Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den svenske avis Aftonbladet har afsløret, at børn graver løs i underjordiske miner for at levere mineraler, som ender i Teslas, Volvos og BMW's bilbatterier. Dansk ekspert i virksomhedsetik kalder det et “hak i tuden på bilgiganternes brand”.  

I 2022 var Unicef i Madagascar. Her mødte de børn, der arbejde i Mica-miner, som f.eks. Sambilahatse på billedet.
Jan Grarup/Unicef

- Det sker, at vi besvimer på bunden, siger 13-årige Laha Varivahtse, som arbejder ti meter under jorden i en mine i det sydlige Madagaskar.    

Laha Varivahtse er ét ud af 30 børn, som den svenske avis Aftonbladet møder i en mine i Madagaskar, hvor de udvinder mica for et kinesisk firma, der er leverandør til Tesla, Volvo og BMW. 

Mica er et glitrende mineral, der bruges til mange forskellige ting: blandt andet glimmer i makeup, men også til at isolere elektriciteten i elbilers batterier. Med andre ord er det et mineral, som er vitalt for den grønne omstilling. 

Ifølge Unicef arbejder mindst 11.000 børn i alderen 5 til 17 år i mica-minerne i det sydlige Madagaskar for at levere råstofferne til den grønne omstilling i resten af verden.  

Afsløringerne fra Aftonbladet kommer i forlængelse af konflikten mellem Tesla-mekanikere og Tesla, som modarbejder mekanikernes ønske om at indgå overenskomst.

Tesla har valgt at svare på den svenske avis’ afsløringer ved at henvise til sin interne politik mod børnearbejde. 

- Det lyder jo ikke godt, hvis de store bilproducenter bruger børnearbejde fra miner i Madagaskar. De kan godt have nogle fine intentioner om, at de ikke bruger børnearbejde, men det viser jo, at de her bilproducenter ikke rigtig har styr på hele leverandørkæden, siger Jacob Rendtorff, professor i virksomhedsetik ved Roskilde Universitet.  

Men sagen stopper ikke dér. Efter afsløringerne har det sociale medie X, som ejes af Tesla-ejer Elon Musk, prøvet at forhindre brugere i at tilgå linket til den svenske avis’ afsløringer. Og det har vakt stor forundring. 

“Rammer bilproducenternes omdømme”

Ifølge Jacob Rendtorff fra Roskilde Universitet er det problematisk juridisk, hvis børnearbejde kan påvises i Volvos, BMW’s og Teslas varekæde. 

Især i lyset af, at EU i sidste uge vedtog et nyt direktiv om store virksomheders ansvar for menneskerettigheder, hvor virksomheder kan straffes for at have børnearbejde i varekæden.  

- EU lægger i sit nye direktiv meget vægt på, at man skal kunne dokumentere, at man overholder menneskerettigheder. Og børnearbejde går jo imod menneskerettighederne. Så det ser ikke godt ud, hvis det er sandt. 

Alligevel forudser Jacob Rendtorff ikke, at sagen vil få de store juridiske konsekvenser, fordi det er en omfattende proces at rejse en sådan sag mod virksomhederne, og det er uvist, hvor stort problemets omfang er. 

Den største konsekvens for bilproducenterne vil ifølge Jacob Rendtorff være slaget på deres brand:  

- Det går nok værst ud over virksomheders omdømme. Det her er jo bæredygtige familiebiler, og det er svært for mange forbrugere at forbinde deres familiebil til børnearbejde. Så hvis den her nyhed kommer til at florere over alt, så er det klart et hak i tuden på bilgiganternes brand, siger Jacob Rendtorff til Fagbladet 3F. 

X begrænser adgang til artiklen

Når brugere på det sociale medie X trykker på linket til historien i Aftonbladet, der sætter Tesla, Volvo og BMW i forbindelse med børnearbejde i mica-minerne i Madagaskar, advares brugeren om, at linket kan være usikkert. 

Beskeden fra X minder om den advarsel, man får af sin computer, når man trykker på et link, der kan indeholde virus. 

“Jeg synes, at det er bemærkelsesværdigt, at X betragter en artikel fra vores gennemarbejdede undersøgelse om glimmer som “usikker”. Det er mærkeligt, at det er den del, der handler om Tesla,” siger redaktionschef på Aftonbladet Karin Schmidt til Fagbladet Journalisten.

Også finansordfører for Socialdemokraterne Benny Engelbrecht undrer sig over, hvad der kunne minde om et forsøg på censur. 

“Det ser [...] ud, som om Twitter (eller X, som det hedder nu) aktivt forsøger at miskreditere mediet og forhindre, at man læser avisens artikler”, skriver Engelbrecht på X

Jacob Rendtorff fra Roskilde Universitet mener heller ikke, at det ser heldigt ud for ejeren af Tesla og X. 

- Det er svært at sige, om Elon Musk tillægger de her artikler så stor vigtighed, men det er jo noget, han ville kunne gøre, når han kontrollerer X, og så er det jo problematisk, når han har promoveret sig selv som den store fortaler for ytringsfrihed.

 

red: I en tidligere version af artiklen stod der, at der var børnearbejde i Volkswagens varekæde. Det var en fejl. Det er rettet til Volvo.