Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En tidligere ansat ved kurérfirmaet Urban Assist fik ikke ret til dagpenge, fordi arbejdet adskilte sig væsentligt fra almindelige løn- og arbejdsvilkår. - Tilbydes man arbejde under unormale vilkår, bør der ringe en klokke, siger 3F's a-kasse.

Der er nu endegyldigt sagt nej til dagpenge, efter at en person, der kørte som kurér for Urban Assist senere søgte dagpenge. Men indtægten fra det arbejde kan ikke tælles med til indkomstkravet, lyder afgørelsen.
Erik Refner/Ritzau Scanpix (arkiv)

Man kan ikke tjene penge ved at køre for Urban Go og så optjene ret til at få dagpenge. Det viser en afgørelse, hvor en person havde arbejdet som chauffør for platformsvirksomheden Urban Assist, der leverer chauffører til den populære app Urban Go.

De penge, han havde tjent kunne nemlig ikke tælles med til det såkaldte indkomst-krav. For selvom der var tale om lønarbejde, så adskilte det sig væsentligt fra gældende overenskomster eller almindelige løn- og arbejdsvilkår i øvrigt.

Sådan lyder en opsigtsvækkende afgørelse fra CKA, Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring.

Sagen handler om en person, der 16. april til 15. august 2018 arbejdede for Urban Assist som kurér. Det vil sige kørte med fragt og personer i sin egen bil.

15. oktober 2018 søgte vedkommende om dagpenge. Ansøgningen endte som en klagesag, som klageren altså nu har tabt.

Ikke normale forhold

Jurist i 3F’s a-kasse Karina Hjort Lehmann siger, at det ikke er første gang, at en ansat i en såkaldt deleøkonomisk virksomhed eller platformsvirksomhed kommer i klemme i forhold til dagpengesystemet.

- Vi har haft nogen sager til vurdering, og der har også været afgørelser, der ligner. Det, man kan sige her, er, at dette arbejde ikke kunne bruges til at optjene rettigheder i dagpengesystemet, siger Karina Hjort Lehmann.

Det er heller ikke første gang, at CKA træffer afgørelse inden for platformsvirksomheder eller deleøkonomi. For eksempel fik flere Uber-chauffører efterfølgende nej til dagpenge, fordi man ikke kan tælle ulovlig taxa-kørsel med til beskæftigelseskravet.

I en enkelt sag om GoMore drev en person selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse ved at leje sin bil ud via GoMore. Han fik dog ret til dagpenge, da styrelsen mente, at han kunne tilrettelægge arbejdet, så det kunne udføres uden for normal arbejdstid, og han derfor selv kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Indkomst tæller ikke med

For at få ret til dagpenge skal man have haft en vis indkomst. I 2018 var det 228.348 kroner inden for de seneste tre år.

Men arbejdet ved Urban Assist kunne ikke regnes med. For det blev ikke udført i et væsentligt beskæftigelsesforhold, siger afgørelsen fra CKA. Dermed blev det et nej til dagpenge.

- Sagen er interessant, fordi den på den ene side siger, at der var tale om lønarbejde, men på den anden side var der ikke tale om et væsentligt beskæftigelsesforhold efter normale forhold, og så kan indkomsten ikke tælle med ifølge loven, oplyser Karina Hjort Lehmann.

Det fremgår af dokumenterne fra Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring, at personen blev ansat til at køre fragt i sin egen bil, som løsarbejder, uden fast løn eller arbejdstid. Aflønningen var udelukkede provision, baseret på den indtjening vedkommende selv kunne skaffe. 25 procent af indtjeningen gik til Urban Assist, desuden skulle der betales moms og andet.

Styrelsen har vurderet, at arbejdet kan defineres som lønarbejde, fordi der blev indberettet A-indkomst med arbejdsmarkedsbidrag til indkomstregistret. Men sammenlignet med flere af 3F’s transportgruppes overenskomster var vilkårene anderledes.

Dermed var “aktiviteten ikke i overensstemmelse med gældende overenskomster eller udført på almindelige løn- og arbejdsvilkår”.

Der bør ringe en klokke

- Man kan sige, at vedkommende har arbejdet for egen regning og risiko. Det gør en almindelig lønmodtager ikke, påpeger Karina Hjort Lehmann.

Hun siger, at tilbydes man arbejde under usædvanlige vilkår, så bør der ringe en klokke:

- Det kan være, at man selv skal lægge ud for udgifter. Eller selv sende fakturaer ud. Så bør man være i kontakt med sin fagforening og også afklare vilkårene med a-kassen, anbefaler Karina Hjort Lehmann.

Hvad med bude, der cykler for Wolt - vil de så heller ikke kunne tælle indkomsten med til at få dagpenge-ret?

- Det kan man ikke svare på generelt. Nogle af dem er studerende, der har SU som hovedindkomst, og indtjeningen fra Wolt selvangives som fritidsbeskæftigelse og kan derfor ikke medtages til optjening af rettigheder. Andre er registeret som selvstændig. Men kan godt være selvstændig med CVR-nummer og optjene nogle rettigheder som selvstændig eller selvstændig bibeskæftigelse. Så det kommer an på flere ting, forklarer Karina Hjort Lehmann.

Den konkrete sag stammer ikke fra 3FA.