Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De i forvejen hårdt pressede lufthavnsarbejdere i Københavns Lufthavn er blevet mødt med tusindvis af strandede kufferter, som har hobet sig op over sommeren. Det har ført til masser af stress og overarbejde.

Bjerge af kufferter har hobet sig op i bagagehallen i Københavns Lufthavn. Billedet er fra 27. juli 2022.
Peter Keiding

Er du landet i Københavns Lufthavn i løbet af sommeren, har du sikkert set store bjerge af kufferter stablet i bagageankomsten. Nogle af kufferterne er ankommet forsinket og skulle skippes ud til passagerers bopæle, og andre sendes videre til passagerer i andre lande som transitbagage – eller fordi de simpelthen er blevet fløjet til Danmark ved en fejl.

Det har ramt de i forvejen pressede lufthavnsarbejdere hårdt.

- Vi har fået ændret vagter konstant og et hav af overarbejde for at kunne dække trafikken. Der har været dage, hvor det hele har sejlet. Det er dybt sørgeligt, at folk har skulle vente så længe på deres kufferter, siger Piero Denaro, næstformand i Ekspeditionsarbejdernes Klub, der organiserer bagageportørerne i SAS Ground Handling (SGH).

SAS har forsøgt at løse problemerne ved at hyre nye lufthavnsarbejdere i kølvandet på massefyringerne i 2020, da corona-krisen lukkede luftrummet.  

- Firmaet har ansat en masse nye for at få hænder nok. Det er gode folk, men dem med erfaring er her ikke længere, og det tager tid at få de nødvendige kompetencer, siger Piero Denaro. 

I en del af skolesommerferien blev mange SAS-fly aflyst på grund pilotstrejken. Og det har ironisk nok gjort, at bagagehåndteringen ikke endte i det totale kaos.

- Mange kollegaer fortæller, at var det ikke sket, var korthuset væltet helt.

Den anden side af hegnet

Hos et andet handlingsselskab, Aviator, har de også haft mangel på folk til at håndtere de store mængder bagage sommeren over. 

- Det har været svært at rekruttere det gamle personale tilbage, som har fundet ud af, at der er en virkelighed på den anden side af hegnet (udenfor lufthavnen, red.) med højere lønninger og bedre vilkår, siger Allan Slawecki, tillidsmand i Aviator.

Han peger også på, at der har været store problemer med bagagebåndene, som har været defekte, så passagerer skulle vente ekstra lang tid på at få deres bagage.

- Og så har der været alt for lang ventetid på at få et havnekort (adgangskort til lufthavnen, red.). Det er jo helt vanvittigt, når man står og mangler nye folk både i handlingsselskaberne og i security.

Mindre kaos nu

Da mængden var størst her i juli, kom der op mod 1.000 nye kufferter om dagen, som manglede deres rette ejermænd. Og Københavns Lufthavn (CPH) erkender, at der har været store problemer.

- For mange passagerer har det set voldsom ud, men heldigvis har langt de fleste fået deres kufferter med hjem, når de er landet. Mange ansatte har oplevet det som et sisyfosarbejde, og det har været en stor udfordring for de firmaer, som håndterer bagagen, siger Lars Lemche, presserådgiver i CPH.

Her hvor skolesommerferien er slut, er problemet blevet mindre. 

- Puklen er ikke så stor nu. Men der går nok en uges tid, før den er helt afviklet, siger han.