Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere end ventet ringer til hotline for at få hjælp til at skifte til MitID, og mange kontakter borgerservice, hvor ekspeditioner tager længere tid, men alle kan bede banken om længere frist.

Borgere strømmer til borgerservice for at få hjælp til MitID. Derfor gælder det om at være vaks, når banken melder, at nu skal man skifte.
Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

Har du skiftet fra NemID til MitID? Mange tusinde danskere mangler stadig at komme over på det nye system. Og nu er der under tre måneder til den sidste frist. Efter planen skal alle være flyttet til MitID med udgangen af juni i år.

Der er pres på den hotline, som alle kan ringe til for at få hjælp til skiftet. Lidt flere end ventet kontakter MitID-support, fortæller Adam Lebech. Han er vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, som er en af parterne bag det nye system.

Mange skal også omkring deres kommunes borgerservice for at komme i gang. Her tager ekspeditionerne længere tid end ventet, fortæller Adam Lebech. Derfor er der rundt om i landet ventetid på assistance.

Bed om udsættelse

Vi får alle fra vores bank besked på, når vi skal gennemføre skiftet. Standardmeddelelsen er, at når beskeden indgår, så har vi 30 dage til at få det gjort.

Men ingen skal fortvivle over den frist. Det beroliger Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i pengeinstitutternes organisation, Finans Danmark.

- Man kan altid tage fat i sin bank og bede om at få fristen udsat, for eksempel på grund ventetid i borgerservice, lover Michael Busk-Jepsen i en mail til Fagbladet 3F.

En lille test viser, at det i hvert fald i et enkelt pengeinstitut holder stik. Fagbladet 3F’s journalist fik for en uge siden besked om, at han skulle skifte fra NemID til MitID i løbet af 30 dage. Han kontaktede sin bank og bad om længere tid. Omgående fik han en måned ekstra uden det mindste besvær.

Tag straks fat, når du får besked

  • Der er pres på hotline og borgerservice. Reager derfor straks, når dit pengeinstitut giver dig besked om, at det er tid til at skifte.
  • Mange kan selv klare overgangen direkte via netbanken uden synderlige problemer. Prøv det med det samme.
  • Volder det vanskeligheder, så kontakt straks MitID’s support (hotline).

MitID support

Sådan får du fat i MitID

  • Kontakt MitID support på 33 98 00 10 eller skriv til supporten https://support-mitid.digst.dk/.
  • Åbningstiderne på telefonen er lange. Mandag til fredag kl. 8.00-20.00 og lørdag, søndag og helligdage kl. 10.00-16.00. Du kan altså også få fat i dem i påsken.
  • Før du kontakter MitID-supporten, skal du huske at have dit pas eller kørekort klar. Dem får du måske brug for.
  • Når man henvender sig, kan der blive stillet kontrolspørgsmål for at sikre, at man er den, man udgiver sig for, for eksempel om ens forældres fornavne. Det kan ekspedienten kontrollere i cpr-registret.

Til borgerservice?

  • MitID rummer en masse sikkerhed blandt andet mod identitetstyveri. Derfor bliver nogle borgere ved overgangen bedt om scanne deres pas.
  • Hvis man ikke har et gyldigt pas, kan det være en af grundene til, at man skal omkring borgerservice.
  • Mange kommuner har tidsbestilling på borgerservice. Dermed undgår du også at spilde for meget af din egen tid.

Når du skal have hjælp i borgerservice

Hvis du er presset på tiden?

  • Hvis der er ventetid på borgerservice eller andre forhindringer, så kontakt straks din bankrådgiver eller din banks it-support og bed om ekstra tid til overgangen.
  • Kontakt pengeinstituttet, så snart du fornemmer, at det kan blive presset at nå overgangen til tiden.
  • Du behøver ikke begrunde dit ønske nærmere. Pengeinstitutterne ved godt, at der er pres på.

Risikerer jeg at komme for sent?

  • Flere kommuner har bedt Digitaliseringsstyrelsen om at udskyde den ultimative frist den 30. juni. Det har styrelsen endnu ikke reageret på, da dette skrives.
  • Men hvis det for eksempel i juni viser sig, at der stadig er rigtig mange tusinde danskere, som venter på at komme over på MitID, så kan man blive nødt til at udsætte fristen eller gøre andet. Det mener Hinnerk Frech, som er politisk konsulent i organisationen Dansk IT, der har som mål at fremme og understøtte it de steder, hvor det skaber værdi for samfundet og den enkelte.
  • Hinnerk Frech siger, at det er essentielt for mange borgere at kunne komme på deres netbank og benytte digital betjening hos det offentlige. Det vil være en meget problematisk situation for en stor gruppe, hvis de står i en situation, hvis deres NemID er lukket, uden at de er kommet på MitID.

Det var også svært med NemID

  • Husker du, da NemID blev indført? Det gør Adam Lebech. Vicedirektøren i Digitaliseringsstyrelsen siger, at der dengang også var mange, som havde besvær med at komme i gang.
  • Nu har de allerfleste vænnet sig til NemID, og fem millioner danskere benytter sig af systemet.
  • Når man så skifter til et nyt system, så vil der være mange, som har brug for assistance, siger Adam Lebech.

Hvorfor alt bøvlet?

  • Ifølge alle involverede er MitID et mere sikkert system end NemID.
  • Derfor opfordrer også Forbrugerrådet Tænk borgerne til at tage besværet med at skifte.
  • Det nye system vil kunne forhindre en del af det misbrug og den kriminalitet, der har været med det gamle system.