Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Tillidsfolk og ledelse har aftalt, at landets næststørste lufthavn betaler for medlemskab af 3F, HK, Metal eller andre FH-forbund. Det har ført til næsten fuld organisering. Men særlige goder til medlemmerne er et kontroversielt emne i fagbevægelsen.

Efter at lufthavnen er begyndt at betale de ansattes 3F-kontingent, er der kommet næsten fuld organisering i Billund Lufthavn.
Billund Lufthavn/pressefoto

Medlemmerne strømmer til 3F i Billund, efter at lufthavnen er begyndt at dække kontingentet til fagforeningen.

Det betyder, at bagageportører, kokke, rengøringsassistenter, securitypersonale, butiksansatte og andre medarbejdere i Billund Lufthavn får et tillæg til deres løn, som er identisk med det beløb, som fagforeningen koster.

- Vi har arbejdet på det her i fem år. Det er rigtig lang tid siden, at jeg såede det første frø, og på et tidspunkt blev folk nok trætte af at høre mig tale om det. Vi er megastolte af aftalen, siger Henrik Puggaard Kristensen, der er 3F’er og fællestillidsmand i lufthavnen.

Næsten fuld organisering

Siden aftalen trådte i kraft 1. august 2022, er der kommet 135 flere medlemmer hos 3F, HK, VSL og Metal. Der er nu 95 procent organiserede blandt ground handling-personalet.

- Vi kan direkte se, at det har en positiv effekt på, hvor mange som vil være med i fællesskabet. Folk ved jo godt, at der er forskel på at være hos en rigtig fagforening eller hos de gule, siger Henrik Puggaard Kristensen.

Aftalen omfatter medlemmer af FH-forbund. I alt er der over 1.000 ansatte i lufthavnen. I Københavns Lufthavn er det selvstændige firmaer, som står for opgaver som ground handling – i Billund er de ansatte hyret direkte ind af lufthavnen.

Under corona-krisen var der ligesom i resten af luftfarten store fyringsrunder i Billund Lufthavn. En ud af tre mistedet jobbet.

- Det har været svært at organisere alle de nye, gode kollegaer, som er tiltrådt sidenhen. Denne aftale har klart gjort det lettere, når der ikke længere er et økonomisk aspekt i det, siger Henrik Puggaard Kristensen.

Et frivilligt tilbud

Chefen har ikke ret til at få oplyst, om man er medlem af en bestemt fagforening. Men hvis man vil have sit kontingent betalt, skal man fortælle om det. Det mener Henrik Puggaard Kristensen dog ikke er det store problem:

- Vores arbejdsgiver behandler kollegaerne ordentligt og nyder godt af samarbejdet med de overenskomstbærende fagforeninger. Vi har et fælles mål: at sikre en god og ordentlig arbejdsplads, og der er 3F en vigtig medspiller, siger Henrik Puggaard Kristensen.

Han understreger dog, at det er frivilligt, om man vil tage imod tilbuddet:

- Man har selvfølgelig muligheden for ikke at vælge det til og ikke fortælle, at man er 3F’er. Så går man bare glip af pengene. Jeg forventer dog, at vi i fremtiden lander flere aftaler af denne slags.

Billund Lufthavn er landets næststørste efter København og cirka dobbelt så stor som Aalborg på tredjepladsen.

Et kontroversielt emne

Om der skal være særlige medlemsfordele har i længere tid været en varm kartoffel internt i fagbevægelsen.

I 2015 blåstemplede Højesteret i en principiel dom, at der ikke er noget juridisk problem ved, at medlemmer af for eksempel 3F får bedre vilkår end dem, som ikke er medlem af en fagforening eller er medlem af Krifa eller andre “gule” fagforeninger.

I 2022 var der en maratondebat på 3F’s kongres om emnet. Efter mere end to timer endte kongressen i Aalborg med at beslutte, at 3F ikke skal arbejde aktivt for medlemsrettede goder i overenskomsterne.

I forbindelse med opstarten af overenskomstforhandlingerne i starten af januar 2023 kom der et åbent brev fra 212 tillidsvalgte, som opfordrer til, at der bliver oprettet en fond, som arbejdsgiverne indbetaler til og bliver brugt til “forskellige goder og tiltag” for medlemmer af FH-forbund.

Det blev dog afvist af topforhandlerne, som advarer om, at det kan svække den danske model. Frygten går blandt andet på, at der kan komme flere konkurrerende overenskomster på samme arbejdsplads, som det kendes fra andre europæiske lande.