Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Hvis endnu et italiensk selskab kommer i uføre, kan Vejdirektoratet i værste fald blive tvunget til at smide dem ud af Storstrømsbroen. Men broen vil stadig blive bygget, lover projektdirektør i Vejdirektoratet.

Endnu et firma kan falde fra i konsortiet, der skal bygge Storstrømsbroen, erkender projektdirektør fra Vejdirektoratet.
FOTO: Vejdirektoratet

Først var der tre. Så var der to. Og måske vil der kun være ét italiensk firma tilbage til at bygge Storstrømsbroen om nogle måneder.

Det erkender Vejdirektoratets projektdirektør, Erik Stoklund Larsen.

- Hvis det ender i et worst case-scenarie, og vi må sige farvel til endnu et italiensk selskab i konsortiet, så kan det sidste selskab i konsortiet, Itinera, selv bygge broen færdig, siger han.

- Det vil kræve, at de hyrer hjælp udefra, men Itinera er stærke nok til at klare det, hvis vi skulle komme i den situation, siger Erik Stoklund Larsen.

Reaktionen kommer, efter at en mulig retssag om korruption mod to af firmaerne i det oprindelige italienske konsortium, der bød på Storstrømsbroen, blev udsat i går tirsdag.

LÆS OGSÅ: Italiensk retssag udsat: Fortsat uvished om Storstrømsbroen

Erik Stoklund Larsen vil ikke forholde sig til, om Vejdirektoratet vil gå så langt som at smide de italienske selskaber ud, hvis de bliver dømt i sagen fra Italien.

- Så skal jeg først se og læse dommen grundigt igennem, før vi beslutter, hvad vi gør. Men det er da klart, at det ville være bekymrende at skulle igennem endnu en proces med endnu et firma, siger han.

Ramt af serie af skandalesager

En truende konkurs og en række uheldige sager fik for en måned siden transportminister Ole Birk Olesen (LA) og forligskredsen bag Storstrømsbroen at smide firmaet Condotte ud af Storstrømsbroens konsortium. Det er sket ved at nedskrive deres ejerandel af konsortiet til 0,01 procent.

LÆS OGSÅ: Italiensk firma får sparket fra Storstrømsbroen

Og Erik Stoklund Larsen erkender, at antallet af sager har sat sine spor i processen med at få godkendt det italienske konsortium til at bygge Storstrømsbroen.

- Der vil dukke sager op i ny og næ, når man indgår byggekontrakter af denne slags. Men det har da været ekstremt i dette tilfælde, og det har givet en vis utryghed med de sager, Fagbladet 3F også har været inde at pege på, siger projektdirektøren.

Alligevel valgte Vejdirektoratet at underskrive kontrakten om at bygge Storstrømsbroen med det italienske konsortium i mandags, dagen inden retsmødet i Italien.

LÆS OGSÅ: Efter skandalesager og kritik: Nu er kontrakten på Storstrømsbroen skrevet under

Og det er en beslutning, som Erik Stoklund Larsen står ved.

- Vi er tilfredse med, at vi nu kan komme videre. Det har været afgørende for os, at vi kunne få gang i byggeriet snart, siger han.

3F: Nu må vi sikre gode aftaler

De kritiske tunger i forhold til Vejdirektoratets håndtering af at finde en entreprenør på Storstrømsbroen har været mange.

Blandt andet har både Dansk Byggeri, den danske storentreprenør Per Aarsleff A/S, byggebranchens paraplyorganisation BAT-Kartellet og 3F Byggegruppen kritiseret forløbet af flere omgange.

LÆS OGSÅ: Dansk byggegigant: Italienske brobyggere bliver næppe færdige til tiden

Alligevel vælger formand for 3F Byggegruppen, Kim Lind Larsen, nu at se fremad.

- Nu har Vejdirektoratet indgået kontrakt med det italienske konsortium, og så er vores indstilling, at vi må gøre vores bedste for at samarbejde med dem på lige fod med andre entreprenører. Vi vil tage kontakt til dem, når de har fået etableret sig i Danmark, så vi kan sikre nogle gode aftaler, og byggeriet kan komme op at køre, siger han.

Minister: Bakker op om Vejdirektoratets valg

Fagbladet 3F ville gerne have talt med transportminister Ole Birk Olesen (LA) og hørt hans reaktion på, at ét firma af de tre oprindelige kan ende med at skulle bygge Storstrømsbroen færdig alene.

Ministeren har ikke ønsket at medvirke i interview, men oplyser i et mailsvar til Fagbladet 3F, at han “bakker op om Vejdirektoratets beslutning om at skrive under med det italienske konsortium”.

LÆS OGSÅ: Transportminister om Storstrømsbroen: Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienske brobyggere

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den efter planen står færdig i 2023.