Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Lastbilen er hjem for udenlandske lastbilchauffører, der kører i Danmark, selvom det er ulovligt.

Udenlandske lastbilchauffører lever, bor og arbejder i deres lastbiler i Danmark i månedsvis og nogle i flere år, selvom det er i strid med loven. Det forklarer flere chauffører til Fagbladet 3F.

- Jeg har levet i førerhuset i min lastbil i 3 år, kun afbrudt af to ture til Filippinerne, fortæller Felipe, der er chauffør for det store vognmandsselskab Contrans og ansat gennem firmaets datterselskab, “Henrik Hansen sp. z.o.o.”, i Warszawa.

Fagbladet 3F møder Felipe og seks andre chauffører fra Contrans på en parkeringsplads ved Aarhus Havn. De holder deres to-dages weekendhvil på pladsen. De mødes i tusmørket og laver mad over små gasblus bag på trækkeren eller ved kølerhjelmen. Ødelagte papkasser udgør et værn mod vinden, så blusset ikke går ud.

Det kan gå an i sommerhalvåret, forklarer de, men om vinteren er det koldt.

- Jeg har boet i min lastbil uafbrudt i 16 måneder – siden jeg sidst var hjemme i Filippinerne, fortæller lastbilchaufføren Gabriel. Ifølge loven og EU’s regler har han og kollegaerne ret til at sove i en rigtig seng, når han holder weekend. 

- Vi kender godt reglerne, men firmaet tvinger os til at bryde dem. Vi har ikke noget valg. Firmaet siger, det ikke er noget problem, og at Henrik nok skal betale bøden, hvis der er kontrol, siger Gabriel.


Vi er som slaver for dem

- Firmaet behandler os som dyr. Vi er ikke mennesker, bare slaver for dem, siger den 39-årige ukrainske chauffør Sergii Shved.

Han fortæller, at han har boet i sin lastbil i 2 år og otte måneder, mens han kørte for Contrans, kun afbrudt af ferierne hjemme i Ukraine indtil efteråret 2021. 

- Firmaets chauffører sover i bilen på de lange hvil – ukrainere, hviderussere, filippinere. På rastepladser i Bremerhaven, Taulov, Aarhus og så videre, siger Sergii Shved, der fortæller, at han har været hjemme i Ukraine hver anden eller tredje måned.

Contrans har omkring 400 medarbejdere, ansat gennem fire forskellige firmaer i europæiske lande. 

Henrik Hansen, ejer af Contrans, afviser, at der er problemer:

- Chaufførerne har fået besked på at holde deres 45 timers hvil uden for kabinen. De kan informere disponenten (der tilrettelægger kørslen, red.) om, hvor de er, så sørger han for, at de bliver indlogeret, siger Henrik Hansen.

Han henviser til et hus på landet uden for Egtved, hvor Contrans har indrettet værelser til de udenlandske firmaers ansatte.

- Der kan chaufførerne blive kørt til, når de har weekendhvil. De kan blive hentet, hvis de for eksempel er i Vejle, Brande eller Tønder. Det skal disponenten sørge for. Om chaufførerne fysisk bruger huset, ved jeg jo ikke, siger Henrik Hansen.

Dokument afslører brud på regler

Firmaets egne dokumenter fortæller dog en anden historie: En oversigt, udarbejdet af “Henrik Hansen sp. z.o.o.” for en enkelt chauffør viser, at han seks gange har afholdt sit ugehvil i lastbilen mellem maj og august 2021. Det fremgår af en “liste over overtrædelser.” Det er noteret syv gange i perioden, at ”Chaufføren ikke er vendt tilbage til sit eller virksomhedens hjemland med henblik på ugentlig hvile.”


Henrik Hansen er ikke vendt tilbage med svar på Fagbladets spørgsmål efter at have fået tilsendt dokumentationen.

Chaufførerne kender til huset i Egtved, men de forklarer, at de aldrig bruger det. Det kan ikke lade sig gøre, siger de.

- For vores ture stopper ikke i Egtved, men for eksempel på Aarhus Havn eller Hamburg. Og så er det umuligt at komme til et overnatningssted, siger den filippinske chauffør Nathan.

Hans kollega Gabriel afviser, at de bliver kørt til et logi. 

- Jeg er i lastbilen i alle mine pauser. Vi er ofte 2-300 kilometer væk fra firmaets barakker, og de betaler ikke for diesel til transporten, siger chaufføren.


Politi: Vognmandens ansvar

Ifølge Rigspolitiets tungvognskontrol er det vognmandens ansvar at tilrettelægge kørslen, så den overholder køre- og hviletidsreglerne, og så chaufførerne ender på et egnet sted til et lovligt hvil.

Fagbladet 3F har talt med otte chauffører fra Contrans, der alle fortæller, at de lever i deres lastbiler i månedsvis uden adgang til en rigtig seng. De er alle fra lande uden for EU og ansat gennem Henrik Hansens polske selskab. 

Lastbilchauffører skal have adgang til et motel, en lejlighed eller lignende, der giver mulighed for privatliv, når de holder weekendhvil på 45 timer. Det skal ske mindst hver tredje uge ifølge EU’s regler.

Ifølge loven har de udenlandske chauffører ret til feriepenge oveni den løn, de får for at køre cabotagekørsel i Danmark. 

 Niels Åge Skovbo
Foto: Niels Åge Skovbo

På Aarhus Havn kryber chaufførerne ind i førerhusene, efterhånden som mørket sænker sig, og temperaturen falder. De lastbiler, der holder på parkeringspladsen uden for porten til havneområdet, bruger et lille toilet og bad i havnens vagtstue. En filippinsk chauffør hilser, da han passerer iført badetøfler og håndklæde.

De chauffører, der holder længere væk – ved Østhavnsvej på vej mod Molslinjens terminal – skal ud på en længere tur, hvis de vil bruge faciliteterne.

- Toilettet er langt væk herude. Men vi er vant til at klare os, så godt vi kan, siger Felipe.

Ikke unormalt

Der er næppe tale om enkeltstående tilfælde, vurderer 3F.

- Det er desværre ikke unormalt, at udenlandske chauffører lever i lastbilerne. Og det er udelukkende vognmandens ansvar at organisere turen, så den slutter et sted, hvor chaufføren kan sove. Han kan ikke give andre skylden, når det ikke sker, siger Kim René Busch, forhandlingssekretær i 3F Transport.

Felipe, Bayani og Gabriel er ikke chaufførernes rigtige navne. De ønsker at være anonyme for at undgå repressalier fra deres arbejdsgiver. Fagbladet 3F kender chaufførernes rette identitet. Gabriel skiftede job i slutningen af 2021.