Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Vejdirektoratet kan risikere at skulle smide endnu et firma ud af italiensk konsortium, som netop har underskrevet kontrakt på at bygge Storstrømsbroen. Mulig retssag om korruption og bestikkelse er udsat igen.

Et af de italienske firmaer, der har skrevet under på at skulle bygge Storstrømsbroen, står stadig på vippen til at blive smidt ud af byggeriet. En retssag om korruptionsanklager mod firmaet er udsat igen.
FOTO: Vejdirektoratet

Det er stadig uklart, om Vejdirektoratet vil løbe ind i juridiske problemer, mens det italienske konsortium SBJV er ved at bygge Storstrømsbroen.

I dag skulle to af firmaerne forklare sig ved retten i Venedig, hvor firmaerne står over for en mulig retssag om deres rolle i en gigantisk skandale om korruption og bestikkelse for millioner af euro.

Men endnu en gang blev afgørelsen om, hvorvidt firmaerne Grandi Lavori Fincosit og Condotte skal tiltales for deres rolle i korruptionssagen, udskudt. Denne gang til 5. juni i år.

LÆS OGSÅ: Efter skandalesager: Nu er kontrakten på Storstrømsbroen underskrevet

Det fortæller chefanklager Stefano Buccini til Fagbladet 3F.

- Dagens retsmøde var en foreløbig høring. Den næste fase af sagen vil foregå i juni, siger han.

Hvis et af de italienske firmaer bliver tiltalt og dømt i en sag om korruption, kan det i yderste konsekvens betyde, at Vejdirektoratet må smide firmaet ud af kontrakten.

Italienske selskaber fastholder uskyld

Ved dagens høring afviste både Grandi Lavori Fincosit og Condotte at indgå en aftale om nedsat straf.

De to selskabers advokater fastholdte, at firmaerne er uskyldige i anklagerne om, at de skulle have fået økonomisk gevinst ud af, at deres to tidligere topledere bestak højtstående politikere, politidirektører og magthavere for at få kontrakter på dæmningsprojektet MOSE i Venedig.

- Intet har ændret sig siden december. Vi er stadig sikre på, at vores selskab er uden skyld i denne skandale, siger Carlo Marchiolo, advokat for Grandi Lavori Fincosit, til Fagbladet 3F.

Det var ellers Grandi Lavori Fincosits daværende ejer og bestyrelsesformand, Alessandro Mazzi, der blev tildelt betinget fængsel og en tocifret millionbøde for sin rolle i korruptionssagen.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

Alligevel afviser Grandi Lavori Fincosits advokat, at der skulle være nogen sammenhæng mellem firmaets interesser og den tidligere ejers.

- Min holdning er, at du ikke kan holde selskabet ansvarlig for handlinger udført af en enkelt person i denne sag, siger Carlo Marchiolo.

Dom kan ende med udsmidning

Konsekvenserne af en mulig dom i Italien kan vise sig at blive ganske alvorlige for Vejdirektoratet og planerne om at få bygget Storstrømsbroen færdig til tiden.

Det har transportminister Ole Birk Olesen (LA) selv vurderet tidligere:

LÆS OGSÅ: Minister bekræfter: Endnu en italiensk brobygger kan ryge ud

- Hvis der er korruptionsdomme undervejs i byggeriet mod et af selskaberne i konsortiet, så vil det selskab kunne pålægges en såkaldt selvrenselse, hvor de skal sørge for at gøre op med det, der er sket med fyringer eller lignende, forklarede Ole Birk Olesen i et samråd 8. februar i år.

- Hvis de gør det på en tilfredsstillende måde, så kan de fortsætte. Hvis de IKKE gør det på en tilfredsstillende måde, så vil det være muligt at udelukke den del af konsortiet fra det videre arbejde, sagde transportministeren i starten af måneden.

Kørt ud på et sidespor

Det ene italienske selskab, Condotte, er i forvejen blevet kørt ud på et sidespor i konsortiet bag Storstrømsbroen. En enig forligskreds besluttede i slutningen af januar at smide Condotte ud af det milliarddyre bro-projekt på grund af en truende konkurs.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere får sparket fra Storstrømsbroen

Teknisk set er Condotte stadig en del af konsortiet, der skal bygge Danmarks tredjestørste bro. De får dog ingen reel rolle i selve byggeriet, da deres andel af konsortiet er nedskrevet til 0,01 procent.

Storstrømsbroen er planlagt til at stå færdig til vej- og banetrafik i 2023. Selve arbejdet med at bygge broen begynder i maj i år.