Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det kan ligne Davids kamp mod Goliat. Men danske og svenske fagforeninger har vundet flere kampe mod kæmpefirmaer, som har været totalt afvisende over for overenskomster.

Danske taxachauffører i protest mod Uber på Christiansborg Slotsplads. I 2017 blev Uber dømt for pirattaxakørsel og lukkede i Danmark.
Arkiv/Emil Hougaard/Ritzau Scanpix

Det aktuelle sværdslag mellem Tesla og fagbevægelsen i Sverige og Danmark er langt fra første gang, at udenlandske koncerner får alvorlige problemer, når de forsøger at møffe sig ind i Skandinavien uden overenskomster. 

Flere gange har fagbevægelsen faktisk trukket sig sejrrigt ud af konflikten – her er fire af de mest kendte: 

Mcdonald’s

I dag er Mcdonald’s spredt ud over hele landet med omkring 4.000 ansatte.

Men de første syv år, fra burgergiganten åbnede her i landet i 1981, og til den tegnede overenskomst i 1989, gik det sløjt med at ekspandere på grund af omfattende protester fra fagbevægelsen.

Da først aftalen var i hus, blev der hurtigt åbnet nye restauranter landet over, og i dag bliver Mcdonald’s i Danmark fremhævet af internationale medier som et eksempel på, hvordan man kan drive en fornuftig forretning og samtidig have fine vilkår for de ansatte. 

Uber

I 2017 droppede Uber definitivt at operere i Danmark. Det skete i kølvandet på, at en ny taxilov var blevet vedtaget, som gjorde det umuligt for platformsvirksomheden at drive forretning her i landet.

Forud var gået en større kamp mod blandt andre 3F, som organiserer taxachaufførerne. Siden den amerikanske virksomhed gjorde sit indtog i 2014, havde der været store protester. Det bundede i, at privatpersoner kørte pirattaxakørsel til dårlig betaling uden de normale rettigheder, lønmodtagere har, som pension, barsel, forsikringer og så videre. 

Amazon

Tesla-ejer Elon Musk og Amazon-boss Jeff Bezos skiftes til at være verdens rigeste mand. De deler også en stærk aversion mod fagforeninger og hyrer gerne “union busters”, altså personer ansat til aktivt at bekæmpe fagforeninger.

Men da Amazon åbnede sit store svenske lager i Eskildstuna i 2020, var driften udliciteret til den tyskejede virksomhed Kuehne Nagel, der har overenskomst med de svenske fagforeninger. Amazon har endnu ikke åbnet lager i Danmark, men forventningen er, at de også her vil tegne overenskomst i lighed med Sverige.

Ryanair

I årtier har Ryanairs Michael O’Leary tordnet mod fagforeninger og blankt afvist at tegne overenskomster. I 2015 valgte det irske flyselskab sågar at droppe deres base i Københavns Lufthavn med udsigten til en omfattende sympatikonflikt fra den danske fagbevægelse.

Men de senere år har piben fået en helt anden lyd – kulminationen kom i år, hvor Ryanair via sit datterselskab Malta Air tegnede overenskomst først i Billund og senere i Københavns Lufthavn.

- Vi er blevet så store, at vi blev nødt til at organisere os i alle lande. Det blev næsten umuligt for os at rende rundt og forhandle med lokale udvalg i alle lande. Vi blev tvunget til at acceptere fagforeningerne, sagde Michael O’Leary, da overenskomsten i København var i hus.