Gå til hovedindhold

Stort flertal i Folketinget vedtager ny godslov, der sikrer udenlandske chauffører en løn, der svarer til dansk løn, når de kører i Danmark.

Padborgsagen med underbetalte filippinske chauffører, der boede i en slumlejr, spiller en væsentlig rolle i udformningen af den nye godslov.
Privat

Et stort flertal i Folketinget vedtog tirsdag eftermiddag ny godslov, der sikrer, at udenlandske vognmænd betaler deres chauffører en løn, der svarer til dansk løn, når de kører på danske veje.

Ændringen af loven træder i kraft 1. januar 2021 og skal løse massive problemer med underbetaling og dårlige arbejdsforhold i transportbranchen. 

Samtidig falder hammeren hårdt i form af bøder, hvis vognmænd ikke overholder reglerne og underbetaler deres chauffører. I sidste ende kan der blive tale om konfiskering af køretøjet.

Den såkaldte Padborgsag spiller en væsentlig rolle i den nye godslov. Padborgsagen startede i efteråret 2018, hvor Kurt Beier Transport A/S blev afsløret i at have filippinske chauffører boende under usle forhold i en slumlejr, hvor de kørte lastbil til 15 kroner i timen.

3F: Glad for bred opbakning

Det fik politikernes øjne op for, hvor slemt det stod til med social dumping i transportbranchen og betød, at der blev nedsat et såkaldt Padborg-udvalg med arbejdsmarkedets parter. Udvalgets arbejde førte frem til det lovforslag, der blev vedtaget i dag.

Konservative, Liberal Alliance og Nye Borgerlige stemte mod forslaget, mens resten af folketingets partier stemte ja.

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, glæder sig over den brede opbakning til kampen mod social dumping på vejene.

- Det er et kæmpestort og vigtigt skridt i retning af ordnede løn- og arbejdsvilkår for chaufførerne. Loven betyder, at vi får orden i eget hus, siger Jan Villadsen, der hentyder til, at den såkaldte vejpakke, der bekæmper social dumping og kummerlige forhold på de europæiske veje, ventes vedtaget i EU senere i år.

Arbejdsgiverne: Rigtig god nyhed

Direktør for Dansk Arbejdsgiverforening, Jacob Holbraad, kalder det en rigtig god nyhed, at Folketinget har vedtaget den nye lov.

- Det sker jo på baggrund af den aftale, DA og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) lavede sammen for at sikre ordnede forhold for udenlandske chauffører på de danske landeveje. Aftalen er et godt eksempel på, at arbejdsgiverne og lønmodtagerne sammen kan løse de udfordringer, der opstår på det danske arbejdsmarked, siger Jacob Holbraad.

Skal anmelde kørsel

Godsloven fastlægger, hvordan danske og udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører ved bus- eller godskørsel i Danmark og skærper kravene, så der bliver ens vilkår for alle, når de kører på de danske landeveje.

Et transportfirma skal fremover overholde det niveau, der findes i de mest repræsentative, landsdækkende kollektive overenskomster indgået af arbejdsmarkedets parter.

Udenlandske transportvirksomheder skal fremover også anmelde og registrere en række oplysninger om deres kørsel i Danmark, så det bliver muligt for myndighederne at kontrollere og håndhæve kravet om aflønning.

-  Loven sikrer fair transport på lige vilkår, som vi har kæmpet for i årevis, siger Jan Villadsen om den opstrammede godslov, der siden 1973 har udstukket rammerne for, hvilken løn chaufførerne skal have, for at vognmanden kan opnå tilladelse til at køre godstransport.