Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Soldater klager over dårlig rengøring og uappetitlig mad fra ISS. Imens fortæller rengøringsassistenter, at de får ondt i maven over at gå på arbejde og føler sig presset af både ISS og forsvaret.

Suzanne Bach Madsen (t.v.) blev kaldt "svin" og anklaget for aldrig at gøre rent. Anne Johanssen (midt) sagde op på grund af arbejdsforholdene, mens kok Conni Mikkelsen (t.h.) ikke er stolt af den forplejning, hun leverer til soldaterne i forsvaret.
Collage. Fotos: Lea Meilandt og Astrid Dalum

Frustration, tårer og ondt i maven.

Flere medarbejdere i ISS, der arbejder med at gøre rent og lave mad hos forsvaret, fortæller nu til Fagbladet 3F, at de kæmper med at nå at gøre alt det rent, de skal. De føler sig pressede og klemt mellem deres arbejdsgivers krav og kundernes forventninger.

- Vi skal løbe stærkt, vi skal løbe rigtigt stærkt, siger Norma Tolstrup, der er tillidsrepræsentant for rengøringsassistenter i ISS på Flyvestation Karup.

- Og hvis vi siger, at vi ikke kan nå det, er svaret fra ISS’ side bare, at det skal vi. Det skal vi bare, siger tillidsrepræsentanten på flyvestationen, der er forsvarets største arbejdsplads for fastansatte med 2.450 personer. Ifølge Norma Tholstrup er der i dag 24 personer tilbage til at gøre rent på hele området.

- Da ISS overtog, begyndte fyringerne, og siden da er det bare fortsat, så man føler sig jaget, siger en anonym kantineansat på en jysk kaserne.

Forsvarsansatte protesterer over service fra ISS

Medarbejderne hos ISS stiller sig frem, efter at over 4.000 personer i de seneste uger i protest har meldt sig ind i Facebook-gruppen “Til kamp mod ISS”. Her klager ansatte i forsvaret offentligt over standarden af rengøring, bygningsservice og maden i kantinerne.

Det har blandt andet ført til, at de forsvarsansattes fagforening, Centralforeningen for Stampersonel, nu anbefaler sine medlemmer at tage på hotel frem for at lade sig indlogere under forsvarets tilbud. Sammen med soldaternes fagforening, HKKF, opfordrer de til at indsende billeddokumentation for at løfte sagen.

ISS overtog i 2018 al service til forsvaret i hele landet i det, der er Danmarks største såkaldte “facility management-kontrakt”. Aftalen gælder kort sagt pasning og pleje af både inden- og udendørsarealer samt forplejning.

For rengøringsmedarbejdere har det betydet, at de nu er færre til at gøre mere rent – til gengæld skal de ikke gøre så grundigt rent, som de gjorde før. Det er en del af aftalen mellem ISS og forsvaret, siger flere ISS-ansatte.

Fagbladet 3F har talt med et dusin nuværende ansatte hos ISS, der arbejder på forsvarets adresser flere steder i landet, og en håndfuld tidligere ansatte, der har sagt op på grund af arbejdspresset. Flere vil kun udtale sig på baggrund af anonymitet.

Læs mere: ISS i stormvejr: Uspiselig mad og beskidte toiletter hos forsvaret

Medarbejder græder

En rengøringsmedarbejder, der ønsker at være anonym af frygt for at miste sit job, fortæller, at hun ofte har ringet til sin lokale 3F-afdeling og grædt.

- Det psykiske arbejdsmiljø er helt tosset, siger kvinden, der i over et årti har gjort rent på en af forsvarets adresser i det østlige Danmark. Nu går hun på arbejde med ondt i maven:

- Vi får at vide, at det, vi gør, er forkert, og at nu skal vi lave det på en anden måde. Så gør vi det, men efter en uge er det ikke godt nok, og så går vi tilbage og prøver noget nyt, men samtidig skal vi lige afløse et nyt område, og imens vi gør det, bliver der lavet kontrol på det andet, vi ikke har kunnet nå, og så ender vi med at få en skideballe for det.

- Det er slingrekurs hele tiden, siger hun.

(Artiklen fortsætter under billedet)

- Ens faglige integritet er stærkt udfordret, siger Connie Mikkelsen, der er tillidsrepræsentant hos de kantineansatte på Flyvestation Karup.
- Ens faglige integritet er stærkt udfordret, siger Connie Mikkelsen, der er tillidsrepræsentant hos de kantineansatte på Flyvestation Karup. FOTO: Astrid Dalum


På kantineområdet er de ansatte dog ikke presset i forhold til at nå deres arbejde, fortæller tillidsrepræsentant for de kantine-ansatte på Flyvestation Karups kantine, Connie Mikkelsen.

Det skyldes dog, at fire mindre satellitkantiner er lukket og erstattet af køleskabe med færdigproduceret mad, ligesom der nu kun skal tilberedes én varm ret om dagen.

- Ens faglige integritet er stærkt udfordret, siger Connie Mikkelsen.

- Man vil jo gerne præstere det bedste, man kan, men det kan være svært med de råvarer, man får, og den menu, der er udstukket, siger hun.

Formålet med udliciteringen var blandt andet at ensarte servicen for hele forsvaret, så ISS bestemmer menuen på samtlige garnisoner. Særligt over sommeren skete der en “kontraktjustering”, så der nu kun må serveres én ret i stedet for de to, der tidligere er blevet serveret, fortæller flere ansatte.

- Jeg kan sagtens forstå, at soldaterne brokker sig. Jeg kan heller ikke forstå, hvordan man kan lave om på en kontrakt midtvejs, siger Connie Mikkelsen.

På en anden jysk kaserne ønsker en håndfuld kantinemedarbejdere at være anonyme.

- Det er ikke særligt rart for ens faglige stolthed at øse mad op, man ikke selv har lyst til at spise, siger en af dem.

Læs mere: Chef i Forsvaret erkender: ISS-model har ikke fungeret

Overfuset af soldater: I er svin!

Medarbejderne understreger, at de møder forståelse fra soldaterne om, at de gør det bedste, de kan. Det gjaldt også Suzanne Bach Madsen, der i 14 år gjorde rent på Flådestation Frederikshavn.

Men en enkelt episode med en soldat blev dråben sidste år. Forud gik måneder, hvor hun havde udviklet stresssymptomer af den måde, ISS ledede og fordelte arbejdet på.

Det kulminerede en dag, hvor en soldat overfusede hende og kaldt hende “svin” og “møgso” og spurgte, hvorfor de aldrig gjorde rent, og hvornår hun sidst havde vasket gulvet.

- Jeg ville også sige, at der var beskidt derude, men jeg gjorde bare det, jeg havde fået besked på, siger 56-årige Suzanne Bach Madsen. Hun stoppede derefter.

En soldat overfusede Suzanne Bach Madsen og kaldt hende “svin” og “møgso” og spurgte, hvorfor de aldrig gjorde rent.
En soldat overfusede Suzanne Bach Madsen og kaldt hende “svin” og “møgso” og spurgte, hvorfor de aldrig gjorde rent. FOTO: Lea Meilandt Mathiesen


Da ISS overtog opgaverne i 2018 skete det under store overskrifter. Der var tale om Danmarkshistorien største facility management-aftale med en kontraktværdi på omtrent tre milliarder kroner.

Men ISS ville også bringe omkostningerne ned med 30 procent over seks år, og tilbudet var “markant billigere” end konkurrentens tilbud.

Og i 3F Privat Service, Hotel og Restauration er det tydeligt for formand Tina Møller Madsen, at konflikten bunder i, at ISS og Forsvarets Ejendomsstyrelse har indgået en for billig kontrakt:

- Forsvaret ville spare penge, og det er den typiske historie ved udlicitering. Men det friholder ikke de private firmaer fra at skabe ordentlige arbejdsforhold – slet ikke.

Tina Møller Madsen henviser til Flådestation Frederikshavn, hvor en række erfarne medarbejdere de seneste år er stoppet på grund af arbejdspresset.

- Så burde ISS kunne se, at der er noget galt. Så handler det altså ikke bare om nogle forkælede rengøringsassistenter, siger hun.

“Operationsrum” skal se på mangler

Forsvarets Ejendomsstyrelse har på baggrund af de seneste klager nu oprettet et “operationsrum”, hvor de i samarbejde med ISS skal rette op på de mest akutte klager, fortæller chef for kontraktstyringsafdelingen, Jan Quist Johansen.

Han kalder de ISS-ansattes fortællinger om deres arbejdsmiljø “bekymrende”.

- Det er vi nødt til at tage alvorligt, og at de føler sig presset fra deres arbejdsgivers side er en af de ting, der vil indgå i vores drøftelser med ISS – om det her er en realistisk måde at gøre det på, siger han til Fagbladet 3F og tilføjer, at man i udbuddet netop lagde vægt på at hyre et “anerkendt” firma med overenskomst og CSR-klausuler, altså sociale og miljømæssige hensyn.

- Ellers kunne vi jo have hyret hvem som helst til at løse opgaven, siger han.

Han varsler nu, at man vil ændre den måde, samarbejdet med ISS foregår på.

ISS: Det gør indtryk på os

ISS vil ikke stille op til interview om de ansattes kritik eller svare på Fagbladet 3F’s spørgsmål. I en skriftlig kommentar skriver den globale rengøringsgigant, at “vores medarbejdere er vores vigtigste ressource, og derfor er vi også meget optagede af, at de har gode arbejdsvilkår, så de kan levere den bedst mulige service til vores kunder.”

- Derfor gør det naturligvis indtryk på os, hvis nogen af vores medarbejdere oplever noget andet end dette, skriver virksomheden og tilføjer, at man har iværksat initiativer i relation til den videre dialog med medarbejderne.

- Vi er optaget af at fortsætte det gode samarbejde med Forsvarets Ejendomsstyrelse, så vi i fællesskab sørger for, at forsvarets operative bliver bedst muligt understøttet på tværs af hele landet, skriver ISS.

ISS vil i øvrigt ikke oplyse, hvor mange medarbejdere der var på kontrakten, da virksomheden overtog den landsdækkende drift 1. februar 2018, ligesom at ISS ikke vil oplyse, hvor mange medarbejdere der er ansat under kontrakten i dag.

Har du erfaringer med at arbejde for ISS på Forsvarskontrakten, så skriv gerne til susanne.junker@3f.dk