Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Bagageportørerne hos Aviator i Københavns Lufthavn får nu betalt deres kontingent til 3F. Det sikrer ny lokalaftale.

Tillidsmand Allan Slawecki deltog i debatten om særlige medlemsfordele på 3F-kongressen i 2023. Nu har han selv forhandlet en af dem hjem.
Joachim Rode

Hvis du er bagageportør hos Aviator i Københavns Lufthavn, skal du ikke længere have penge op af lommen for at betale for at være medlem af 3F.

Den nye lokalaftale for de omkring 150 ansatte sikrer nemlig, at de får betalt deres fagforeningskontingent af deres arbejdsgiver.

- Det er jeg rigtig stolt over. Vi har i forvejen fuld organisering, men nu er der ikke længere noget argument for ikke at være medlem af 3F Kastrup, siger Allan Slawecki, tillidsmand i Aviator.

Svært at få igennem

Aftalen gælder fra 1. juni og betyder, at arbejderne slipper for et betale de 1.031 kroner om måneden, som er det samlede beløb for at være medlem af forbund, lokalafdeling og a-kasse.

- Det var et af vores store krav og var mere end svært at få igennem hos ledelsen, så jeg er meget glad for at det lykkedes, siger Allan Slawecki.

Lagt sammen med de lokale lønstigninger, forhøjelsen af fritvalgskontoen og den mindre indbetaling til pension, som blev aftalt centralt, lander den samlede lønstigning på omkring 10,5 procent næste år.

- Det svarer nogenlunde til, at vi får hentet to tredjedele hjem lokalt, som Claus Jensen (topforhandler og formand for Dansk Metal, red.) sagde var målsætningen i de nye overenskomster, siger Allan Slawecki.

Inspiration fra andre firmaer

Inspirationen kommer fra handlingfirmaet Worldwide Flight Services (WFS), som har haft betalt fagforeningskontingent i længere tid i Københavns Lufthavn. Sidste år fik også Copenhagen Flight Services (CFS) en aftale. Det samme skete i Billund Lufthavn, hvor tillidsfolkene fik forhandlet en lignende aftale hjem.

Aftalen hos Aviator betyder også, at pengene til 3F-kontingentet skal gå direkte ind på lønnen, hvis lokalaftalen bliver opsagt. Det er ganske usædvanligt, at lokalaftaler bliver opsagt, men det er dog sket hos kollegerne hos SAS Ground Handling (SGH), og det er baggrunden for, at der er kommet denne bestemmelse med. Som ordningen er nu, betaler Aviator direkte kontingentet til fagforeningen.

Aviator håndterer bagage for blandt andre Lufthansa, KLM/Air France og Etihad.

Et kontroversielt emne

Om der skal være særlige medlemsfordele har i længere tid været en varm kartoffel internt i fagbevægelsen.

I 2015 blåstemplede Højesteret i en principiel dom, at der ikke er noget juridisk problem ved, at medlemmer af for eksempel 3F får bedre vilkår end dem, som ikke er medlem af en fagforening eller er medlem af Krifa eller andre “gule” fagforeninger.

I 2022 var der en maratondebat på 3F’s kongres om emnet. Efter mere end to timer endte kongressen i Aalborg med at beslutte, at 3F ikke skal arbejde aktivt for medlemsrettede goder i overenskomsterne.

I forbindelse med opstarten af overenskomstforhandlingerne i januar 2023 kom der et åbent brev fra 212 tillidsvalgte, som opfordrede til, at der bliver oprettet en fond, som arbejdsgiverne indbetaler til og bliver brugt til “forskellige goder og tiltag” for medlemmer af FH-forbund.

Det blev dog afvist af topforhandlerne, som advarede om, at det kan svække den danske model. Frygten går blandt andet på, at der kan komme flere konkurrerende overenskomster på samme arbejdsplads, som det kendes fra andre europæiske lande.

Særlige medlemsfordele blev da heller ikke en del af fornyelsen af Industriens Overenskomst i 2023.