Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Niels Sørensen fra København har regnet sig frem til, at han tjener mindre med Wolts nye lønmodel, men han vil ikke have fast job med chef, vagtplaner, feriepenge og pension.

Wolt-buddet Niels Sørensen har tidligere kørt taxa, men gider ikke længere vagtplaner og "umulige chefer".
Joachim Rode

I lidt over to år har Wolt-buddet Niels Sørensen kørt pizzaer, colaer og cigaretter ud til kunder i hovedstadsområdet som sit fuldtidsjob.

Selvom han hverken har ret til pension, feriepenge eller løn under sygdom, så passer jobbet ham fint. Faktisk er han rigtigt glad for at køre for den amerikanskejede platformsvirksomhed.

- Jeg kan ikke tjene tilnærmelsesvis det samme som chauffør i andre madleveringsfirmaer, forklarer han til Fagbladet 3F.

Fagbladet 3F kunne onsdag fortælle om Wolts nye lønmodel, som betyder, at budene ikke længere har indblik i, hvordan deres løn bliver udregnet.

Det har skabt stor frustration blandt mange af de lyseblå bude.

Nogle gange er lønnen lavere

På trods af at Skattestyrelsen i maj 2023 afgjorde, at budene er lønmodtagere i skattemæssig forstand, så betragter Wolt dem fortsat som selvstændige – som såkaldte kurérpartnere.

Det er også en af grundene til, at Wolt ikke giver budene fuldt indblik i de vilkår, de arbejder under.

- Jeg forstår knageme ikke, hvordan den nye prismodel fungerer, siger Niels Sørensen.

- Wolt er en meget lukket virksomhed, hvor det handler om at køre og passe sig selv, fortsætter han.

Han har prøvet at regne på, hvad den nye lønmodel betyder for hans indtjening, og han er nået frem til, at han ofte får færre penge ud af de enkelte ordrer, han leverer i sin bil.

- Det er blevet en smule ringere, helt sikkert. Jeg tjener måske 6-10 procent mindre, end jeg gjorde før. Men det er stadig ikke en dårlig løn, siger Niels Sørensen.

Han tør dog ikke sige med sikkerhed, at den nye lønmodel generelt betyder en lavere betaling til budene, fordi han ligesom mange andre Wolt-bude overhovedet ikke kan gennemskue modellen.

Fagbladet 3F har heller ikke haft mulighed for at beregne, om den nye prismodel generelt har ændret Niels Sørensen og andre budes løn i positiv eller negativ retning.

Nyder friheden

Niels Sørensen har tidligere været chauffør hos et taxaselskab, hos et transportfirma og et andet madleveringsfirma.

Men her havde han vagtplaner, han skulle følge, og det passer ham ikke.

- Det er friheden i det, jeg holder af. Jeg kommer og går, når jeg har lyst. Er jeg på arbejde og vil pludselig hjem og se en fodboldkamp, så swiper jeg bare, og så er jeg offline, siger han.

- Jeg har haft mange umulige chefer, og jeg gider simpelthen ikke have en chef, der skal stå fortælle, at jeg ikke har gjort noget godt nok. Det sker ikke her. Jeg har kørt 6-7.000 leveringer og har måske været i kontakt med Wolt to gange, siger Niels Sørensen.

Håber ikke på overenskomst

Flere platformsvirksomheder har i løbet af de seneste år skrevet under på en overenskomst, herunder Wolts rival Just Eat, der også leverer take away-retter til sultne danskere.

Men Niels Sørensen håber ikke, at Wolt får overenskomst, selvom det vil give ham ret til pension, feriepenge og andre goder.

- Man ødelagde jo Uber, som havde nogle af de samme fordele som Wolt. Og ødelægger man også Wolt, så er jeg bare færdig med det danske arbejdsmarked, siger han.

- Jeg vil da også gerne have de goder, som du kan få med en overenskomst. Men det er utopi at tro, at vi kan få den betaling, vi får nu, og så samtidig have pension, feriepenge og så videre, siger Niels Sørensen. 

Wolt: Mere fair model

Hos Wolt ønsker kommunikationschef Mikkel Tofte ikke at forholde sig til Niels Sørens påstand om, at hans indtjening er blevet lavere.

I et svar på mail til Fagbladet 3F skriver han blandt andet:

- Vi har forsøgt at skabe en mere fair model, der tilgodeser så mange kurérpartnere som muligt. Vi samarbejder med mere end 5.000 kurérpartnere på tværs af Danmark, og vi oplever heldigvis en meget høj grad af tilfredshed med arbejdet og indtjeningsniveauet.

- Men vi lytter også til kritik og idéer til, hvordan vi evt kan forbedre forholdene, og det er den dynamiske prissætning faktisk et resultat af. Vi lyttede til flertallet og kiggede på, hvad der kunne skabe en mere effektiv leveringstjeneste, der bedst muligt kan opfylde sit kundeløfte om levering til tiden.