Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Kan der ikke bare komme Tesla-biler fra Tyskland, og hvordan genkender man en dansk Tesla fra en svensk Tesla? Fagbladet 3F svarer på spørgsmål om Tesla-konflikten.

I Danmark har Dansk Metal påpeget, at der ikke er tale om "social massegrav" på Teslas værksteder – men at det undergraver danske løn- og arbejdsvilkår, når internationale firmaer kommer til Danmark og ikke vil indgå overenskomst.
Arkiv/Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Danske havnearbejdere og lastbilchauffører har i sympati med svenske Tesla-mekanikere varslet konflikt, så de vil nægte at losse, laste og køre Tesla-biler til Sverige.

Men hvorfor strejker de svenske Tesla-mekanikere, og nytter det overhovedet at nægte at losse Tesla-biler fra fragtskibe på Esbjerg Havn? Vi forsøger at svare herunder.

LÆS OGSÅ: OVERBLIK: Det handler Tesla-konflikten om

Først: Hvad er en Tesla-mekaniker overhovedet?

Tesla har sine egne særlige Tesla-værksteder, såkaldte Tesla Stores, der udelukkende servicerer Tesla-biler med specialuddannet personale. Mekanikerne er ansat direkte af Teslas datter-selskaber i Sverige og Danmark.

Det er disse Tesla-mekanikere, som fagforeningen IF Metall i Sverige forsøger at få overenskomst for. I Sverige er der elleve Tesla Stores rundt om i landet, hvor cirka 130 mekanikere er omfattet af strejken, ifølge fagforeningen. Her har IF Metall siden 27. oktober kaldt til strejke.

I Danmark er der seks Tesla Stores, og de har heller ikke overenskomst. De danske mekanikeres fagforening, Dansk Metal, fortæller, at de er i dialog med Tesla om en overenskomst.

Kan man ikke få repareret sin Tesla på andre værksteder?

Jo – på andre værksteder, kan der også være mekanikere, der er uddannet til at servicere Tesla-biler. I Sverige har fagforeningen IF Metall også bedt 470 af disse øvrige mekanikere om ikke at reparere Teslaer.

Hvad får en Tesla-mekaniker i løn?

Det er ikke til at få et klart svar på, dels fordi Tesla ikke selv har meldt noget ud, dels fordi bonusordninger og aktieoptioner har været en del af lønpakken.

Ifølge IF Metall får en Tesla-mekaniker i Sverige i snit 31-32.000 svenske kroner, mens snittet i branchen ligger på 33.000 svenske kroner. Her skal man måske bemærke, at lønniveauet i Sverige generelt ligger lavere end i Danmark, ligesom det ikke er klart, hvordan IF Metall har lavet sine udregninger.

Svenske IF Metall påpeger, at uden overenskomst står de svenske Tesla-mekanikere desuden uden en række forsikringer og rettigheder, som følger med overenskomsten i det svenske aftalesystem – og så skal de helt grundlæggende have ret til at organisere sig. Tesla afviser derimod at indgå en overenskomst. 

I Danmark har Dansk Metal påpeget, at der ikke er tale om “social massegrav” på Teslas værksteder – men at det undergraver danske løn- og arbejdsvilkår, når internationale firmaer kommer til Danmark og ikke vil indgå overenskomst. 

Hvad har det med danske havnearbejdere at gøre?

En række faggrupper i Sverige har støttet op om strejken med sympatikonflikter, heriblandt svenske havnearbejdere, der nægter at losse Tesla-biler fra fragtskibe i havnene. IF Metall mener, at Tesla også sender deres biler til Sverige ind gennem havnen i Esbjerg.

De har derfor anmodet danske 3F Transport, der organiserer havnearbejdere og chauffører, om at gå i sympatikonflikt, så de ikke rører Tesla-biler, der skal til Sverige. Det har 3F Transport varslet, at de vil stoppe med at gøre fra 20.december. 

Men hvordan kan havnearbejderne i Esbjerg se, hvilke biler, der skal til Sverige?

Ifølge 3F’s tillidsrepræsentant på Esbjerg Havn er det op til Tesla at oplyse om, hvilke biler og reservedele, der skal til Sverige og dermed er omfattet af konflikten. Hvis ikke Tesla gør det, så er meldingen, at havnearbejdere vil blokere for alle Teslaer og reservedele, fortæller formanden for 3F Transport, Jan Villadsen. 

LÆS OGSÅ: Dansk havnearbejder vil bremse for Tesla: – Musk må bare rette ind

Men har Tesla ikke en fabrik i Berlin, så man kan køre biler indover grænsen? Hvad nytter det så at strejke på Esbjerg Havn?

Tesla åbnede sin største bilfabrik i Europa – “GigaFactory Berlin-Brandenburg” - sidste år, og mens ambitionen er, at det skal blive Europas største bilfabrik, så er den endnu ikke oppe på fuld kapacitet, ligesom fabrikken for nuværende kun producerer én model, Teslas model Y. Det er formodentlig derfor, at der bliver fragtet biler til havs – og de vil i Danmark blive sat af i Esbjerg Havn.

Men der kan vel stadig komme Tesla-biler fra Tyskland?

Her er vi ude i gætværk, fordi vi ikke kender Teslas infrastruktur. Men biler fra fabrikken i Tyskland vil formodentlig blive lastet på et godstog og fragtet til Sverige derigennem. Det vil formodentlig ske som transit-trafik igennem Danmark, uden at danske jernbanemedarbejdere vil lægge hånd på. Derfor er det ifølge Dansk Jernbaneforbund begrænset, hvilken forskel de reelt kan gøre, hvis de også skulle modtage en anmodning om sympatikonflikt.

Det samme vil gælde, hvis en tysk lastbilchauffør kører gennem Danmark for at komme til Sverige.

Men når godstoget og lastbilen fra Tyskland ankommer i Sverige, vil det stadig være svenske transportarbejdere, der skal losse – og hvis de følger fagforeningen, vil de nægte.

I Sverige er flere faggrupper stoppet med at servicere Tesla, blandt andet bliver ladestandere heller ikke repareret. Kan det også ske i Danmark?

Dansk El-forbund oplyser, at de holder øje med sagen, men ikke overvejer sympatikonflikt eller strejke, da de ingen medlemmer har, der er ansat direkte hos Tesla. I stedet er det lokale installatører, der udfører arbejde for Tesla.

Hvordan kan 3F Transport gå i konflikt, når Dansk Metal ikke gør?

Her skal man skelne mellem sympatikonflikt og hovedkonflikt. I dette tilfælde er 3F Transport gået med i en sympatikonflikt, hvor den såkaldte hovedkonflikt er hos de svenske mekanikere på Teslas ti svenske værksteder. Det er dem, der er udtaget til strejke og får løn fra strejkekassen, mens de strejker fra arbejde.

Flere faggrupper bakker op om strejken ved at sympatikonflikte, det vil sige nægte at udføre arbejde, som har tilknytning til den virksomhed, hvor hovedkonflikten pågår.

Det er derfor, at danske havnearbejdere sympatikonflikter ved ikke at ville losse Teslabiler, der skal til Sverige. Det samme gælder i Norge og Finland, så der er altså sympatikonfliktes på tværs af landegrænser.

Dansk Metal kan så vælge at starte en hovedkonflikt i Danmark ved at udtage sine medlemmer på Teslas danske værksteder til strejke. Det er i Dansk Metals overvejelser. Sker det, vil man måske se en bølge af sympatikonflikter i Danmark blandt flere faggrupper – andre værkstedsmekanikere, autolakerere, elektrikere, postbude – som man har set i Sverige.

LÆS OGSÅ: Danske mekanikere er også uden overenskomst: Dansk Metal lurepasser i Tesla-konflikt

Men kan svenske Tesla-ejere egentlig ikke bare køre over broen for at få deres Tesla repareret i Danmark?

Jo. I forhold til en eventuel sympatikonflikt med svenskerne blandt organiserede mekanikere i Danmark, så er det Dansk Metals vurdering, at det ville være mere vidtgående end nødvendigt og dermed bryde med det såkaldte proportionalitetsprincip. Den vurdering bakker Fagbevægelsens Hovedorganisation op om, oplyser Dansk Metal.