Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Efter kras kritik af Danmarks største offentlige udlicitering vil forsvarsminister Trine Bramsen reagere. Men det er ikke nogen let opgave, varsler hun.

Da ISS vandt kontrakten foran konkurrenten Sodexo i 2017 var det med et tilbud, der var "markant billigere" og med en målsætning om at spare 30 procent over seks år.
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau/Scanpix

Der er et problem og “et åbenlyst forbedringspotentiale”, når hverken soldater, forsvarsansatte eller ISS er tilfredse.

Det siger forsvarsminister Trine Bramsen (S) nu, efter at både forsvarsansatte og ISS-ansatte har rejst en kras kritik af både mad, rengøring og arbejdsforhold under forsvarets udlicitering af al service og drift til rengøringsgiganten ISS.

- Jeg er allerede gået i gang med at se på, hvad vi kan gøre. Det er bestemt ikke en let opgave, skriver Trine Bramsen i en mail til Fagbladet 3F.

Fagbladet 3F beskrev torsdag, hvordan forsvarsansatte sidste år sendte 6.289 officielle klager over den service, ISS leverede i forsvaret.

Det er næsten dobbelt så mange, som Forsvarets Ejendomsstyrelse (FES) modtog året før i 2018, da selskabet 1. februar overtog al servicedrift i forsvaret i danmarkshistoriens største kontrakt om såkaldt “facility management”. Samtidig er antallet af uenigheder mellem FES og ISS om, hvordan en opgave skal løses, mere end tidoblet.

En klar indikation af, at der er noget helt galt, har det lydt fra flere faglige organisationer i forsvaret, ligesom at flere forsvarsordførere vil have ministeren til at reagere.

Bramsen: Alt er ikke løst i morgen

Trine Bramsen skriver dog, at hun ikke forventer, “at alt kan være løst i morgen eller om et halvt år.”

- Der er mange bindinger, jeg har overtaget fra min forgænger, skriver hun med henvisning til, at kontrakten blev indgået, da Claus Hjort Frederiksen (V) var forsvarsminister.

- Men det ændrer ikke ved, at jeg sammen med Forsvarsministeriet, Ejendomsstyrelsen og gerne i tæt samspil med 3F og de øvrige parter vil gøre mig umage for at finde løsninger. Det skylder vi alle parter, fortsætter hun.

Soldateroprør på Facebook

Kontrakten mellem ISS og forsvaret er blevet stærkt kritiseret, efter at Facebook-gruppen “Til kamp mod ISS” har fået over 4.000 medlemmer på få uger. Her deler forsvarets ansatte historier om klamme toiletter og uappetitlig mad.

Samtidig har en række nuværende og tidligere rengøringsassistenter og kantineansatte i ISS fortalt om, hvordan de går på arbejde med ondt i maven og er frustrerede over ikke at have tid eller råvarer til at gøre deres arbejde godt nok.

LÆS MERE: Frustrerede ISS-ansatte i Forsvaret: Vi kan ikke levere det, vi vil

På baggrunden af den kritik, der har været rejst, har Forsvarets Ejendomstyrelse allerede besluttet at fremrykke en beslutning om at decentralisere håndteringen af budgettet i forsvaret, sådan at det igen bliver den enkelte garnisonskommandant, der kan beslutte, hvad pengene skal bruges på.

LÆS MERE: Chef i Forsvaret erkender: ISS-model har ikke fungeret

Det var ellers et af formålene med udliciteringen at ensarte den service, man som forsvarsansat kunne blive mødt med over hele landet.

Et andet formål med udliciteringen var at spare penge: Da ISS vandt kontrakten foran konkurrenten Sodexo i 2017 var det med et tilbud, der var “markant billigere” og med en målsætning om at spare 30 procent over seks år.

Udlicitering af servicen i forsvaret var indtil 2018 delt op i Øst- og Vestdanmark, hvor ISS fra 2014 stod for service i Vestdanmark, mens virksomheden Forenede Service havde en seksårig kontrakt fra 2012 i Østdanmark.