Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Spansk firma, der står midt i en kartelsag for millioner i hjemlandet, har vundet en kontrakt på fire milliarder kroner på det offentlige byggeri af Femern-forbindelsen.

Byggeriet af Femern-forbindelsen ser ikke ud af meget - over vandet. Men den 18 kilometer lange sænketunnel bliver danmarkshistoriens dyreste byggeri. Og nu har det offentlige selskab Femern A/S valgt at tildele en af sine største kontrakter på fire milliarder kroner til et spansk selskab, som i november blev idømt 225 millioner kroner i bøde for kartel-dannelse i hjemlandet.
Foto: Mads Claus Rasmussen

Det bliver en kartel-anklaget virksomhed, der skal stå for at bygge indmaden af Femern-forbindelsen, det dyreste byggeri i danmarkshistorien.

Det står klart, efter ledelsen i Femern A/S i fredags udpegede konsortiet Sice-Cobra til at stå for de tekniske løsninger på den 18 kilometer lange tunnel.

LÆS OGSÅ: Dømt før, men nu er kartelselsakb tæt på at vinde milliardkontrakt på Danmarks største byggeri

Dermed står firmaet til at tjene fire milliarder kroner i løbet af de næste år på at arbejde for den danske stat.

Det sker på trods af, at det spanske selskab Cobra blev idømt en bøde på 225 millioner kroner sidste efterår for ulovlig karteldannelse sammen med otte andre selskaber i Spanien.

Vinder trods sag om millionsnyd 

Egentlig burde den spanske entreprenør automatisk være udelukket fra at deltage i udbudskonkurrencer på andre europæiske kontrakter som Femern-forbindelsen efter dommen.

Men da Cobra har anket afgørelsen til den spanske landsret, ophæves reglerne om at udelukke selskabet.

I sin pressemeddelelse nævner Femern A/S intet om, at en del af konsortiet, de har valgt som vindere, har en verserende sag om karteldannelse i Spanien.

Men Femern A/S har tidligere udtrykt, at de ikke har noget andet valg end at tildele opgaven til spanierne, selvom firmaet skulle ende med at blive dømt i appelsagen.

Ifølge Licitationen kan det endda vise sig at være direkte ulovligt ikke at tildele kontrakten til Cobra, hvis de har givet det bedste bud. 

Det har fået Venstre til at indkalde transportminister Trine Bramsen (S) til et møde for at forklare, hvad der skal se, efter det spanske selskab har vundet kontrakten.

Også formand for 3F’s Byggegruppe, Claus Von Elling, har udtrykt sin bekymring.

- Det er helt uforståeligt, at man overhovedet lader et selskab, der er involveret i en så alvorlig sag, byde på et stort anlægsprojekt for offentlige skattekroner. Den her sag viser med al ønskelig tydelighed, at vi skal se hele udbudsprocessen efter i sømmene, siger han til Fagbladet 3F.

Andet store projekt på tvivlsomme hænder

Det er ikke første gang, at den danske stat tildeler en milliarddyr offentlig kontrakt til et konsortium af entreprenører med sager i bagagen.

For fem år siden vandt italienske entreprenører opgaven med at bygge Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.

Dengang kunne Fagbladet 3F afsløre, at flere af entreprenørerne var involveret i korruption for milliarder i hjemlandet Italien. Alligevel valgte den daværende regering at tildele projektet til de italienske entreprenører.