Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Turistbusserne blev lukket inde på en p-plads i Indre København, da arbejdsgivere og 3F tirsdag var fælles om en aktion mod udenlandske piratbusser i København. Formålet var at råbe politikerne op.

Chauffør Lars Axelsen spærrede for de udenlandske busser med en lastbil og en rød fane på tværs.
Privat

3F København og brancheforeningen for bus- og taxivognmænd, Dansk PersonTransport, stod tirsdag 11. juni side om side i en fælles aktion rettet mod udenlandske piratbusser i København.

Formålet var at råbe politikerne op, så de kan redde en truet turistbusbranche.

Aktionen startede midt på formiddagen. 3F-afdelingen, Københavns Chauffører, parkerede en ældre grafittimalet, gul bybus og en lille lastbil ved indkørslen til en p-plads for turistbusser ved Amaliehaven i Indre København.

Dermed var en række østeuropæiske busser med kinesiske turister lukket inde.

Danske chaufførjob i fare

3F’er og chauffør Lars Axelsen spærrede p-pladsens udkørsel med en lille lastbil og en rød fane på tværs. Han føler, at unfair konkurrence fra udenlandske vognmænd, der dumper chaufførlønnen, truer ham på levebrødet.

- Det er nødvendigt at lave aktioner. Hvis ikke politikerne griber ind, så ender det med, at jeg mister mit job og bliver tvunget til at skifte branche. Det vil jeg nødig. Det her job er mit kald, siger Lars Axelsen.

Dumpingløn og momssnyd 

Baggrunden for aktionen er, at arbejdsgiverne og 3F i årevis har konstateret, at flere og flere turistbusser med nummerplader fra Litauen, Polen og Estland har indtaget vejene i København.

- Kørslen med turister er præget af snyd med moms, pres på løn og arbejdsvilkår og manglende lovpligtig registrering. Derfor går 3F i aktion mod snyd og piratkørsel sammen med arbejdsgiverne, siger forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe Jørn Hedengran.

Miljøet taber også

Bo Weye Hansen, faglig medarbejder ved 3F Københavns Chauffører, gik rundt til de udenlandske chauffører og forklarede formålet med aktionen og gav dem en informationsfolder med de danske løn- og arbejdsvilkår på chaufførernes eget sprog.

- De er lydhøre, når vi fortæller om de danske forhold, siger Bo Weye, der pointerer, at kørslen også rammer miljøet.

- Løn- og arbejdsvilkårene er forkerte. Men det er også miljømæssigt hen i vejret, at køre en tom bus fra Litauen til København for at køre med turister. Det er ikke godt for CO2-regnskabet, siger han.

Faglig medarbejder, 3F Københavns Chauffører, Bo Weye.
Faglig medarbejder, 3F Københavns Chauffører, Bo Weye.

Polsk chauffør: Lønnen skal hæves

Den polske chauffør Charles Tworowski bød aktionen velkommen fra sit chaufførsæde i en litauisk bus fra WGM Transport.

- Forholdene er egentlig okay, men lønnen kunne være meget bedre. Vi burde få det samme i løn som en dansk chauffør, når vi kører i Danmark, siger han.

De mange kinesiske turister forstod ikke helt, hvad der foregik, og sprogbarrieren gjorde, at folkene bag aktionen havde svært ved at forklare dem situationen.

- Danmark er dejligt, og vi vil bare gerne på sightseeing, sagde en af de kinesiske turister.

Det kom de alle sammen i god ro og orden og med smil på. 

Flyttet over i danske busser

Bestyrelsesmedlem i Dansk PersonTransport og vognmand Carsten Rasmussen, Vedde Turistfart A/S, deltog i aktionen, og han understreger, at aktionen ikke måtte gå ud over turisterne.

- Så dem kørte vi videre på sightseeing i København i danske busser, hvor der er ordentlige løn- og arbejdsvilkår, siger han.

Politiet ankom også til aktionen, men lod den fortsætte – de tjekkede derimod flere af de udenlandske busser.


Masser af udenlandske busser

Allerede i sommeren 2017 viste en undersøgelse foretaget af Dansk PersonTransport, at udenlandske piratbusser har indtaget København med turistkørsel til dumpingpriser.

Brancheforeningen er i gang med en ny, tilsvarende undersøgelse i 2019, oplyser Carsten Rasmussen.

- Vi kan allerede nu se, at problemerne er blevet værre. Det tyder på, at der vil være endnu flere udenlandske busser i København hen over sommeren, siger han.

Carsten Rasmussen slår fast, at det ikke er muligt at konkurrere med virksomheder, der underbetaler chaufførerne og ikke betaler moms i Danmark.

- Det dumper priserne og skaber unfair vilkår og social dumping, siger Carsten Rasmussen, der er godt tilfreds efter dagens aktion, der sluttede før middag.

- Det var en fredelig aktion, og nu har vi har sendt et klart, fælles signal til politikerne. Det haster med en løsning, siger han.

EU-regler et problem

Både 3F og vognmændene peger på, at et af problemerne er lempelige EU-regler for buskørsel.

- Cabotagereglerne betyder, at en udenlandsk bus må køre i Danmark i op til tre måneder ad gangen. Chaufførerne bor i bussen, kører et smut til Malmø efter tre måneder, og så kører de videre, siger forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe, Jørn Hedengran og fortsætter:

- Men det ændrer ikke på, at udenlandske firmaer skal betale moms og overholde dansk lovgivning, siger Jørn Hedengran, der sammen med vognmændene lover flere lignende aktioner hen over sommeren.