Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvis en retssag i Italien om korruption ender i en dom, kan det koste endnu en italiensk brobygger på Storstrømsbroen sin plads i konsortiet, forklarer transportministeren.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skal igen i samråd om Storstrømsbroen. Denne gang skal han forklare, hvordan familiemedlemmer til korruptionsramte italienere er endt som reelle ejere i dansk Storstrømsbro-firma.
FOTO: Tariq Mikkel Khan/Scanpix

Allerede inden kontrakten på Storstrømsbroen er underskrevet, bekræfter transportministeren nu, at endnu et italiensk selskab kan ende med at ryge ud af byggeprojektet til 2,1 milliarder kroner.

Det fortalte Ole Birk Olesen (LA) på et samråd om Storstrømsbroen i Beskæftigelsesudvalget.

Det er ikke mere end en uge siden, at Ole Birk Olesen i fællesskab med forligskredsen om Storstrømsbroen valgte at udelukke et af de tre selskaber, Condotte, fra at bygge Danmarks tredjestørste bro, fordi firmaet står på kanten af konkurs.

LÆS OGSÅ: Italiensk firma får sparket fra Storstrømsbroen

Først engang i næste uge forventes kontrakten at blive skrevet under.

Alligevel ville ministeren ikke udelukke, at endnu et firma bliver udelukket fra at bygge broen efter kontrakten er underskrevet.

Det sker, hvis et af firmaerne bliver dømt i en aktuel sag om korruption.

- Hvis der er korruptionsdomme undervejs i byggeriet mod et af selskaberne i konsortiet, så vil det selskab kunne pålægges en såkaldt selvrenselse, hvor de skal sørge for at gøre op med det, der er sket med fyringer eller lignende, forklarer Ole Birk Olesen til samrådet.

- Hvis de gør det på en tilfredsstillende måde, så kan de fortsætte. Hvis de IKKE gør det på en tilfredsstillende måde, så vil det være muligt at udelukke den del af konsortiet fra det videre arbejde, siger ministeren.

Skal møde i retten om to en halv uge

Om et par uger falder næste retsmøde mod et af de to tilbageværende italienske selskaber i Storstrømsbro-konsortiet ved retten i Venedig.

Her skal firmaet Grandi Lavori Fincosit forsvare sin rolle i en storstilet korruptionssag, hvor en af firmaets tidligere topledere bestak magthavere og politikere fra øverste hylde i Italien med flere millioner euro.

Sagen mod Grandi Lavori Fincosit er ifølge anklageren i Venedig særlig alvorlig, fordi selve firmaet ikke førte kontrol med sin ledelse og nød godt af sin tidligere topleders kriminelle gerninger.

Den tidligere topleder, der blev fældet i korruptionssagen - Alessandro Mazzi - ejede også en del af byggefirmaet Grandi Lavori Fincosit på det tidspunkt.

Det var denne sag, som Fagbladet 3F kunne afsløre i december sidste år, der fik ministeren til at udsætte underskriften på Storstrømsbroen første gang.

LÆS OGSÅ: Minister trækker i håndbremsen: Udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

Siden måtte transportministeren udsætte underskriften på kontrakten om Danmarks tredjestørste bro to gange mere, fordi det ene selskab i konsortiet stod på kanten af en konkurs.

I næste uge forventes det, at kontrakten skrives endeligt under, men altså kun med to af de tre oprindelige firmaer.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Ifølge planen skal broen kunne åbne for både vej- og togtrafik i 2023.