Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Influencere, som tjener penge på at reklamere for tøj og sko på sociale medier, kan blive ramt på dagpengene. Det viser en ny principiel afgørelse fra klagenævn.

Det kan være en god idé at tjekke reglerne, før man begynder at tjene penge på sociale medier.
Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Ulovlig taxakørsel for Uber gav ikke ret til dagpenge. Det gjorde kørsel for kurérvirksomheder Urban Assist heller ikke.

Sådan har tidligere afgørelser lydt fra et særligt ankenævn for dagpengesystemet.

Nu er der kommet en ny afgørelse, som sætter endnu en hegnspæl op om nye måder at tjene sine penge på.

Den nye sag drejer sig om en kvindelig influencer, som har en profil på Instagram. Her blev der lagt billeder op, som viste forskelligt tøj og sko.

Og det kan nu ramme hendes dagpenge. For hendes opslag har et “erhvervsmæssigt element”.

Hun har nemlig betalte partnerskaber med virksomheder og laver reklamer gennem opslag og stories på sin profil.

Sådan lyder den nye afgørelse fra ankenævnet.

“Betalingen fra virksomhederne har du modtaget som enten kontantbetaling eller andre økonomiske fordele, såsom rabatkoder eller lån af tøj”, skriver ankenævnet i sin afgørelse.

Samlet set mener nævnet derfor, at der er tale om en fritidsbeskæftigelse.

Konsekvenser

Thomas Bentsen, sekretær i 3F’s a-kasse, mener, det er en bemærkelsesværdig afgørelse.

- Det bliver slået fast, at tjener man penge som influencer, så kan det have konsekvenser for dagpengene. Princippet er, at man ikke både kan tjene penge andre steder og få fulde dagpenge samtidig, og det er jo rimeligt nok, siger Thomas Bentsen.

Konsekvensen for influenceren kan blive, at de timer, hun har brugt på sin profil på Instagram, skal skrives på dagpengekortet. Og det kan koste modregning i dagpengene.

Atypisk arbejde

Det er ikke første gang, at klagerådet har skullet afgøre, hvordan atypiske måder at tjene penge på passer sammen med dagpengesystemet.

- Vi har gennem de senere år haft enkelte henvendelser fra medlemmer, som har en YouTube-kanal eller gamer. Det er ikke mange, men der findes jo i dag et atypisk arbejdsmarked, hvor folk tjener penge på måder, som ikke passer ind i den traditionelle model med lønmodtagere og arbejdsgivere, siger Thomas Bentsen.

Dagpenge er en gammel opfindelse og beregnet til at holde nøden fra døren, mens man var arbejdsløs. I dag skal systemet passe til et kompliceret arbejdsmarked.

Snak med a-kassen, før du eksperimenterer

A-kassen råder influencere, youtubere og andre til at være opmærksomme, hvis de er medlemmer af en a-kasse.

- Før man begynder at søge efter samarbejdspartnere eller eksperimenterer med at tjene noget på sin aktivitet, så er vores råd, at man lige snakker med sin a-kasse. Det gør ingen forskel, om man tjener penge eller har underskud. Det er selve aktiviteten, der tæller. Og den kan som sagt få betydning for dagpengene, siger Thomas Bentsen.

Afgørelsen i den konkrete sag betyder ikke, at influencere altid vil blive set som “fritidsbeskæftigelse”. Der kan også være tale om selvstændig virksomhed eller andet. Det vil komme an på, hvordan aftalerne er skruet sammen.