Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Tre ordførere drager nu transportministeren ind i sag om misbrug af lastbilchauffører hos Kolding-firmaet Contrans. De får ned til 25 kr. i timen og bor i årevis i lastbilen under endnu ringere forhold, end filippinske chauffører gjorde i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg.

En ny slumlejr-lignende sag med udenlandske chauffører, der bor under usle forhold i årevis og kører ulovligt til dumpingløn, lander nu på bordet hos den nye transportminister Trine Bramsen (S). 

En ny slumlejr-lignende sag med udenlandske chauffører, der bor under usle forhold i årevis og kører ulovligt til dumpingløn, lander nu på bordet hos den nye transportminister Trine Bramsen (S). 

Transportordførere fra Venstre, Dank Folkeparti og Enhedslisten vil have en forklaring på, at der trods skærpet dansk lovgivning og en EU-vejpakke, der skal imødegå social dumping, alligevel er dukket en ny slumlejr-lignende sag op. 

Ordførerne er kommet på banen, efter Fagbladet 3F de seneste dage har afsløret, hvordan det Kolding-baserede transportfirma Contrans, der med omkring 400 chauffører er blandt Danmarks største, aflønner chauffører med ned til 25 kroner i timen og lader dem bo i lastbilernes førerhus i årevis. Anklager, som firmaet dog afviser.

Enhedslisten: Det skal stoppes

Ordførerne sammenligner Contrans-sagen med sagen om transportfirmaet Kurt Beier Transport A/S i Padborg, som Fagbladet 3F afslørede i oktober 2018. Her boede filippinske chauffører i en slumlejr på transportfirmaets område under usle forhold og arbejdede mange timer bag lastbilrattet i EU til 15-20 kroner i timen.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested kalder behandlingen af chaufførerne for dybt uanstændig.

– Jeg har aldrig set noget lignende. Det her er jo nærmest en ny Padborg-sag, blot med endnu dårligere lønninger og endnu dårligere boforhold. Chauffører, der bor flere år i et førerhus, er jo fuldstændig vanvittigt. Jeg vil rejse sagen over for den nye transportminister. Nu kan det være nok, siger Henning Hyllested.

Dansk Folkeparti: Uanstændigt 

Transportordfører for Dansk Folkeparti Hans Kristian Skibby er også rystet over sagen.

- Hvis chauffører kører til 25 kroner i timen og bor i årevis i deres førerhus, er vi jo ude over al anstændighed og moral. Det er også i den grad unfair konkurrence over for de mange vognmænd, der har orden i sagerne. Når et broddent kar opererer i så stor skala, kan vi ikke bare se passivt til, siger Hans Kristian Skibby, der fortsætter:

- Vi vil have afklaret, hvad der er op og ned, og sender derfor en række spørgsmål til transportministeren. Hvordan forholder hun sig til, at forholdene tilsyneladende ikke er blevet bedre siden sagen om slumlejren i Padborg? Giver det ikke anledning til bekymring i forhold til at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår, oplyser han.

Venstre: Der må gribes ind 

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen er overrasket over Contrans-sagen.

- Det kommer bag på mig, at det finder sted. Mange husker nok Padborg-sagen, hvor der var debat og efterfølgende bred enighed i Folketinget om, at den slags ønsker vi ikke i Danmark.

Venstres transportordfører rejser også sagen over for transportministeren.

- Hun må svare på, om der er nogle regler, der er overtrådt og i det hele taget, hvad der er op og ned i sagen. Hvis det holder, og er så galt som beskrevet, må der gribes ind politisk, siger Kristian Pihl Lorentzen.     

Alt afhænger af kontrollen  

På baggrund af netop Padborg-sagen vedtog et stort flertal i Folketinget i 2020 en ny godslov, der skal gøre op med social dumping på vejene og sikre, at udenlandske vognmænd betaler deres chauffører en løn, der svarer til dansk løn, når de kører på danske veje.

Godsloven skal løse massive problemer med underbetaling og dårlige arbejdsforhold i transportbranchen. Samme år blev EU’s vejpakke vedtaget, og den skal også imødegå social dumping på landevejene, men i hele EU.

Enhedslistens Henning Hyllested pointerer, at det er utroligt at opleve den slags svineri på trods af skærpet godslov og en EU-vejpakke. 

- Et af de steder skoen trykker, er den såkaldte tredjelandskørsel. For eksempel en ukrainsk chauffør kører gods mellem Danmark og Sverige. Tredjelandskørsel er ikke omfattet af de skærpede regler i lovgivningen. Det har vi råbt og skreget om at få med, men forgæves. Det er et hul i loven, siger Henning Hyllested.