Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Du får kun en ret kort frist til at skifte fra NemID til MitID, når det bliver din tur. Læs hvorfor her, og få gode råd til skiftet.

Det går nemt med en telefon, men du kan også få en kodeviser.
Arkiv / Ólafur Steinar Gestsson / Ritzau/Scanpix

Når det bliver din tur til at skifte fra NemID til MitID, så får du typisk kun 30 dage til at få skiftet – ellers risikerer du at miste adgangen til din netbank.

Men selvom det kan synes som noget af et tidspres at sætte danskerne under, så bakker Forbrugerrådet Tænk op om tilgangen.

- Der ligger en større sikkerhed i MitID. Det er til vores alles fordel. Desværre nytter det ikke at være alt for brugervenlig med den slags systemer, fordi det så kan medføre misbrug. Vi opfordrer alle til at tage MitID i brug og benytte sig af alle mulighederne for at få hjælp, siger chefjurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet Tænk.

Foruden sikkerheden så er der også en anden begrundelse for, at skiftet fra NemID til MitID skal gå forholdsvis hurtigt. Organisationerne bag systemet er bange for, at hvis der ingen frist var for, hvornår folk skulle skifte, så ville rigtig mange vente til kort inden allersidste frist.

I og med at det drejer sig om over fem millioner brugere, så ville der blive tryk på pengeinnstitutterne og de andre steder, hvor man kan få hjælp, og måske med lange ventetider, siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.

- De 30 dage er valgt for, at alle kan få al den hjælp, de har brug for – og i løbet af forholdsvis kort tid, siger han.

Derfor skifte

Det er pengeinstitutterne og Digitaliseringsstyrelsen, der står bag MitID. Michael Busk-Jepsen siger, at der er flere grunde til, at vi nu skal lære et nyt system.

- Systemet er mere sikkert. Blandt andet forsvinder papkortet, som vi kender fra NemID, og som har været brugt til svindel. Også under motorhjelmen er der mere, som forhindrer misbrug, fortæller Michael Busk-Jepsen.

- Det gamle NemID er over ti år gammelt – fra 2010. Den slags systemer skal opgraderes med jævne mellemrum. Teknologierne udvikler sig, fortæller Michael Busk-Jepsen.

Hvornår skal du skifte?

  • Du får besked fra dit pengeinstitut, når det er din tur til at hoppe på MitID. Derfor kan du roligt afvente en besked fra banken.
  • Når beskeden kommer, er det vigtigt, at du er sikker på, at det faktisk er banken, der er afsender (det sker i din net- eller mobilbank). Der findes nemlig kriminelle, der forsøger at benytte lejligheden til at svindle sig til oplysningerne for eksempel ved at sende en falsk mail.
  • Hvis du har lyst til at komme i gang med MitID allerede nu, kan det også lade sig gøre. Du kan bruge dit NemID til at få MitID her.

Banken hjælper

  • Bankerne er ansvarlige for at hjælpe deres egne kunder med at få MitID. Det fastslår finansminister Nicolai Vammen i et svar på et spørgsmål fra et folketingsmedlem.
  • Bankerne har opbygget support til at hjælpe deres kunder.
  • Ring til din bank, gå ned i din bank, skriv til din bank – hvis det mindste driller.

Unødvendigt med smarttelefon

  • MitID er knyttet tæt sammen med mobiltelefonen, men ingen forlanger, at du køber en ny, som kan håndtere det nye system.
  • Man kan også bede om at få en såkaldt kodeviser, som så sikrer adgangen.
  • Svagtseende kan få en kodeoplæser.

Det offentlige hjælper

Behold NemID

  • Når du har sat MitID i gang i din bank, kan du muligvis ikke længere anvende NemID i banken. Glemmer du det og forsøger, så får du besked om det.
  • Men du skal ikke droppe dit NemID straks. Der vil i en periode fremover stadig være behov for at bruge NemID en række steder.
  • Du får besked fra din bank eller via digital post, når du ikke længere kan bruge NemID.

Nej til MitID

  • Ingen borgere er forpligtede til at have hverken NemID eller det nyt MitID. Enhver kan bede det offentlige om at få adgang til en service uden brug af MitID.
  • Michael Busk-Jepsen siger, at det heller ikke i bankerne er et krav, at man skal have MitID, men NemID bliver udfaset. Det betyder, at hvis man har NemID i dag og gerne vil fortsætte med at betjene sig selv på nettet, så skal man have MitID.
  • Anette Høyrup fra Forbrugerrådet Tænk synes, de fleste skal prøve at komme i gang. Det indskrænker ens muligheder betydeligt, hvis man ikke har MitID. For eksempel bliver det sværere eller helt umuligt at købe på nettet, som mange sætter pris på.