Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Wolt-bude forstår ikke længere, hvordan deres løn bliver udregnet. Det har fået flere læsere til tasterne, og de opfordrer både til boykot og jobskifte.

Wolt har skabt ny frustration blandt deres leveringsbude, efter de ændrede prismodellen.
Arkiv / Tor Birk Trads

Bør forbrugerne boykotte Wolt, og ligger de lyseblå bude, som de selv har redt?

Debatten kører, efter Fagbladet 3F i denne uge har fortalt, at Wolt har fået en ny lønmodel, som er tæt på umulig at gennemskue for budene.

Modellen er dynamisk, og derfor kan prisen eksempelvis afhænge af vind og vejr, og om der køres på svært tilgængeligt terræn.

Budene får opgave og betaling oplyst i deres app, men de aner ikke længere, hvordan betalingen for en levering bliver udregnet. 

“De ligger, som de har redt”

Flere læsere mener, at budene kan finde sig et andet job, hvis de ikke er tilfredse med forholdene hos Wolt.

Det gælder eksempelvis Merete Ruby:

- Sig op, der er heldigvis andre jobs, skriver hun på Fagbladet 3F’s Facebook-side.

Mike Trasborg stemmer i:

- Frygteligt. Men budene ligger, som de har redt, der har været fokus på Wolt i flere år, skriver han.

Kan ikke se logikken

Budene er ikke dækket af overenskomst, da Wolt betragter dem som selvstændige kurérpartnere. 

3F Transport har længe forhandlet med Wolt om at indgå overenskomst, men forhandlingerne har stået stille i ti måneder, oplyser 3F Transport.

Det betyder, at Wolt har vide rammer for, hvilke vilkår de kan byde deres leveringsbude.

Wolt forklarer den nye og udskældte prismodel med, at den bedre matcher den indsats, det kræver at levere den enkelte ordre.

- Det er forståeligt, at forandringen kan medføre frustration, men alle, der får tilbudt en ordre/levering, ved præcis, hvad indtjeningen kan blive, inden de accepterer ordren. Vi oplever derfor, at løsningen er meget gennemsigtig – og frem for alt har vores ambition været at gøre betalingsmodellen mere fair for de fleste, skriver Wolt i et svar til Fagbladet 3F.

Men blandt læserne er der ikke mange, der kan se det logiske i modellen.

- Boykot lortet, og lav en ordentlig kontrakt. Det der dur ikke, lyder det kontant fra Martin Larsen.  

- Sådan er det uregulerede og uorganiserede arbejdsmarked nu engang, skriver læseren Holger Madsgaard Nielsen i kommentarsporet.

- De kan organisere sig eller finde sig i det, fortsætter han.

“Boykot dem”

Flere læsere raser også mod Wolt og opfordrer til en boykot af leveringstjenesten. En af dem er Carl Emil Larsen.

- Boykot Wolt og andre underlødige firmaer, der tror, at en kreativ opstilling af lønsedler og indgåelse af slavelignende kontrakter, er ok. Slaveriet i Danmark er for mange år siden blevet forbudt ved lov, skriver han.

Jeppe Feldvoss sammenligner spøgefuldt logikken bag budenes løn med de ejendomsvurderinger, der blev sendt ud til danske boligejere i september, og som indeholdt en masse fejl.

- Bare rolig. Det er efter samme princip vores ejendomme bliver vurderet, og det fungerer jo fint, skriver han og oplyser selv, at ironi kan forekomme i kommentaren.