Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

For anden gang har det statsejede Femern A/S valgt at hyre et spansk firma, som er under anklage for ulovlig karteldannelse og misbrug af offentlige kontrakter, til en millionkontrakt på at bygge Femern-forbindelsen.

Der er ansat mere end 1.200 på Femern-forbindelsen. De sidste to store kontrakter, som Femern har indgået med udenlandske entreprenører, er gået til spanske firmaer med kartelsager for millioner i bagagen.
Claus Bech/Ritzau Scanpix

For anden gang på få måneder har det statslige selskab Femern A/S indgået en kontrakt med et spansk firma, der har en kartelsag hængende om halsen.

Denne gang er det firmaet Elecnor, der har vundet retten til at bygge en transformerstation for den dansk-tyske tunnelforbindelse til en værdi af 300 millioner kroner.

- Vi har valgt at tildele kontrakten til Elecnor, fordi de har givet os det bedste tilbud på opgaven med en pæn stor margen til de næste, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør på Femern A/S. 

I august sidste år blev Elecnor sammen med en række andre selskaber ellers fundet skyldig i at drive kartelvirksomhed.

Ifølge de spanske konkurrencemyndigheder har firmaerne snydt sig til offentlige byggekontrakter i Spanien for i alt 455 millioner kroner i en periode mellem 2014 og 2018.

Dette medførte en bøde på knap 20 millioner kroner til Elecnor for sin rolle i kartelsagen.

Men da Elecnor har anket dommen, har Femern A/S ikke haft mulighed for at fravælge det spanske selskab, forklarer Jens Ole Kaslund.

- Vi blev opmærksomme på sagen sidste år og har siden undersøgt omfanget af den, hvad den betyder for os, og hvad der er vores pligt og ret, siger han.

- Og der er vores konklusion helt klart, at hvis vi havde udelukket Elecnor fra budprocessen, så var det os, der havde gjort noget ulovligt.

Gav kontrakt på fire milliarder til andet kartelramt firma

Det er anden gang i år, at Femern A/S har indgået kontrakt med et selskab med en kartelsag i kølvandet. 

I foråret var det det spanske selskab Sice-Cobra, som også var involveret i en kartelsag og havde fået en bøde på 225 millioner kroner for karteldannelse.

LÆS OGSÅ: Dømt i Spanien: Kartelramt firma vinder milliardkontrakt på Femern

Her blev sagen også anket, og det medførte, at Sice-Cobra endte med at vinde kontrakten på Femern-byggeriet på fire milliarder kroner.

Forklaringen fra Femern A/S var den samme: At det var ulovligt at fravælge det spanske selskab, så længe sagen ikke var endeligt afgjort.

Professor: Kunne have stillet større krav

Årsagen, til at Elecnor og Sice-Cobra ikke kan udelukkes, skal findes i udbudsloven. 

Det er de rammer, der bliver sat op for store kontrakter med det offentlige, som for eksempel Femern A/S. 

Og Carina Risvig Hamer, professor i udbudslov på Københavns Universitet, understøtter forklaringen fra Femern A/S om, at de ikke kan slippe ud af kontrakten med de spanske entreprenører.

- Det kan sagtens passe, siger hun. 

- Man skal forstå, at udbudsreglerne er til stede for at beskytte virksomhederne mod at blive behandlet forskelligt. I sagen her foreligger der ikke en endelig dom, og så kan man ikke udelukke selskabet, forklarer professoren. 

Den eneste anden måde, Femern A/S kunne komme ud af kontrakten, var, hvis de havde indskrevet de såkaldte “frivillige udelukkelsesgrunde” i deres udbudsmateriale. 

Det er en række krav, man som udbyder kan stille til en leverandør, før de kan få kontrakten. 

- Hvis Femern A/S havde tilvalgt de frivillige udelukkelsesgrunde, havde de nok haft muligheden for at udelukke virksomheden. Men da de ikke har gjort det, skal der foreligge en endelig dom, siger Carina Hamer.

LÆS OGSÅ: Kæmpe strejke på Danmarks største byggeplads

Men heller ikke hvis Elecnor ender med at blive dømt, kan der gøres så meget ved, at de kan beholde den danske kontrakt.

- Det handler igen om, hvad der er skrevet ind i kontrakten. Men selv her har virksomheden retten til at lave en såkaldt “self cleaning”, hvor de har muligheden for at rette op på en række forhold, og for eksempel betale erstatning. Og gør de det, kan de heller ikke udelukkes, siger hun. 

Derfor sker det ifølge Carina Hamer heller “ikke særlig tit”, at en virksomhed mister en kontrakt, de først har vundet.

- Hvis man ikke har skrevet ind i udbuddet fra starten, at firmaet kan udelukkes for en række lovbrud, så er det svært at gøre noget ved senere, siger hun og oplyser, at reglerne er blevet strammet fra 1. juli for fremtidige udbud. 

3F: Vi må stoppe med at være naive

Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F Byggegruppen, vil ikke tage stilling til, om de to spanske selskaber er skyldige i kartelvirksomhed, før sagerne er afgjort.

Men han mener, at sagerne fra Femern understreger, hvor vigtigt det er, at man ser nærmere på, hvordan kontrakter og udbud bliver skrevet fra starten.

- Vi er alt for naive og godtroende i Danmark. Vi vil gerne overholde reglerne og give alle firmaer lige vilkår. Men vi kan have svært ved at hamle op med nogle af de kæmpestore virksomheder, der kommer hertil, når det kommer til det juridiske, siger han.

- Så vi bliver nødt til at få kigget på, hvordan vi skruer kontrakter sammen i fremtiden og stiller de rigtige krav til udenlandske selskaber, siger Palle Bisgaard.

- Nu håber vi så, at de her spanske virksomheder er indstillet på at overholde den danske model og vil opføre sig ordentligt, siger han.

LÆS OGSÅ: Regeringen opretter center mod social dumping på Femern

Hos Femern A/S mener Jens Ole Kaslund ikke, at Femern A/S kunne have gjort mere for at forhindre kontrakterne i at ende hos Elecnor og Sice-Cobra.

- Udbudsloven er, som den er, og vi skal først og fremmest sørge for at overholde loven, siger han.

Fagbladet 3F har henvendt sig til Elecnor for en kommentar til kritikken, men virksomheden har ikke svaret.

Femern-forbindelsen er danmarkshistoriens største byggeprojekt. Det estimeres, at den samlede pris bliver omkring 61 milliarder kroner.