Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

EU-Kommissionen vil have regeringen til at ændre regler om, at udenlandske busser kun må køre syv dage i træk her i landet. Men regeringen vil ikke lave loven om. Sagen kan ende ved EU-Domstolen.

Den danske regering har ikke tænkt sig at ændre danske cabotageregler, selvom Kommissionen mener, det er i strid med EU-lovgivningen.
Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Når en udenlandsk bus krydser grænsen til Danmark, skal den være ude igen efter syv dage. Sådan er de danske cabotageregler, som skal forebygge social dumping.

Men det mener EU-Kommissionen er et brud på EU’s lovgivning på området, fremgår det af en såkaldt åbningsskrivelse, som den danske regering har modtaget.

Og det møder stor modstand fra Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten:

- Danske chauffører bliver totalt udmanøvreret, hvis Kommissionen får sin vilje. Det skal EU overhovedet ikke blande sig i. Det klæder ikke Kommissionen at lægge navn til omfattende social dumping på dette område. Og EU-reglerne på dette område er ren elastik i metermål, siger Henning Hyllested.

Løs i kanten

Problemet opstod, da EU sidste år vedtog den store vejpakke. Her blev der strammet op på reglerne for godstransport, altså lastbiler, som kører varer gennem EU.

Men når det kommer til busser, er lovgivningen er del mere løs i kanten. Og her er det så, at den danske regering selv har fastsat grænsen på, at de udenlandske busser kun må opholde sig i Danmark i syv dage ad gangen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ryster ikke i bukserne over for truslen om at ende i en retssag med EU.  

- Vi har gjort det klart over for Kommissionen, at der i de nuværende EU-regler om buscabotage mangler en fortolkning, der gør det muligt at håndhæve reglerne i praksis. For at undgå systematisk cabotagekørsel med bus er landene nødsaget til at udarbejde egne fortolkninger. Når det gælder reglerne for cabotagekørsel med gods, har EU lavet nogle klare definitioner, der gør det nemt at håndhæve i praksis. Vi ønsker, at Kommissionen går ind og gør det samme på busområdet, lyder det i et skriftligt svar fra ministeren.

Risiko for piratkørsel

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, er godt tilfreds med, at den danske regering står fast:

- Jo mere lempelige regler, jo større risiko for snyd, piratkørsel og underbetaling. Transport foregår ofte over grænser. Derfor er det nødvendigt med stramme regler, der kan kontrolleres effektivt. Hvis udenlandske busfirmaer ønsker at køre permanent i Danmark, kan de oprette et dansk datterselskab, der følger danske regler, siger han.

Jan Villadsen frygter ikke, at Danmark ved EU-Domstolen kan blive tvunget til at rette ind. I 2018 vandt Danmark en sag på, at danske regler om cabotagekørsel for lastbiler var lovlige i forhold til EU’s regler.

- Kommissionen har før taget fejl i en stort set identisk sag. Det kan sagtens ske igen, siger Jan Villadsen.

Fair løn og fair konkurrence

Sidste år kom der regler, der kræver dansk løn til udenlandske buschauffører og lastbilchauffører, der kører cabotage i Danmark. Det betyder, at chaufførerne under alle omstændigheder skal have løn svarende til danske overenskomster.

Men det mener Jan Villadsen ikke er tilstrækkeligt:

- Hvad ville Vestas, Novo og statskassen sige til, at udenlandske vindmøllefabrikker eller medicinalvirksomheder byggede fabrikker i Danmark – godt nok med ansatte til dansk løn – men uden om alle andre danske regler og uden om dansk moms, dansk skat og så videre. Dette her handler blot om fair løn og fair konkurrence.