Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Søfartsstyrelsen konstaterede flere fejl og mangler på en pram, hvorfra en mand faldt i vandet og efterfølgende mistede livet. Men styrelsen indstillede aldrig til straf af ejeren af prammen.

Flere fejl og mangler. Det konstaterede Søfartsstyrelsen om en pram under et kontrolsyn, efter at en 42-årig bedstemand faldt i vandet og senere omkom.
FOTO: Arkiv / Polfoto

Flere fejl og mangler. Det konstaterede Søfartsstyrelsen om en pram under et kontrolsyn, efter at en 42-årig bedstemand faldt i vandet og senere omkom. Alligevel indstillede Søfartsstyrelsen ikke til politiet, at selskabet, der ejede prammen, skulle have en straf som følge af arbejdsulykken. Det viser Fagbladet 3F’s aktindsigt i sagen hos Søfartsstyrelsen og Fyns Politi.

Prammen ‘Ida’ var ejet af H.J. Hansen Holding A/S. Operatøren af prammen var selskabet H.J. Hansen Genvindingsindustri A/S. 

- Jeg ved ikke, hvorfor de ikke er blevet inddraget i sagen. Mit umiddelbare gæt vil være, at vi fik en anmeldelse fra særmyndigheden Søfartsstyrelsen, og at vi forholdt os til anmeldelsen, siger Ulla Greibe, chefanklager hos Fyns Politi.

Læs også: Skibsreder går konkurs og slipper for straf efter dødsulykke

Fra 1978 

Arbejdsulykken skete, da en bugserbåd skubbede den ubemandede pram fra Odense Havn til dybvandsterminalen på Lindøværftet ved Munkebo på Østfyn. Prammen var fyldt med 1.360 ton jernskrot.

‘Ida’ var fra 1978 og havde i cirka 10 år været anvendt sammen med prammen ‘Lotte’ på ruten mellem H.J. Hansens kaj i Odense Havn og Lindø-terminalen.

Kort før ankomst til terminalen, hvor ’Ida’ skulle til kaj og losses, gik en bedstemand fra slæbebåden over på prammen for at gøre fortøjningerne klar. Kort efter faldt manden fra prammen og ned i vandet cirka 300 meter fra kajen. Han bar ikke redningsvest og mistede bevidstheden i vandet.

Arbejdsulykken skete 31. august 2007. Den 42-årige bedstemand døde tre uger senere uden at være kommet til bevidsthed efter arbejdsulykken.

Her ses prammen ‘Ida’ fra bagbord side:


Konstaterede fejl og mangler

I forbindelse med kontrolbesøget 3. september 2007 konstaterede Søfartsstyrelsens flere “fejl og mangler” vedrørende prammen ‘Ida’ (Se boks). Søfartsstyrelsen krævede, at de konstaterede fejl og mangler skulle være afhjulpet, inden prammen igen blev taget i brug fra Odense Havn. 

13. februar 2008 udsendte Søfartsstyrelsens opklaringsenhed en rapport om ulykken. Opklaringsenheden skrev, at prammen ‘Idas’ gelænder til bagbord var “dårligt vedligeholdt med mange bøjede sceptre”. At der ikke var noget gelænder i styrbordsside. Samt at der ikke på styrbords sidedæk var opsat nogen afspærring for at stoppe færdsel eller nogen skiltning med forbud mod passage.

“’Ida’ var således ikke i forskriftsmæssig stand, hvilket har været medvirkende til, at bedstemanden færdedes på styrbord sidedæk og faldt over bord herfra,” skrev Søfartsstyrelsens opklaringsenhed i rapporten.  

Opklaringsenheden skrev også, at rederiet, der ejede prammen, ikke havde gjort skibsføreren på bugserbåden bekendt med restriktionerne for færdsel på ‘Ida’.

Ved kontrolsynet gav Søfartsstyrelsen en indskærpelse til H.J. Hansen Genvindingsindustri A/S, skrev Opklaringsenheden i sin rapport:

“Det indskærpes selskabet, at føreren af de anvendte bugserskibe til enhver tid bliver gjort bekendt med forholdene omkring færdsel om bord på selskabets pramme, herunder at færdsel i den side, hvor der ikke er opsat fastmonteret gelænder og skansebeklædning i styrbordside, er strengt forbudt som følge af overhængende fare for overbordfald.”

Styrelse tilbageholdt skib

5. september 2007 sendte H.J. Hansen en telefax til Søfartsstyrelsen. Her skrev selskabet, at fejlene og manglerne var afhjulpet. Selskabet oplyste, at det havde nu lavet en specifik arbejdspladsvurdering for prammen. Og at der var blevet opsat et skilt om forbud om færdsel på styrbordside.

Men ved Søfartsstyrelsens opklaringsenheds besøg på ‘Ida’ 17. september 2007 blev det konstateret, at forholdene omkring blandt andet gelænder tilsyneladende ikke var i orden. Dagen efter udsendte Søfartsstyrelsen en erklæring om tilbageholdelse af alle H.J. Hansens pramme. Som betingelse for frigivelse af prammene krævede styrelsen, at samtlige pramme blev forsynet med gelænder eller skansebeklædning hele vejen rundt.

Ved et nyt syn 14. november 2007 fandt Søfartsstyrelsen forholdene i orden, og tilbageholdelsen fra 18. september blev ophævet.

Selskab: Ingen bøde

H.J. Hansen har ingen kommentar til sagen.  

- Vi har ingen kommentarer. Vi blev ikke sigtet eller fik bøde i sagen, skriver produktmanager Erling Møller Nielsen i en mail til Fagbladet 3F.

Trods Fagbladet 3F’s anmodning uddyber han i mailen ikke sin telefoniske oplysning om, at firmaet har indgået et forlig i sagen.

Læs også: Politiet kan ikke forklare lang sagsbehandling af dødsulykke

Styrelse accepterede intet gelænder i styrbordsside

I sin rapport om søulykken skrev Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, at Styrelsen i en årrække accepterede at H.J. Hansens pramme kunne sejle uden gelænder, fordi prammen lastes og losses over styrbordside. Trods flere rykkere har Søfartsstyrelsen ikke ønsket at kommentere det forhold.

25. juli skrev skibsinspektør hos Søfartsstyrelsen Mette Helene Christensen i en mail til Fagbladet 3F:

“Det har desværre vist sig, at der er behov for mere tid med hensyn til at besvare dine spørgsmål af den 19. juli. På grund af sommerferie kan vi formentlig først vende tilbage i august.”

Fagbladet 3F har været i kontakt med enken til den afdøde bedstemand. Hun oplyser, at hun ikke har overskud til at medvirke i artiklen.