Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En håndfuld store entreprenører på Femern-byggeriet kan stå foran klækkelige krav om efterbetaling af løn, fortæller 3F.

Foto fra rejsegildet på byggeriet af tunnelfabrikken i Rødbyhavn i 2022. Fabrikken skal levere cementen til byggeriet af tunnelen til Femern-forbindelsen til Tyskland.
Claus Bech/Ritzau Scanpix

Den første store sag om lønsnyd på Femern-byggeriet har set dagens lys.

Men selvom en dansk entreprenør netop har betalt 5,6 millioner kroner for brud på overenskomsten, så er det langtfra slut med potentielle erstatningssager på det største byggeprojekt i danmarkshistorien.

Ifølge Bjarne Jensen fra 3F Lolland er sagen næppe den sidste, hvor en arbejdsgiver må til lommerne for underbetaling på Femern-projektet.

Lige nu står en række sager og venter på afgørelser i såkaldte voldgiftssager mellem den hollandske hovedentreprenør Fehmarn Belt Contractors (FBC) og 3F.

Her er spørgsmålet om en overenskomst, som FBC har skrevet under på, gælder til havs eller ej. 

Den første del af voldgiften blev afgjort i maj måned, hvor Dansk Metal og 3F fik medhold.

LÆS OGSÅ: Femern: Regler om ordentlig løn gælder også på havet

Skal til lommerne

Men der mangler stadig en endelig afgørelse af, om overenskomsten rækker helt til Tysklands kyst for de byggearbejdere, der er ansat til søs.

- Den går vi og venter på nu. Vi har en klar opfattelse af, at alt gravearbejdet, der foregår på Femern-byggeriet, er dækket af vores overenskomst, siger Bjarne Jensen.

Det er det spørgsmål, som den hollandske entreprentør FBC har valgt at tage for en voldgift, og som afgør, hvor mange flere sager om muligt lønsnyd, der kommer på Femern-byggeriet i de næste måneder.

- Får vi medhold i voldgiften, vil vi være klar til at gå videre med en række sager. Så er der fire-fem andre entreprenører, der skal til lommerne, siger Bjarne Jensen.

- Vi snakker om mulige lønkrav for millioner, siger Bjarne Jensen.

Illegale russere og karteldømte spaniere

Det er det offentligt ejede selskab, Femern A/S, der står bag danmarkshistoriens største byggeprojekt, som løber op i over 55 milliarder kroner.

Og i forvejen står Femern-byggeriet med flere store sager om mulig snyd med arbejdsforhold og store kontrakter, der er gået til karteldømte virksomheder.

I 2021 blev 28 russiske byggearbejdere på pramme ud for Rødbyhavn anholdt og sigtet for illegalt arbejde, da de ifølge myndighederne og politiet ikke havde dansk arbejdstilladelse.

Sagen var forbi både byretten og landsretten, hvor de 28 russere blev frifundet for illegalt arbejde.

Men sagen er ikke slut endnu. For en måned siden siden gav procesbevillingsnævnet lov til, at anklagemyndigheden kan anke sagen til Højesteret. Den venter nu på en ny retsdato.

LÆS OGSÅ: Femern-sag om illegale russiske byggefolk har kurs mod højesteret

Samtidig har Femern A/S – firmaet, der står bag byggeriet af Femern-forbindelsen – af flere omgange givet gigantiske kontrakter til spanske firmaer, der er dømt for karteldannelse i deres hjemland.

Det skete for to forskellige spanske selskaber, som vandt kontrakter på henholdsvis fire milliarder og 300 millioner kroner på Femern-forbindelsen, på trods af at de begge året forinden var idømt store millionbøder for at drive kartelvirksomhed i hjemlandet.

 

Men da spanierne har anket afgørelserne til den spanske landsret, kan Femern A/S ifølge dem selv ikke udelukke selskaberne, så længe sagerne ikke er afgjort. 

LÆS OGSÅ: Sker igen: Femern hyrer kartelramt firma til trecifret millionkontrakt

Femern-forbindelsen er en sænketunnel på 18 kilometer, der skal udgraves og sænkes på plads mellem Rødbyhavn på Lolland og Femern i Nordtyskland.

Fagbladet 3F forsøger at få en kommentar fra Femern A/S, der er bygherre på Femern-tunnelen til Tyskland.