Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I fire år har Søfartsstyrelsen ikke fulgt gældende regler om dødsulykker til søs i Danmark. Det er ikke godt nok, erkender styrelsen, som nu vil ændre praksis.

Søfartsstyrelsen vurderede efter dødsulykken, at adgangsforholdene til det finske skib Carisma ikke var forsvarlige, men styrelsen fulgte ikke op på sagen strafferetligt.
FOTO: Fotoet er fra søulykkesrapporten lavet af Søfartsstyrelsens opklaringsenhed.

Strafmæssigt kan der være stor forskel på, om en medarbejder på arbejde i Danmark er død på land eller til vands.

For mens de danske myndigheder har tildelt bøder til udenlandske arbejdsgivere, hvis medarbejdere har mistet livet under kritisable sikkerhedsforhold på land, er andre udenlandske virksomheder fuldstændig sluppet for straf efter dødsulykker til vands. Det kan Fagbladet 3F nu afsløre. 

Arbejdsulykker til lands bliver behandlet af Arbejdstilsynet, mens arbejdsulykker til søs hører under Søfartsstyrelsen.

I forbindelse med blot fire ud af otte dødsulykker siden slutningen af august 2011 i Danmark har Søfartsstyrelsen været om bord på det pågældende skib. For på to af dødsulykkerne har styrelsen slet ingen sager. Og kun efter én af de otte dødsulykker har Søfartsstyrelsen lavet en vurdering af det strafferetlige ansvar i sagen. Det fremgår af aktindsigt og oplysninger fra Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F.

Søfartsstyrelsens behandling af dødsulykker på udenlandske skibe i dansk farvand møder stor kritik hos 3F Sømændene:

- Det er en katastrofe. Vi risikerer, at udenlandske skibe ikke overholder nogen regler i de danske farvande, når Søfartsstyrelsen ikke følger de såkaldte MLC-regler om arbejdsmiljø. Det bliver laveste fællesnævner i dansk farvand. Det er på høje tid, at Søfartsstyrelsen strammer op og ændrer sin praksis, siger formand Søren Sørensen.

Kan melde overtrædelser til dansk politi

I august 2013 trådte Maritime Labour Convention, MLC, i kraft. Konventionen rummer nogle internationale arbejdsmiljøregler til søs.

Danmark har ratificeret reglerne. Det betyder, at Søfartsstyrelsen ved alvorlige ulykker på et udenlandsk skib i dansk havn må gå om bord og lave et såkaldt havnestatskontrolsyn. Ved sådanne syn kan styrelsen udstede påbud og forbud eller tilbageholde skibet, hvis arbejdet om bord ikke bliver udført sikkerhedsmæssigt forsvarligt.  

Søfartsstyrelsen er efter bekendtgørelsen pålagt at anvende lov om sikkerhed til søs på udenlandske skibe på dansk søterritorium svarende til det, der gælder for danske skibe.

Ifølge bekendtgørelsen kan Søfartsstyrelsen også anmelde overtrædelser af MLC-regler til dansk politi. Bekendtgørelsen giver desuden hjemmel til at straffe de ansvarlige.  

Men det er ikke sket.

(Artiklen fortsætter under billedet).

 European Marine Casualty Information Platform-database.
PSC: Havnestatskontrolsyn. DMAIB: Den Maritime Havarikommission. SFS: Søfartsstyrelsen. EMCIP: European Marine Casualty Information Platform-database. FOTO: Søfartsstyrelsens skema til Fagbladet 3F

Styrelse: Ikke godt nok

Søfartsstyrelsen har hidtil ikke spurgt sig selv, om MLC-reglerne var overtrådt ved de enkelte dødsulykker. Og styrelsen har ikke forfulgt sagerne strafferetligt. Det erkender synschef hos Søfartsstyrelsen, Lars Gerhard Nielsen, over for Fagbladet 3F:

- Indtil jeg talte med dig, tænkte jeg, at det er flagstatens opgave. At det er deres myndighedsområde. Sådan tænker jeg ikke helt mere. Men det har vi gjort hidtil, siger han.

- Det er ikke godt nok. Vi er nødt til at sikre os, at hvis der sker en tilsidesættelse af arbejdssikkerheden, så må der ske en retsforfølgelse, uanset om det er på et dansk eller et udenlandsk skib, hvis det sker på dansk søterritorium, siger Lars Gerhard Nielsen og fortsætter:

- Der har været en masse myndigheder inde over de her ulykker. Men lige omkring spørgsmålet om der skal rejses tiltale imod nogen, har vi været for passive. Og nu vil vi være aktive.

Styrelse: Her vil vi ændre

Synschefen oplyser, at Søfartsstyrelsen - siden 20. august 2013, hvor MLC-konventionen trådte i kraft - kun har lavet en juridisk vurdering efter én dødsulykke. Det var efter en ulykke, hvor et besætningsmedlem på det finske skib ’Carisma’ 25. januar 2012 faldt i vandet, da han i Rønne Havn skulle om bord på skibet via en såkaldt lodslejder.

Søfartsstyrelsen var ikke om bord på skibet efter dødsulykken, men Den Maritime Havarikommission undersøgte ulykken. På baggrund af en rapport om ulykken fra havarikommissionen skrev Søfartsstyrelsen i et notat, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i:

“Det er Søfartsstyrelsens vurdering, at landgangsforholdene ikke har været sikkerhedsmæssigt forsvarlige.”

- Vi har vurderet, at strafforfølgelsen bør overlades til de finske myndigheder. Og så har vi ikke gjort andet. Vi har ikke spurgt finnerne, om de har rejst tiltale. Eller sagt til dem, at det synes vi, at I skal gøre, siger Lars Gerhard Nielsen og fortsætter:

- Det er dér, hvor vi laver et skifte nu. Fremover vil vi sørge for, at der bliver lavet en vurdering om MLC. Og så vil vi kontakte flagstaten for at høre, hvad de gør i den her sag. Hvis der er en vurdering: At her er der en overtrædelse, og flagstaten siger: Det vil vi ikke, så vil vi gå videre med det. Så vil vi sørge for, at det bliver anmeldt.