Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Siden Ryanair skrev under på sin første danske overenskomst for snart et år siden, har det været skjult, hvad stewarder og stewardesser tjener. Indtil nu...

Humøret var højt, da Ryanairs topchef Michael O'Leary i august fortalte, at flyselskabet åbnede base i København.
Joachim Rode

Det vakte opsigt, da det lykkedes for den danske fagbevægelse at tegne overenskomst med Ryanair i Billund i starten af 2023. Og endnu mere postyr, da overenskomsten i august også kom til at dække personalet hos flyselskabet i Københavns Lufthavn. Det skete, samtidig med at Ryanair åbnede base i Danmarks største lufthavn.

Men indtil nu er det blevet holdt hemmeligt, hvor meget en steward eller stewardesse, altså kabinepersonalet, hos Ryanair tjener. Først manglende der lige den sidste underskrift – senere lød forklaringen, at personalet ikke selv var blevet informeret om overenskomstens satser.

Men nu er Fagbladet 3F kommet i besiddelse af den overenskomst, som Metal Luftfart har indgået med Ryanair.

Her kan man læse, at lønnen ikke er prangende: 21.667 kroner om måneden – eller 260.000 kroner om året.

Langt de fleste 3F’ere tjener mere end dette beløb. Det er også mindre end mindstelønnen for faglærte i supermarkeder eller andre butikker, som ellers tilhører nogle af de lavest lønnede. Den ligger på 22.411 kroner om måneden.

Ikke verdens bedste

Keld Bækkelund Hansen, forbundssekretær i Dansk Metal, erkender, at der ikke er tale om “verdens bedste overenskomst”:

- Det er vi udmærket godt klar over. Men det er godt overhovedet at have overenskomsten, så vi kan forbedre den, siger han.

Han peger også på, at den reelle mindste timeløn faktisk er højere, nemlig mindst 23.767 kroner om måneder, fordi kabinepersonalet også får betaling for de timer, som de flyver (“block hours”), og her er de sikret løn for et minimum antal flyvetimer.

Ifølge Keld Bækkelund Hansen er overenskomsten også mere lukrativ end for kabinepersonalet hos flere andre flyselskaber i lufthavnen.

- Og det er væsentlig bedre vilkår, end hvad Ryanair giver i andre lande, siger han med henvisning til, at meget af Ryanairs kabinepersonale i København er udlændinge.

Kovending fra Ryanair

At irske Ryanair overhovedet har tegnet overenskomst med dansk fagbevægelse var utænkeligt for bare få år siden. I 2015 havde flyselskabet en større konflikt med fagforeninger her i landet, fordi de ville åbne en base i København uden overenskomst.

Med udsigten til omfattende sympatikonflikter opgav Ryanair baseplanerne og kom først igen otte år senere med en overenskomst i baglommen.

I mellemtiden havde flyselskabet indgået kollektive aftaler i en række europæiske lande.

Styr på det basale

Henrik Bay-Clausen er formand for 3F Kastrup, der blandt andet organiserer det ground handling-personale, der servicerer Ryanair med kufferter, brændstof og catering. Han glæder sig over, at der er kommet styr på det basale, såsom løn under sygdom, ferie, pension med mere:

- Selvom overenskomsten på ingen måde er prangende, er det glædeligt, at det overhovedet er lykkedes at indgå en aftale, siger han.  

Overenskomsten løber frem til april 2025, hvor den skal genforhandles. Den er reelt indgået med Malta Air, som er et datterselskab til Ryanair. Men Ryanairs basefly er for tiden alle befløjet af – eller “operated by” – Malta Air.

I dag er Ryanair det tredjestørste flyselskab i København.