Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Forsvarsminister Trine Bramsen må reagere hurtigt i sagen om den udskældte serviceaftale mellem ISS og forsvaret, lyder kravet fra flere partier i hver sin fløj af folketingssalen nu.

I Enhedslisten vil Eva Flyvholm arbejde for, at servicearbejdet som mad, rengøring og vedligehold vil blive hjemtaget "så hurtigt som muligt".
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau/Scanpix

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) må reagere på den stærke kritik, der er rejst af danmarkhistoriens største offentlige kontrakt om udlicitering.

Sådan lyder det fra flere partier, efter at det er kommet frem, hvordan ansatte i forsvaret kritiserer standarden af rengøring og kantinemad, mens ISS-medarbejdere fortæller om pressede arbejdsvilkår.

Næstformand i Dansk Folkeparti, Morten Messerschmidt, har sendt spørgsmål til ministeren og bedt hende om en redegørelse.

- Dels skal ministeren komme med en redegørelse for, hvad det hele handler om. Dels hvorfor, der ikke er nogen, som har grebet ind noget før, siger Morten Messerschmidt.

- Der har været 17 klager om dagen, uden at ministeren har grebet ind. Ofte skal der ikke meget mere end et par enkelte klager til, før man begynder at undersøge, om der er noget galt i forhold til de ydelser, man får leveret i staten, men her taler vi om mange klager gennem måneder, og det er helt uacceptabelt, lyder det fra Morten Messerschmidt.

Også Venstres forsvarsordfører, Lars Christian Lilleholt, vil tage problemet op med forsvarsminister Trine Bramsen snarest muligt.

- Det gør indtryk, at der har været rejst den her kritik. Jeg har brug for en samtale med ministeren og at drøfte, hvordan ministeren forholder sig til det. Det er oplagt, når kritikken også er rejst af nogle af de ansattes faglige organisationer, siger Lars Christian Lilleholt.

I den anden side af salen har Enhedslistens forsvarsordfører, Eva Flyvholm, også fulgt kritikken mod ISS i forsvaret.

- De her historier viser meget tydeligt, at arbejdsforholdene er dårlige for medarbejderne, og at de ansatte i forsvaret også er kede af den service, der bliver leveret, siger hun.

- Det viser, hvor elendig en idé, det har været at lave de her nedskæringer, og det jo oplagt at tage op med både ministeren og forligskredsen bag den her beslutning igen, siger hun.

17 klager om dagen

Fagbladet 3F beskrev torsdag, hvordan forsvarsansatte sidste år sendte 6.289 officielle klager over den service, ISS leverede i forsvaret.

Det er næsten dobbelt så mange, som Forsvarets Ejendomsstyrelse (FES) modtog året før i 2018, da selskabet 1. februar overtog al servicedrift i forsvaret i danmarkshistoriens største kontrakt om såkaldt “facility management”.

Morten Messerschmidt er rystet over antallet af klager:

- Det virker meget voldsomt og understreger, at der må være tale om et alvorligt problem, og det kan vi ikke leve med.

Men også medarbejdernes vilkår skal der fokus på, mener han:

- Det er helt afgørende, at de, der vælger at arbejde i forsvaret – og for Danmark – kan være sikre på at få en ordentlig behandling, også selvom arbejdet er udliciteret til et privat firma som i det her tilfælde. Og det er afgørende, at de har en minister, der følger med og reagerer, når der kommer klager.

DF-næstformanden vil have snarest mulig handling fra forsvarsministeren.

- Hvis man ikke ganske hurtigt får rettet op på det her, må man opsige kontrakten og sørge for, at en anden leverandør kommer på, siger Morten Messerschmidt.

EL: Hjemtag kontrakten

I Enhedslisten vil Eva Flyvholm arbejde for, at servicearbejdet som mad, rengøring og vedligehold vil blive hjemtaget “så hurtigt som muligt”.

- Det giver god mening, at en kæmpe arbejdsplads som forsvaret har sine egne ansatte rundt omkring på de forskellige garnisoner, for det er det, der giver den bedste service og de bedste arbejdsforhold, siger hun og fortsætter:

- Og ja, det koster nogle penge, men kan ikke bare skære ned i en uendelighed uden, at det går udover rammerne.

Forsvarschef erkender fejlskud

En række tidligere og nuværende ansatte har den seneste uge til Fagbladet 3F fortalt om, hvordan de går på arbejde med ondt i maven og er frustrerede over ikke at kunne levere den service, de gerne vil. 

LÆS MERE: Frustrerede ISS-ansatte: Vi kan ikke levere det, vi vil

Det sker, efter at over 4.000 brugere har meldt sig ind i Facebook-gruppen “Til Kamp mod ISS”, hvor soldater og forsvarsansatte offentligt beklager sig over kvaliteten af maden og rengøringen i forsvaret.

For at rette op på de mange klager har FES og ISS igangsat et oprydningsarbejde, ligesom at man nu vil droppe centraliseringen af servicen i forsvaret. Det var ellers et af formålene med en samlet udlicitering af al service i forsvaret over hele landet.

LÆS MERE: Chef i forsvaret erkender: ISS-model har ikke fungeret

Den nuværende kontrakt mellem ISS og forsvaret løber fra 2018 til 2024 og er Danmarkshistoriens største kontrakt om facility management med en værdi på tre milliarder kroner.