Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Se her, hvad vejpakken kan betyde for firmaer som Kurt Beier Transport A/S, der udnytter huller i EU-lovgivningen til at underbetale chauffører.

Så ringe boligforhold i en lastbilanhænger havde de filippinske chauffører i Kurt Beier Transport A/S' slumlejr i Padborg. Det sætter EU's nye vejpakke en stopper for.

EU’s vejpakke er godt nyt for lastbilchaufførerne, men dårligt nyt for vognmandsfirmaer som det omstridte Kurt Beier Transport A/S.

Vejpakken, der i går blev vedtaget i Europa-parlamentet, har til formål at bekæmpe social dumping på de europæiske landeveje.

Social dumping er netop, hvad der tidligere på ugen resulterede i, at ledende personer i Kurt Beier Transport A/S fik en alvorlig tiltale for “åger af særlig grov beskaffenhed”.

Anklagemyndigheden kræver fængselsstraf til cheferne for udnyttelsen af filippinske chauffører.

Men udover en retssag for åger venter der flere problemer for Kurt Beier Transport A/S, idet vejpakken kan få store konsekvenser for den forretningsmodel, som vognmandsfirmaet gør sig i. 

Firmaet har oprettet datterselskaber i Polen, hvor filippinske chauffører hentes til og ansættes, og hvor virksomhedens lastbiler er registreret.

Den model blev afsløret af Fagbladet 3F i 2018. Her kom det for dagens lys, at Kurt Beier Transport havde en slumlejr i Padborg, hvor filippinske lastbilchauffører boede under kummerlige forhold i containere og kolde lastbilanhængere.

Chaufførerne blev kaldt “aber” og andre af sprogets værste gloser. Samtidig kørte de i mange timer i træk Europas landveje tynde til 15-20 kroner i timen.

Stopper skruppelløse firmaer

- Jeg er meget glad for, at vejpakken på EU-plan nu kan forhindre skruppelløse firmaer som Kurt Beier Transport A/S i at udnytte andre mennesker, som det skete med de filippinske chauffører i Padborg-sagen, siger formand for 3F Transport Jan Villadsen.

    Kurt Beier Transport A/S kommer især til at møde en række store problemer på virksomhedens hovedmarked: Transporter mellem Danmark og Tyskland/Italien.

    Det glæder EU-politiker Marianne Vind (S), som sidder i Europa-Parlamentets Transportudvalg.

    - Social dumping er et stort problem på de europæiske motorveje. Nu får vi endelig styrket lovgivningen, så vi kan sætte foden ned over for vognmænd som Kurt Beier, der udnytter smuthuller til at underbetale og udnytte lastbilchauffører, siger Marianne Vind.

    Risikerer store bøder

    Kurt Beier Transport A/S kan imødese store bøder, hvis virksomhedens chauffører fortsat tvinges til at bo i lastbilerne i månedsvis. Det bliver fremover hårdt sanktioneret.

    For chauffører må ikke holde almindelige ugehvil i lastbilerne. Samtidig er indkvartering i slumlejre i Padborg i weekenden heller ikke en mulighed. Det betyder, at chaufførerne skal til Polen og holde fri.

    Kurt Beier Transport A/S kan, hvis virksomheden fortsat gør sig bemærket hos myndighederne, ende på en fælles europæisk sortliste over virksomheder, der ikke har adgang til at køre på Europas veje.

    Kurt Beier Transport A/S kan imødese grundig fysisk og digital kontrol i hele Europa. Her vil myndighederne desuden i et større omfang lave fælles og målrettede kontroller.

    Kontrollen bliver også lettere for myndighederne. Dels fordi nye digitale og satellit-forbundne kontrolapparater udgør krumtappen i kontrollen af chaufførernes køre/hviletid, og dels fordi der er et nyt krav om, at lastbiler skal retur til hjemlandet. 

    Endelig er der også et krav, at chauffører skal have løn som udstationerede, når de kører i Vesteuropa.

    Det har ikke været muligt at komme i kontakt med direktør i Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, for en kommentar.