstrækkeligt, og det giver ikke den nødvendige tryghed omkring systemet, siger Henning Hyllested. I det hele taget hæfter han sig ved, at det er meget svært at komme ud af en kontrakt med et selskab, hvis man kun forholder sig til EU’s udbudsregler.

- Det står tindrende klart, at et firma kan opføre sig NOK så tåbeligt og have så meget rod i økonomien, som de vil. Men de kan ikke udelukkes. Og slet ikke når de er nået så langt som til at have vundet et udbud, og man står over for en kontraktunderskrivelse. Og det gør mig utryg, siger han.

Hør Henning Hyllested (EL) forklare, hvorfor han mener Vejdirektoratet har været naive i sagen om Storstrømsbroen.

DF vil have garantier før underskrift

Hos Dansk Folkeparti maner transportordfører Kim Christiansen til besindighed. Han vil først tale om at tildele Storstrømsbroen til de italienske selskaber, når han har fået garantier for, at økonomien er i orden.

- Jeg tror ikke, vi er dér endnu, hvor vi kan underskrive. Nu skal vi spørge ind til Condottes anmodning om en rekonstruktion af virksomheden. Vi er nødt til at høre, hvilke konsekvenser det kan få, også for de to øvrige deltagere i konsortiet. Kan de løfte opgaven alene, hvis Condotte vælger at udtræde? Det er spørgsmål, vi skal have besvaret over de næste 14 dage.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Vejdirektoratet ‘googlede’ efter negativ omtale af italienske brobyggere

Hvis de italienske selskaber kan komme med de rette garantier inden for de næste 14 dage, ser Kim Christiansen dog ingen problemer med at skrive under på Storstrømsbro-projektet til 2,1 milliarder kroner.

- Hvis vi får de garantier, vi skal have, så synes jeg selvfølgelig, vi skal komme i gang med det her. Der er ingen, der ønsker, at vi får yderligere forsinkelser på det her projekt.

Her forklarer Kim Christiansen selv, hvorfor han ikke er nervøs for, at to af de italienske firmaer er involveret i korruption

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Efter planen åbner broen i 2023.

TEMAERSe alle