Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Danske busfirmaer er under voldsomt pres fra udenlandske vognmænd, der udnytter uklare EU-regler. Transportministeren laver nu en hård opstramning af reglerne for at bremse udenlandske busser.

Brancheforeningen Danske Persontransport har dokumenteret, at det vrimler med især polske, estiske og litauiske busser i de københavnske gader.
Foto: Privat

Det skal  være slut med, at udenlandske busser opholder sig og kører på permanent basis i Danmark til skade for den danske busbranche.

Derfor strammer transportminister, Benny Engelbrecht (S), nu den danske fortolkning af EU’s cabotageregler for busser. Fra nærmest frit slag, til at de udenlandske busser kun må køre syv sammenhængende dage pr. måned i Danmark.   

- Der har været en kraftig vækst i udenlandske bussers cabotagekørsel i Danmark. Vi står i dag i en alvorlig og uholdbar situation, hvor udenlandske busser nærmest kører ubegrænset cabotage og aldrig forlader landet, siger Benny Engelbrecht.

Cabotagekørsel er, når en bus kører inden for grænserne i et EU-land, hvor busfirmaet ikke har hjemsted.

Det er unfair konkurrence

Han peger på, at det er stik imod reglerne og unfair konkurrence over for danske busvognmænd.

- Det kan vi ikke acceptere. Derfor laver vi nu en meget betydelig stramning af vores fortolkning. De syv dage betyder, at for eksempel et rejseselskab godt kan køre rundt i Danmark med turister i en uges tid, siger Benny Engelbrecht, der oplyser, at den nye fortolkning vil træde i kraft 1. november 2019.

Håndhævelse vigtig

EU-reglerne fastsætter, hvor lang tid en udenlandsk bus må køre inden for Danmarks grænser. Transportministeren peger på, at EU-reglerne er uklare og upræcise, og at der ikke findes fælles retningslinjer for fortolkningen af reglerne.

- Det modvirker en effektiv håndhævelse. Indtil nu har der ikke været den store håndhævelse, men det bliver der også strammet meget væsentligt op på. Så må vi vurdere, om der er ressourcer nok til opgaven, siger han.

Kæmpebøder for regelbrud

Og der vanker store bøder til dem, der bryder cabotagereglerne. Bødeniveauet er på 35.000 kroner, oplyser ministeriet.

Bøden kan dog fastsættes højere, hvis der er tale om skærpende omstændigheder, hvor bøden som udgangspunkt skal afspejle det unddragne beløb eller den uberettigede vinding.

Det betyder, at bøden for en overtrædelse med skærpende omstændigheder kan fordobles eller tredobles. Men den endelige fastsættelse af bøden vil i sidste ende være op til domstolene.

Det vrimler med udenlandske busser

Stramningen imødekommer både vognmænd og 3F, der i årevis har advaret mod, at udenlandske turistbusser ødelægger turistbuserhvervet. Især i Storkøbenhavn og Nordsjælland.

Brancheforeningen Dansk Persontransport har med store undersøgelser i 2017 og 2018 dokumenteret, at det vrimler med især polske, estiske og litauiske busser i gaderne, som på grund af lave lønomkostninger i Østeuropa og lempelig EU-lovgivning underbyder de danske vognmænd og chauffører.

3F og  Dansk Persontransport har også hen over sommeren 2019 i fælles aktioner rettet mod udenlandske piratbusser i København synliggjort problemets omfang.

Vognmænd og 3F tilfredse

- Det er yderst positivt, at regeringen gør noget ved de store udfordringer, branchen har. Det skaber ordentlige og anstændige vilkår og skaber fair konkurrence. Både for chaufførerne og for vognmændene, siger formand for 3F’s Transportgruppe, Jan Villadsen.

Også direktøren for Dansk Persontransport, Michael Nielsen, hilser stramningen velkommen.

- Vi har råbt og skreget på en stramning af reglerne, og vi er glade for, at regeringen tager det seriøst. Håndhævelsen er essentiel, og vi går også ud fra, at de udenlandske chauffører skal køre efter danske løn- og arbejdsvilkår. Så begynder det for alvor at ligne fair konkurrence, siger Michael Nielsen.

Tager sagen med i EU  

Med hensyn til de udenlandske chaufførers vilkår oplyser transportministeren, at regeringen allerede har nedsat et lovforberedende udvalg, der skal sikre udenlandske bus- og lastbilchauffører danske lønvilkår, når de kører cabotage.

- Vi har jo blandt andet set buschauffører, der sover i busserne og har dårlige forhold. Vi håber, at det her kan skabe ordnede forhold, siger Benny Engelbrecht.

Han havde gerne set, at problemet med de udenlandske busser kunne løses med klarere fælles EU-regler.

- Men det kan vi ikke vente på. Det er omfanget af den systematiske kørsel simpelthen for omfattende til. Vi mener, at det er i orden at stramme EU-reglerne til grænsen. Det tager jeg med til mine kolleger i EU, når vi skal forhandle en revision af busforordningen, siger ministeren.